WAŻNE
TERAZ

Urban jak czarodziej. Litwa zdobyta!

Test: Suzuki Grand Vitara - wygodnie w teren

Obraz
Źródło zdjęć: © Jakub Wielicki

Dominujące pośród miejskich samochodów duże SUV'y przyzwyczaiły nas do przyzwoitych właściwości na asfalcie oraz przeciętnych w terenie. W przypadku Suzuki Grand Vitary sprawa przedstawia się zgoła inaczej.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Największe Suzuki jest nam dobrze znane - obecna generacja jeździ po ulicach już od sześciu lat. W 2008 r. auto przeszło lifting. Zmieniono nieco detale karoserii oraz kilka szczegółów w kabinie. Jednak to, co jest największą zaletą tego samochodu pozostało bez zmian. Chodzi tutaj o jego przeniesienie napędu i możliwości terenowe.

Informacja o tym, że właściciele SUV'ów, w obawie o swoje cacuszka 90 proc. czasu za kółkiem spędzają na miejskich szlakach, można powtarzać jak mantrę. O tej sprawie dobrze wiedzą producenci miejskich terenówek i nie wysilają się z zaawansowanymi rozwiązaniami przeniesienia napędu.

Inaczej jest z największym Suzuki. Auto, jako jedno z niewielu w swojej klasie, ma sztywny napęd na cztery koła - 47 proc. momentu obrotowego trafia na przednie koła, reszta zaś na tył. Dzięki takim proporcjom nie straszny mu ani zaśnieżony asfalt, ani nawet błotniste drogi szutrowe.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Gdyby tego było mało, Vitara ma jeszcze dwa asy w rękawie. Jest to blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego oraz reduktor. Oba są włączane dzięki pokrętłu na desce rozdzielczej. O ile ten pierwszy pomoże nam pokonać łatwiejszy teren, to reduktor zwiększający przełożenie skrzyni biegów prawie dwukrotnie - ze współczynnika 1,00, na 1,97 - w połączeniu z 20 mm prześwitem pozwoli na naprawdę sporo. Pomocne przy wyprawach w teren okazuje się też podwozie, które przymocowano do konstrukcji ramowej.

Warto również wspomnieć o kątach natarcia. Ten, który pozwoli podjechać pod naprawdę strome górki wynosi 29 st. Natomiast kąt zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 27 i 19 stopni. Kiedy weźmiemy te wszystkie zalety razem, z tej na pozór bulwarowej terenówki robi się całkiem sprawne auto.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Niestety, coś za coś. Lepsza sprawność w terenie jest okupiona nieco mniejszym komfortem na co dzień. Terenowa charakterystyka zawieszenia auta sprawia, że Vitara nie lubi kolein czy gęsto występujących dziur w asfalcie. Na koleinach auto potrafi "bujnąć", a na dziurach całe drżeć. Na szczęście te minusy nie przyćmiewają ogólnego komfortu podróżowania.

Jeśli o komforcie mowa, to warto pochwalić japońskiego producenta za przestrzeń w kabinie, której nie brak zarówno z przodu jak i z tyłu. Nie zabraknie jej nawet dla wysokich podróżnych. Do tego dochodzi jeszcze ustawny bagażnik, do którego możemy włożyć prawie 400 l bagażu.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Niestety wygodę przyćmiewa wykończenie kabiny. Choć ergonomia wszystkich przełączników jest na wysokim poziomie, a spasowanie poszczególnych elementów jest nienaganne, to obecność w dużej mierze twardych plastików psuje nieco efekt. Do tego dochodzi jeszcze ciemna tonacja wykończenia kabiny, która nie wprawia w zbyt dobry nastrój.

Co pod maską? W testowanej wersji mieliśmy do dyspozycji silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra. Motor o mocy 169 KM ma wysoką kulturę pracy i potrafi być dynamiczny. Niestety, dobre osiągi będziemy mieli dopiero przy wyższych obrotach, a to skończy się wysokim spalaniem. Producent deklaruje średnie zużycie benzyny na poziomie 9 l/100 km.

W praktyce, jeśli przez większą część czasu będziemy jeździć po mieście, możemy zapomnieć o tak optymistycznych wartościach. Nam udało się zejść nieco poniżej 9 l jedynie na trasie i to naprawdę po ciężkiej walce. Sprawy nie ułatwiała pięciobiegowa przekładnia manualna. Choć pracuje poprawnie i bez zbędnych luzów, to aż prosi się o szósty bieg.

Podsumowując, Suzuki Grand Vitara jest bardzo dobrym autem. Choć ma kilka wad, bez problemu można przymknąć na nie oko. Pomaga w tym bez wątpliwości długa lista wyposażenia standardowego. W podstawowej wersji Premium mamy chociażby automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radioodtwarzacz z CD i MP3, ABS, ESP, kontrolę trakcji i komplet poduszek powietrznych - a to już całkiem sporo. Podczas rozważania zakupu tego auta nie można zapomnieć o oferowanym także silniku wysokoprężnym 1.9 litra. Do tego dochodzi jeszcze upust w wysokości 10 tys. zł, a wtedy zakup Vitary robi się bardzo kuszący.

WP: Jakub Wielicki

"Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "benzyna, R4"
Pojemność silnika cm3 "2 393"
Moc KM / przy obr./min "169/ 6 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "227/ 3 800"
Skrzynia biegów "manualna, 5-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "185"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11,7"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "11,4/ 7,6/ 9,0"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "12,5/ 8,5/ 10,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "398/ 758"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 300/ 1 810/ 1 695"
Cena wersji podstawowej w zł "99 900"
Cena testowanego modelu w zł "99 900"
Plusy null
Minusy null

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025