Trwa ładowanie...

Test: Mercedes GLK - Luksus na podwyższeniu

Test: Mercedes GLK - Luksus na podwyższeniuŹródło: WP.PL
d2tngf8
d2tngf8

Mając do dyspozycji kilkaset tysięcy złotych, rzadko kiedy rozważamy kupno SUV-a klasy Premium. Zazwyczaj w grę wchodzą reprezentacyjne limuzyny z mocnymi jednostkami wysokoprężnymi pod maską i nierzadko napędem na obie osie. Jeśli jednak ktoś z uporem maniaka pragnie siedzieć nieco wyżej niż inni i podziwiać krajobraz z lepszej perspektywy, to właśnie dla niego <a href="https://moto.wp.pl/mercedes-6062003103224449c">Mercedes</a> przygotował niszowego, przynajmniej w Polsce, GLK.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Model obecny na światowych rynkach od 2008 r., zdecydowanie wyróżnia się na tle najgroźniejszych konkurentów w postaci BMW X3, tudzież Audi Q5. Projektanci postawili na oryginalność, która nie każdemu przypadnie do gustu. Najmniejszy w ofercie SUV przyciąga spojrzenia charakterystycznymi, kanciastymi kształtami.

Mało w nim krągłości, dzięki czemu nikt na ulicy nie będzie miał wątpliwości, iż ma do czynienia z produkowanym w Niemczech pojazdem rekreacyjnym. Wydatna osłona chłodnicy z trójramienną gwiazdą wkomponowaną w środek, dynamiczne przetłoczenia na drzwiach i niemalże pionowa klapa bagażnika, to najbardziej rozpoznawalne wyróżniki GLK, które mają sugerować podobieństwo do większych i droższych SUV-ów Mercedesa.

<a href="http://moto.wp.pl/mercedes-glk-350-cdi-4matic-6062073897088129g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MERCEDESA GLK</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

To do czego przyzwyczajają nas producenci klasy Premium, to bogactwo rozmaitych akcesoriów indywidualizujących do granic możliwości każdy z nabywanych egzemplarzy. Nie inaczej jest w tym przypadku, gdzie testowy model wyposażono w szereg opcji, maksymalnie podnoszących wygodę codziennego użytkowania.

d2tngf8

Przedział pasażerski zaopatrzono w dwa monitory LCD przytwierdzone do zagłówków, kamerę cofania z czujnikami z przodu i z tyłu samochodu, niezłe nagłośnienie Harman Kardon, przeszklony dach, czy chociażby trójstrefową klimatyzację. Naturalnie, każdy z tych elementów wymaga odpowiednio zasobnego portfela potencjalnego klienta.

Mercedes dobrze też wypada pod względem zastosowanych materiałów wykończeniowych. Dominują miękkie w dotyku plastiki, sprawiające wrażenie bardzo solidnych i nienagannie spasowanych. Nieco mniej korzystnie przedstawia się sytuacja przestrzeni dostępnej dla pasażerów. O ile na wygodnych przednich fotelach nikt nie powinien mieć trudności z przyjęciem dogodnej pozycji, tak z tyłu wyższym podróżującym zabraknie nieco miejsca na nogi.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Dopełnieniem niewielkich rozmiarów kabiny jest 450-litrowy bagażnik, nadrabiający regularnymi kształtami, niezbyt pokaźną pojemność. Podobnie ma się rzecz z ergonomią. Osoby, które po raz pierwszy mają styczność z niemieckim producentem, nie od razu połapią się w obsłudze wszelkich urządzeń pokładowych. Dla wielu, niezbędnym okaże się lektura instrukcji obsługi.

d2tngf8

Rzadko widuje się GLK z kompletem pasażerów i chyba słusznie, bo najwięcej frajdy z jazdy tym modelem czerpie kierowca. Zasiadając w nieźle wyprofilowanym fotelu, można odnieść wrażenie bliskości z samochodem i błyskawicznej gotowości do uruchomienia silnika i wybrania się w pierwszą trasę. Faktycznie, nie ma co czekać, bo jednostka napędowa i konfiguracja układu jezdnego, zachęcają do maksymalnego wykorzystania potencjału zaawansowanej konstrukcji.

