Pierwszy, opracowany w firmie Karmann prototyp Golfa Cabriolet z lat 70. nie miał pałąka, zabezpieczającego przed skutkami dachowania. Późniejsze modele seryjne, które wyposażono w pałąk, potocznie nazywano "koszykami na truskawki". Najnowszy model po 35 latach powraca do swoich korzeni. Ma miękki, materiałowy dach, ale nie ma pałąka bezpieczeństwa. Równolegle na rynku pojawił się odnowiony coupe-cabriolet, <a href="https://moto.wp.pl/volkswagen-eos-6062006846456961c">Volkswagen Eos</a>.
Największym sukcesem w produkcji aut bez dachu był dla Volkswagena Golf Cabriolet I generacji. Powstało aż 388.522 egzemplarzy tego, kultowego dziś auta. Jego następca, Golf III Cabriolet z 1993 roku, nie mógł już się pochwalić tak spektakularnym sukcesem. W sumie na rynek trafiło 680.000 tysięcy egzemplarzy Golfa bez dachu. Dziś kabriolet ze znaczkiem VW debiutuje z klasycznym miękkim dachem, który otwiera się w 9 sekund.
Odmienne podejście do tego samego tematu prezentuje VW Eos. Zamiast miękkiego dachu, mamy sztywny - ze szkła i stali. Golf Cabrio z długością 4.246 mm jest krótszy od mierzącego 4.423 mm Eosa. Oba samochody mają odmienne sylwetki, są inaczej pozycjonowane i prezentują inny typ kabrioletu.
* VOLKSWAGEN GOLF CABRIOLET - TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ * Zaletą Golfa jest przestronne wnętrze. Na tylnej kanapie swobodnie może podróżować dwóch pasażerów. W Eosie będzie im o wiele ciaśniej. Składany dach Golfa Cabriolet, choć wykonany z tkaniny, gdy tylko jest zamknięty, zaskakująco skutecznie izoluje kierowcę i pasażerów od zewnętrznego hałasu. Jazda autostradą z prędkością 140 km/h nie zmusza do podnoszenia głosu, podczas rozmowy z pasażerem. Prawie nie słychać też wyprzedzanych ciężarówek. Materiałowy dach - to się konstruktorom udało.
<a href="http://moto.wp.pl/volkswagen-eos-2011-6062073650205825g">VOLKSWAGEN EOS 2011 - TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ</a>
Miękki dach Golfa składa się ze stelażu, podsufitki, maty obejmującej całą jego powierzchnię i powłoki zewnętrznej. Inżynierowie tak zaprojektowali podłużne szwy, łączące boczne części materiału, by służyły również jako rynienki do odprowadzania wody. Lekka konstrukcja działa niezwykle szybko. Operacja zamknięcia dachu trwa 11 sekund, a jego otwarcia - wspomniane na wstępnie 9 sekund. Ta sama procedura w Eosie trwa 25 sekund.
Trzeba jednak pamiętać, że dach Eosa to o wiele bardziej skomplikowana, sztywna konstrukcja. Z tego też powodu, aby zrobić cokolwiek z dachem, trzeba się zatrzymać. Użytkownicy Golfa Cabrio nie będą mieć takich problemów. W jego przypadku operację zamykania i otwierania dachu można wykonywać w czasie jazdy z prędkością do 30 km/h. W obu autach zastosowano taki sam, umieszczony w środkowej konsoli przełącznik do sterowania dachem.
Przewaga Golfa nad Eosem kończy się, gdy zajrzymy do bagażnika. W Golfie ma pojemność 250 litrów. Zarówno przy złożonym, jak i rozłożonym dachu. Niestety, do jego wnętrza można się dostać jedynie przez niewielki otwór. Jest ciasny, z pewnością nie przejdą przez niego duże walizki. Nawet gdyby to się udało, w środku i tak jest za mało miejsca. Sprawę pogarszają wnikające do wnętrza nadkola i niski „sufit” przestrzeni bagażowej. Plusem jest możliwość oddzielnego składania oparć tylnej kanapy. Na tle Golfa Cabrio, nowy Volkswagen Eos wypada po prostu wyśmienicie. Jeśli zdecydujemy się na jazdę z nadwoziem skonfigurowanym w wersji coupe, do dyspozycji będziemy mieć całe 380 litrów ustawnej przestrzeni bagażowej z wygodnym dostępem przez dużą, unoszoną wysoko w górę pokrywę. Nawet po złożeniu dachu w porównaniu z Golfem nie będzie źle. Bagażnik skurczy się do 205 litrów.
