Test opon letnich ADAC 2017 – rozmiar 195/65R15

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina

/ 3Podstawa bezpieczeństwa

Obraz
© Materiały prasowe

Wielu kierowców większą uwagę przykłada do opon zimowych, gdyż to właśnie ta pora roku kojarzy się z problemami z przyczepnością. Należy jednak pamiętać, że zawsze to od jakości opon zależy nasze bezpieczeństwo – w końcu te cztery kawałki gumy są jedynym łącznikiem samochodu z nawierzchnią. Dlatego niezależnie od pory roku warto postawić na opony, które zapewnią dobrą przyczepność.

Jak dowiedzieć się, które modele są godne uwagi? Z pomocą przychodzą testy porównawcze. Co sezon takie próby przeprowadza między innymi niemiecki automobilklub ADAC. Na letni sezon 2017 sprawdzono opony w popularnym rozmiarze 195/65R15 (o indeksie prędkości V), które używane są głównie samochodach segmentów C i D.

Oceny końcowe oparto o cząstkowe w kilku kategoriach – jazdy po suchym (20 proc. końcowej noty), mokrym (40 proc.), hałasu/komfortu (10 proc.), zużycie paliwa (10 proc.) i odporność na ścieranie (20 proc.).

Im niższa nota punktowa tym lepiej (w skali od 0,6 do 5,5), ale dodatkowo ADAC dzieli jeszcze na końcowe oceny na pięć zakresów.

Zdecydowanie najgorszą ocenę uzyskały opony GT Radial Champiro FE1. Ogumienie firmy pochodzącej z Singapuru zdecydowanie ustępuje produktom bardziej uznanych marek. Może się ono pochwalić małym wpływem na spalanie i sporą wytrzymałością, ale to oznacza, że mieszkanka gumy jest też mało przyczepna – zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni wypadła najgorzej ze wszystkich testowanych kompletów.

GT Radial Champiro FE1
ocena łączna – 4,0
jazda na suchej nawierzchni – 2,9
jazda na mokrej nawierzchni – 4,0
hałas – 2,8
zużycie paliwa – 1,6
odporność na ścieranie – 1,5

/ 3Opony „satysfakcjonujące” (oceny 2,6-3,5)

Obraz
© Materiały prasowe

W taj grupie znalazło się najwięcej modeli, jednak mimo zbliżonych końcowych ocen ich charakterystyka często jest różna. Np. opony Michelin Energy Saver+ nie imponują właściwościami jezdnymi na mokrej nawierzchni, są dość głośne i bardzo drogie, ale za to faktycznie pozwolą zaoszczędzić na paliwie i wytrzymają zdecydowanie najdłużej ze wszystkich testowanych modeli. Za to ogumienie firmy Aeolus, o takiej samej nocie łącznej, ma niemal dokładnie odwrotne zalety – zapewnia świetną przyczepność na mokrej nawierzchni i jest tanie, ale za to szybko się zużywa.

ocena łączna – 3,5
jazda na suchej nawierzchni – 1,9
jazda na mokrej nawierzchni – 2,3
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 2,3
odporność na ścieranie – 3,5

ocena łączna – 3,3
jazda na suchej nawierzchni – 1,8
jazda na mokrej nawierzchni – 3,3
hałas – 3,0
zużycie paliwa – 2,2
odporność na ścieranie – 2,5

ocena łączna – 3,0
jazda na suchej nawierzchni – 2,9
jazda na mokrej nawierzchni – 3,0
hałas – 3,4
zużycie paliwa – 1,8
odporność na ścieranie – 2,0

ocena łączna – 3,0
jazda na suchej nawierzchni – 2,2
jazda na mokrej nawierzchni – 3,0
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 2,1
odporność na ścieranie – 1,5

ocena łączna – 3,0
jazda na suchej nawierzchni – 1,9
jazda na mokrej nawierzchni – 3,0
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 1,8
odporność na ścieranie – 0,5

ocena łączna – 3,0
jazda na suchej nawierzchni – 2,3
jazda na mokrej nawierzchni – 2,7
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 1,8
odporność na ścieranie – 3,0

ocena łączna – 3,0
jazda na suchej nawierzchni – 2,5
jazda na mokrej nawierzchni – 2,2
hałas – 3,1
zużycie paliwa – 2,5
odporność na ścieranie – 3,0

ocena łączna – 2,8
jazda na suchej nawierzchni – 2,6
jazda na mokrej nawierzchni – 2,8
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 2,0
odporność na ścieranie – 1,0

ocena łączna – 2,6
jazda na suchej nawierzchni – 2,2
jazda na mokrej nawierzchni – 2,6
hałas – 3,5
zużycie paliwa – 2,3
odporność na ścieranie – 2,0

Dunlop Sport BluResponse
ocena łączna – 2,6
jazda na suchej nawierzchni – 1,5
jazda na mokrej nawierzchni – 2,6
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 1,9
odporność na ścieranie – 2,5

/ 3Opony „dobre” (oceny 1,6-2,5)

Obraz
© Materiały prasowe

Żaden model nie zasłużył na ocenę „bardzo dobrą”, ale większość uznanych producentów znalazła się w ścisłej czołówce zestawienia. Pierwsze cztery opony uzyskały zbliżone noty, jednak na szczególną uwagę zasługuje ogumienie firmy Esa-Tecar, które wypadło niego gorzej, ale jest najtańsze ze wszystkich testowanych modeli.

ocena łączna – 2,5
jazda na suchej nawierzchni – 2,5
jazda na mokrej nawierzchni – 2,3
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 2,0
odporność na ścieranie – 2,5

ocena łączna – 2,2
jazda na suchej nawierzchni – 1,6
jazda na mokrej nawierzchni – 2,1
hałas – 3,5
zużycie paliwa – 1,9
odporność na ścieranie – 2,5

ocena łączna – 2,2
jazda na suchej nawierzchni – 1,8
jazda na mokrej nawierzchni – 1,9
hałas – 3,1
zużycie paliwa – 2,4
odporność na ścieranie – 2,5

ocena łączna – 2,2
jazda na suchej nawierzchni – 1,7
jazda na mokrej nawierzchni – 2,1
hałas – 3,4
zużycie paliwa – 1,9
odporność na ścieranie – 2,5

Pirelli Cinturato P1 Verde
ocena łączna – 2,1
jazda na suchej nawierzchni – 2,1
jazda na mokrej nawierzchni – 2,0
hałas – 2,9
zużycie paliwa – 2,3
odporność na ścieranie – 1,5

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3