<a href="http://moto.wp.pl/mercedes-glk-350-cdi-4matic-6062073897088129g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MERCEDESA GLK</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Już pierwsze kilometry zdradzają sportowe aspiracje auta. Silnik o pojemności niecałych 3 litrów generuje 224 konie mechaniczne i aż 540 niutonometrów momentu obrotowego, które okazują się kluczowe w sprawnym napędzaniu blisko 1,9-tonowej stalowej masy. Już delikatne muśnięcie pedału gazu ochoczo pobudza motor do pracy i zrywa wskazówki prędkościomierza i obrotomierza do sprintu w górę skali. Ta pierwsza pojawia się na wartości 100 km/h po 7,5 sekundy, zaś druga sprawnie lawiruje między poszczególnymi wartościami, dzięki zastosowaniu 7-stopniowej przekładni automatycznej.

d2tngf8

Skrzynia właściwie dobiera przełożenia uzależniając graniczną prędkość obrotową od stylu jazdy kierowcy. Jeśli wolimy zmieniać biegi manualnie, pozostaje nam do dyspozycji tryb sekwencyjny lub manetki umieszczone przy wolancie kierownicy. Warto z nich korzystać, bo SUV zachowuje się na drodze niczym średniej wielkości sedan i prowokuje do agresywnych zachowań.

Napęd na cztery koła zwiększa stabilność, natomiast parametry rozdzielane między obie osie w stosunku 55:45, gwarantują świetne właściwości trakcyjne. Mercedesowi nie są straszne ostre łuki, czy gonitwa po niemieckich autostradach z prędkościami oscylującymi w okolicach 200 km/h. Niechętnie przechylające się nadwozie i mocno wspomagany, ale wciąż precyzyjny układ kierowniczy, ułatwiają dynamiczne pokonywanie odcinków specjalnych.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Jeśli ktoś zapędzi się poza utwardzone szlaki, także się nie zawiedzie, ale niech nie oczekuje od tego samochodu zbyt wiele. Zwiększony prześwit do 20 centymetrów, 22-stopniowy kąt natarcia, zejścia wynoszący 25 i brodzenie w wodzie do głębokości 30 cm, umożliwi odrobinę szaleństwa na leśnych trasach. Na trudniejsze warunki przewidziano model G.

d2tngf8

GLK 350 CDI bardzo dobrze sprawdzi się w roli wózka na zakupy, codziennego środka lokomocji wielkomiejskiej i weekendowego off-roadowca. To świetna propozycja dla dynamicznego małżeństwa z zasobnym portfelem. Wysoka cena zakupu idzie także w parze z nie najmniejszymi wydatkami eksploatacyjnymi.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MERCEDESA GLK * Abstrahując od kosztów serwisowania, najbardziej dotkliwe okażą się wizyty na stacji benzynowej. Oczywiście w zależności od sposobu jazdy każdego z użytkowników, wyniki wskazywane przez wyświetlacz komputera pokładowego stanowić będą różne wartości. Niemniej trudno zejść w mieście poniżej 10-11 litrów, zaś w trasie każde 100 kilometrów pochłonie około 8 jednostek oleju napędowego.

Piotr Mokwiński

d2tngf8

mz

"Mercedes GLK 350 CDI 4MATIC" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "V6, turbodiesel, Common-Rail"
Pojemność silnika cm3 "2987"
Moc KM / przy obr./min "224 / 3800"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "540 / 1600-2400"
Skrzynia biegów "automatyczna, 7-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "220"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "7,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "10,7 / 7,0 / 8,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "11,2 / 8,1 / 9,8"
Pojemność bagażnika min./max. / l "450 / 1550"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4528 / 1840 / 1689"
Cena wersji podstawowej w zł "219 500"
Cena testowanego modelu w zł "294 800"
Plusy null
Minusy null
d2tngf8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2tngf8
Więcej tematów