*1 czerwca 2012 roku zostanie uruchomiony manualny pobór opłat na fragmencie autostrady A4 Wrocław/węzeł Bielany Wrocławskie - Gliwice/ węzeł Sośnica, zarządzanej przez GDDKiA. *
Opłatami za przejazd tym odcinkiem zostaną objęte pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej lub równej 3,5 t. Obowiązujące stawki za przejazd 1 km autostrady to 0,05 zł dla motocykli i 0,10 zł dla samochodów osobowych.
Aby przyzwyczaić kierowców do nowego systemu i zapewnić płynność ruchu operator viaToll przeprowadza testy systemu poboru opłat na autostradzie A4. Celem testów jest sprawdzenie funkcjonalności systemu w warunkach rzeczywistego ruchu pojazdów. Aby przekroczyć bramkę wjazdową na płatny odcinek autostrady należy w terminalu nacisnąć przycisk, pobrać bilet, aby po podniesieniu szlabanu jechać dalej. Całość operacji trwa do kilkunastu sekund.
Podczas testów opłaty za przejazd nie są pobierane. Dzięki obserwacjom ruchu pojazdów w czasie testów będą wprowadzane zmiany w organizacji ruchu, aby wskutek natychmiastowej reakcji udrożnić przejazd przez Punkt Poboru Opłat zwiększając liczbę dostępnych dla kierowców bramek, tak jak się to stało dziś. Testy potrwają do jutra.
Odcinek A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica jest płatny dla kierowców pojazdów o masie powyżej 3,5 t od lipca 2011 roku. Kierowcy ci rozliczają się za przejazd korzystając z elektronicznego systemu poboru opłat.
W ramach systemu manualnego zostaną uruchomione dwa Place Poboru Opłat w ciągu drogi: Karwiany i Żernica. Pomiędzy nimi, na zjazdach - czyli poza główną jezdnią autostrady, będą zlokalizowane Stacje Poboru Opłat: Krajków, Brzezimierz, Przylesie, Prądy, Dąbrówka, Gogolin, Olszowa, Nogowczyce, Łany, Kleszczów, Ostropa i Bojków.
Opłat manualnych będzie można dokonywać kartami bankowymi, kartami paliwowymi oraz gotówką. Opłaty przyjmowane będą w polskich złotych (bilon i banknoty) oraz w euro (tylko banknoty). Reszta zawsze wydawana będzie w złotówkach. Przy wjeździe i zjeździe z odcinka A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica kierowcy pojazdów wyposażonych w viaBOX-y będą korzystać z wyznaczonych dla nich pasów ruchu, na których szlaban będzie się podnosił automatycznie.
tb/