Test systemów zapobiegających zderzeniom

Wielu producentów oferuje systemy mające zapobiegać wypadkom - najczęściej za dopłatą. Czy taki wydatek się opłaca?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 7Piesi i rowerzyści pod elektroniczną ochroną

Obraz
© zdjęcie producenta

W ciągu ostatniego dwudziestolecia w dziedzinie bezpieczeństwa samochodów nastąpił potężny skok. Dziś w Europie coraz mniej mówi się już o sztywności konstrukcji, strefach kontrolowanego zgniotu czy liczbie poduszek powietrznych, bo w większości aut wysoki poziom tych zabezpieczeń jest czymś oczywistym. Ciężar rywalizacji pomiędzy producentami przesuwa się w kierunku aktywnych środków bezpieczeństwa, czyli elektroniki, która ma zapobiec wypadkowi. Wielu producentów oferuje tego typu systemy w swoich samochodach - najczęściej za dopłatą. Czy taki wydatek się opłaca? Sprawdzili to niemieccy eksperci z ADAC.

W testach skoncentrowano się na ochronie pieszych i rowerzystów. Sprawdzano ją przy pomocy manekinów stojących na drodze samochodów i wchodzących na przejście dla pieszych, wjeżdżających w poprzek drogi, a także manekina imitującego dziecko wychodzące na przejście spoza zaparkowanych samochodów. Przeprowadzono również nocne testy z wykorzystaniem "dorosłego" manekina ubranego w kamizelkę odblaskową i w ciemnym ubraniu. Próby te zorganizowano na torze testowym, a co 29 metrów rozmieszczono lampy, mające imitować uliczne oświetlenie.

Na kolejnych slajdach przedstawimy wyniki sześciu przetestowanych przez ADAC samochodów segmentu D. Zaczniemy od tych, które osiągnęły najsłabsze wyniki. Rezultaty w poszczególnych kategoriach określone zostały procentowo. 100 proc. to całkowite uniknięcie kolizji. 50 proc. to zredukowanie prędkości, z jaką dochodzi do kontaktu. 25 proc. to ostrzeżenie kierowcy lub zredukowanie prędkości o mniej niż 3 km/h. 0 proc. to brak reakcji systemu.

/ 7BMW serii 3 - 86 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Cena opcji Active Protection (kamera) to w zależności od wersji silnikowej 1543 zł lub 1775 zł.

Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 28 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 38 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 7 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 13 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.

/ 7Volvo V60 - 110 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Cena opcji "System Bezpieczeństwa II" (kamera i radar) to 9370 zł.

Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 39 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 50 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 21 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.

/ 7Mercedes Klasy C - 210 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Cena "Pakietu wspomagającego bezpieczeństwo jazdy" (dwie kamery i radar) to 10 996 zł.

Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 67 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 75 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 43 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 25 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.

/ 7Kia Optima - 251 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Cena "Pakietu Technologicznego" (kamera i radar) dostępnego tylko z automatyczną skrzynią biegów to 6000 zł.

Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 72 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 75 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 54 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 50 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 0 proc.

/ 7Audi A4 - 391 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Cena systemu "Audi pre sense city" (kamera) to 7240 zł.

Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 72 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 88 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 93 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 50 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 71 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 17 proc.

/ 7Subaru Outback - 435 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

System (dwie kamery) jest seryjnym wyposażeniem w przypadku samochodów z bezstopniową skrzynią biegów Lineatronic.

Dorosły idący przejściem dla pieszych (60 km/h): 89 proc.
Dorosły stojący na drodze (60 km/h): 100 proc.
Dziecko wychodzące zza zaparkowanego samochodu (50 km/h): 46 proc.
Rowerzysta jadący w poprzek ulicy (40 km/h): 0 proc.
Noc. Dorosły w kamizelce odblaskowej idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 100 proc.
Noc. Dorosły w ciemnym ubraniu idący przejściem dla pieszych (45 km/h): 100 proc.

Źródło: ADAC

Tomasz Budzik

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy