Test opon letnich ADAC 2017 – rozmiar 195/65R15
Podstawa bezpieczeństwa
Jak dowiedzieć się, które modele są godne uwagi? Z pomocą przychodzą testy porównawcze. Co sezon takie próby przeprowadza między innymi niemiecki automobilklub ADAC. Na letni sezon 2017 sprawdzono opony w popularnym rozmiarze 195/65R15 (o indeksie prędkości V), które używane są głównie samochodach segmentów C i D.
Oceny końcowe oparto o cząstkowe w kilku kategoriach – jazdy po suchym (20 proc. końcowej noty), mokrym (40 proc.), hałasu/komfortu (10 proc.), zużycie paliwa (10 proc.) i odporność na ścieranie (20 proc.).
Im niższa nota punktowa tym lepiej (w skali od 0,6 do 5,5), ale dodatkowo ADAC dzieli jeszcze na końcowe oceny na pięć zakresów.
Opony „wystarczające” (oceny 3,6-4,5)
Zdecydowanie najgorszą ocenę uzyskały opony GT Radial Champiro FE1. Ogumienie firmy pochodzącej z Singapuru zdecydowanie ustępuje produktom bardziej uznanych marek. Może się ono pochwalić małym wpływem na spalanie i sporą wytrzymałością, ale to oznacza, że mieszkanka gumy jest też mało przyczepna – zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni wypadła najgorzej ze wszystkich testowanych kompletów.
GT Radial Champiro FE1
ocena łączna – 4,0
jazda na suchej nawierzchni – 2,9
jazda na mokrej nawierzchni – 4,0
hałas – 2,8
zużycie paliwa – 1,6
odporność na ścieranie – 1,5