Sporo zmieniło się od 1979 roku w dziedzinie bezpieczeństwa. Zarówno pierwszy Golf Cabriolet, jak i jego kolejne generacje miały duży pałąk bezpieczeństwa. W najnowszym modelu zrezygnowano z tego rozwiązania na rzecz na co dzień niewidocznych, wysuwających się z nadwozia pałąków zabezpieczających. Taki system wykorzystano po raz pierwszy w 2003 roku w modelu New Beetle Cabrio. Później montowano go w Eosie. Teraz trafił do Golfa. Jeżeli komputer zarejestruje zbyt mocne przyspieszenie poprzeczne lub nadmierne pochylenie samochodu, pałąki zabezpieczające przed skutkami dachowania wysuwają się w górę zza zagłówków tylnej kanapy w ciągu 0,25 sekundy.
* VOLKSWAGEN GOLF CABRIOLET - TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ * Ponieważ w kabriolecie nie można umieścić poduszek powietrznych w słupkach w obrębie dachu, zastosowano rozwiązanie Thorax, czyli airbagi o zwiększonej pojemności. Dzięki wzmocnieniom, mierzące 4,25 metra długości, 1,78 m szerokości i 1,42 m wysokości (z rozłożonym dachem) nadwozie kabrioletu jest odporne na drgania i skręcanie. Z przodu zastosowano aluminiową osłonę silnika, która razem ze swoimi mocowaniami dodatkowo zwiększa sztywność. Są też dwa boczne wzmocnienia w obrębie progów oraz po dwie przekątne belki z przodu i z tyłu, a także wzmocnione mocowanie ramy pomocniczej z tyłu.
<a href="http://moto.wp.pl/volkswagen-eos-2011-6062073650205825g">VOLKSWAGEN EOS 2011 - TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ</a>
Stylistyka Golfa Cabriolet w znacznej części pokrywa się z linią trzydrzwiowego modelu. Zmieniono jednak tył nadwozia z przyciemnianymi, diodowymi lampami. Linia dachu jest bardziej płaska, a przednia szyba mocniej pochylona. Wnętrze, nie licząc kilku drobnych zmian z tyłu, jest identyczne ze zwykłym Golfem. Przednie fotele zaopatrzono w funkcję Easy-Entry, umożliwiającą składanie ich oparć i przesuwanie ich daleko do przodu, dla większego komfortu pasażerów tylnej kanapy.
Pod maską może się znaleźć jeden z sześciu silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy od 105 do 210 KM. Dwusprzęgłowe przekładnie DSG są dostępne dla czterech jednostek. Silnik benzynowy TSI i dwa diesle TDI będą oferowane z pakietem BlueMotion Technology, zawierającym system Start-Stop i system odzyskiwania energii podczas hamowania. Jeżdżąc wersją z najsłabszym silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM z BlueMotion Technology przekonałem się, że jazda kabrioletem może być naprawdę tania. Na trasie wystarczyło mu do 5,2 l/100 km. Podczas intensywniejszej eksploatacji spalanie wzrosło zaledwie o litr. Uzyskanie obiecywanego przez producenta wyniku na poziomie 4,4 l/100 km wydaje się być całkiem realne.
Do napędu wykorzystywane są cztery turbodoładowane silniki benzynowe TSI o pojemnościach 1.2 i 1.4 litra z 6-biegowymi skrzyniami i o mocach od 105 do 160 KM. Topowa jednostka 2.0 TSI rozwija 210 KM. Ofertę uzupełniają dwa diesle. Wspomniany wcześniej 1.6 oraz 2.0 TDI o mocy 140 KM.
