Test systemów zapobiegających zderzeniom
Wielu producentów oferuje systemy mające zapobiegać wypadkom - najczęściej za dopłatą. Czy taki wydatek się opłaca?
Piesi i rowerzyści pod elektroniczną ochroną
W ciągu ostatniego dwudziestolecia w dziedzinie bezpieczeństwa samochodów nastąpił potężny skok. Dziś w Europie coraz mniej mówi się już o sztywności konstrukcji, strefach kontrolowanego zgniotu czy liczbie poduszek powietrznych, bo w większości aut wysoki poziom tych zabezpieczeń jest czymś oczywistym. Ciężar rywalizacji pomiędzy producentami przesuwa się w kierunku aktywnych środków bezpieczeństwa, czyli elektroniki, która ma zapobiec wypadkowi. Wielu producentów oferuje tego typu systemy w swoich samochodach - najczęściej za dopłatą. Czy taki wydatek się opłaca? Sprawdzili to niemieccy eksperci z ADAC.
W testach skoncentrowano się na ochronie pieszych i rowerzystów. Sprawdzano ją przy pomocy manekinów stojących na drodze samochodów i wchodzących na przejście dla pieszych, wjeżdżających w poprzek drogi, a także manekina imitującego dziecko wychodzące na przejście spoza zaparkowanych samochodów. Przeprowadzono również nocne testy z wykorzystaniem "dorosłego" manekina ubranego w kamizelkę odblaskową i w ciemnym ubraniu. Próby te zorganizowano na torze testowym, a co 29 metrów rozmieszczono lampy, mające imitować uliczne oświetlenie.
Na kolejnych slajdach przedstawimy wyniki sześciu przetestowanych przez ADAC samochodów segmentu D. Zaczniemy od tych, które osiągnęły najsłabsze wyniki. Rezultaty w poszczególnych kategoriach określone zostały procentowo. 100 proc. to całkowite uniknięcie kolizji. 50 proc. to zredukowanie prędkości, z jaką dochodzi do kontaktu. 25 proc. to ostrzeżenie kierowcy lub zredukowanie prędkości o mniej niż 3 km/h. 0 proc. to brak reakcji systemu.
BMW serii 3 - 86 pkt.
Cena opcji Active Protection (kamera) to w zależności od wersji silnikowej 1543 zł lub 1775 zł.
Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 28 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 38 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 7 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 13 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Volvo V60 - 110 pkt.
Cena opcji "System Bezpieczeństwa II" (kamera i radar) to 9370 zł.
Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 39 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 50 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 21 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Mercedes Klasy C - 210 pkt.
Cena "Pakietu wspomagającego bezpieczeństwo jazdy" (dwie kamery i radar) to 10 996 zł.
Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 67 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 75 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 43 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 25 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Kia Optima - 251 pkt.
Cena "Pakietu Technologicznego" (kamera i radar) dostępnego tylko z automatyczną skrzynią biegów to 6000 zł.
Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 72 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 75 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 54 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 50 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Audi A4 - 391 pkt.
Cena systemu "Audi pre sense city" (kamera) to 7240 zł.
Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 72 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 88 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 93 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 50 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 71 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 17 proc.
Subaru Outback - 435 pkt.
System (dwie kamery) jest seryjnym wyposażeniem w przypadku samochodów z bezstopniową skrzynią biegów Lineatronic.
Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 89 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 100 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 46 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 100 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 100 proc.
Źródło: ADAC
Tomasz Budzik