Za podstawową wersję Golfa bez dachu z benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM trzeba zapłacić 85 090 zł. Najtańszy diesel dostępny jest za 94 290 zł. Cennik zamyka benzynowa wersja 1.6 TSI o mocy 160 KM. Najmocniejszy silnik benzynowy nie został uwzględniony w cenniku. Eos jest wyraźnie droższy. Podstawowy model ma silnik 1.4 TSI o mocy 122 KM i kosztuje 99 790 zł. Dwulitrowy diesel o mocy 140 KM to wydatek 114 990 zł. Listę cen zamyka najmocniejsza wersja benzynowa 2.0 TSI o mocy 210 KM ze skrzynią DSG za 124 690 zł.
Nową wersję Volkswagena Eosa udoskonalono pod względem technicznym, dodano też nowe elementy wyposażenia. Dostępne są trzy silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem TSI o mocach od 122 do 210 KM oraz jeden silnik wysokoprężny 2.0 TDI z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem o mocy 140 KM. Najwięcej radości z jazdy dostarcza oczywiście wersja z topowym silnikiem benzynowym, z maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm przy 1 700 obr./min. Prędkość maksymalna tej wersji to 238 km/h. Sprint do setki trwa 7,8 s. Nie ma jednak co liczyć na rozsądne zużycie paliwa. Przy dynamicznej jeździe najmocniejszy Eos spala średnio ponad 12 l/100 km.
* VOLKSWAGEN GOLF CABRIOLET - TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ * Kształt nadwozia dostosowano do najnowszego stylu marki, znanego między innymi z Passata. Na liście dodatkowego wyposażenia jest system Light Assist, który automatycznie przełącza światła drogowe na mijania. Pojawiły się nowe wzory 16-, 17- i 18-calowych felg. Z tyłu zastosowano dwuczęściowe, diodowe lampy i zmieniono kształt zderzaka. We wnętrzu zastosowano nowe elementy dekoracyjne na desce rozdzielczej i w poszyciu drzwi. Nowością są fotele pokryte skórą, która odbija promienie słoneczne i mniej się nagrzewa.
<a href="http://moto.wp.pl/volkswagen-eos-2011-6062073650205825g">VOLKSWAGEN EOS 2011 - TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ</a>
Inne nowości to komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem i druga generacja systemu Park Assist z urządzeniem Park Pilot, wykonującym manewry za kierowcę oraz bezkluczykowy dostęp, obejmujący zdalne otwieranie i zamykanie dachu z wbudowanym, otwieranym oddzielnie, dużym, szklanym panelem.
Golf bez dachu czy Eos? Odpowiedź będzie prosta. Ten pierwszy to tańsza propozycja, jeśli w ogóle można tak powiedzieć o aucie za ponad 80 000 zł. Ten model ma przekonać do siebie młodych użytkowników Volkswagena. Eos to propozycja z zupełnie innej półki. Cenowo z całą pewnością wyższej, ale to właśnie Eos jest samochodem na każdą okoliczność i każdą pogodę. W deszczowy dzień może być stylowym coupe z całkiem sporym bagażnikiem, innym razem wspaniałym kabrioletem z systemem osłon, skutecznie chroniących przed wiatrem. Golf to „propozycja budżetowa”. Oczywiście nie w naszym kraju. Tu taki samochód wciąż może jeszcze dodawać swojemu właścicielowi prestiżu. Ciekawe z jaką popularnością na naszym rynku spotkają się oba modele. Pomimo wyższej ceny - stawiam na Eosa, bo to samochód bardziej uniwersalny. Jazda bez dachu w każdym z tych aut dostarcza wiele radości. Golf Cabriolet czy Eos? Zazdroszczę każdemu, kto będzie mieć taki dylemat.
WP: Marek Wieliński
"TEST: Volkswagen Golf Cabriolet 1.6 TDI - Dane techniczne" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4 turbodiesel, TDI" |
Pojemność silnika cm3 | "1598" |
Moc KM / przy obr./min | "105 / 4 400" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "250 / 1 500 - 2 500" |
Skrzynia biegów | "5-biegowa, manualna" |
Prędkość maksymalna km/h | "188" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "12,1" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "5,2 / 4,1 / 4,4" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "6,2 / 5,2 / 5,8" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "250" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4 246 / 1 782 / 1 423" |
Cena wersji podstawowej w zł | "85 090" |
Cena testowanego modelu w zł | "96 190" |
Plusy | null |
Minusy | null |