Trwa ładowanie...

TEST: Jeep Gran Cherokee V8 HEMI

TEST: Jeep Gran Cherokee V8 HEMIŹródło: Jakub Wielicki
d2joget
d2joget

Amerykanie zawsze słynęli z potężnych pojemnością i ogromnych rozmiarami samochodów. Niestety ta sława rzadko szła w parze z jakością wykonania. Teraz przyszedł czas na zmiany. Pierwszą oznaką tego długiego procesu jest najnowsze wcielenie <a href="https://moto.wp.pl/jeep-6062003023291009c">Jeepa</a> Grand Cherokee.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Choć sama marka Jeep istnieje już od 1941 r. i ma militarne korzenie, to Grand Cherokee jest jednym z młodszych samochodów w gamie i z wojskiem nie ma nic wspólnego. Historia tej luksusowej "terenówki" sięga zaledwie 1983 r. Wtedy właśnie rozpoczęły się prace nad następcą dla mniejszego Jeepa Cherokee. Prace trwały do 1989 r., a prowadził je zespół trzech projektantów, pośród których znajdował się chociażby sławny Giorgetto Giugiaro. Grand Cheerokee był pierwszym Jeepem, który powstał jako marka Chryslera - do 1989 r. auta powstawały jako American Motors Corporation.

Rynkowa premiera samochodu miała miejsce w 1992 r. Od tego czasu z fabryk koncernu wyjechały w sumie trzy generacje Grand Cherokee - ta najnowsza jest już czwartą. Każda z nich była równie amerykańska, co nieco toporna i pozbawiona wyczucia w zakrętach. Każda z nich była równie po amerykańsku mało ekonomiczna i kontrowersyjnie (czyt. niezbyt dokładnie) wykonana. Na szczęście po 20 latach spece od wykończenia i stylistyki karoserii odrobili pracę domową. Najnowsze wcielenie wygląda dokładnie tak, jak byśmy chcieli od potężnego amerykańskiego suva.

<a href="http://moto.wp.pl/test-jeep-grand-cherokee-overland-6062059198268545g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ GRAND CHEROKEE</a>

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Obawiam się, że żadne zdjęcie nie będzie w stanie oddać ogromu, jaki prezentuje ten pojazd. Nie chodzi tu tylko o rozmiary tego długiego na prawie 5 m i wysokiego na 1,8 m monstrum obutego w 20-calowe koła. Patrząc na Grand Cherokee ciężko znaleźć w nim jakikolwiek element, który jest mały i sprawia wrażenie delikatnego. Począwszy od potężnego, chromowanego grilla, ogromnej wręcz maski, lusterek wielkości rakietek do ping-ponga, masywnych drzwi czy w końcu na automatycznie podnoszonej klapie bagażnika skończywszy.

d2joget

Nie inaczej jest w kabinie. Obszerne i niesamowicie wygodne fotele zapewniają komfort podczas wielogodzinnej podróży. Nie inaczej jest na tylnej kanapie. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nie zabraknie miejsca dla nawet najbardziej obszernych (sic) osób. Nie zabraknie też miejsca na bagaże. W ustawnym bagażniku zmieści się ponad 450 l różnych klamotów. Gdy tego mało, można złożyć oparcia tylnej kanapy i ukazuje się przestrzeń gdzie zapakujemy ponad 1,5 tys. litrów.

Kierowca jest dosłownie otoczony ogromem auta. Nie ma tu miejsca na kompromisy. Potężną, choć nie za dużą, skórzaną kierownicę z drewnianą górną częścią, trzyma się dokładnie tak jak trzeba - gruba i masywna. Od pasażera oddziela go bardzo szeroka konsola środkowa - tak szeroka, że by ucałować małżonkę trzeba oderwać się od fotela i mocno wychylić. Znalazło się na niej miejsce nie tylko dla drążka - skąd inąd fatalnej i niesamowicie anemicznej - automatycznej skrzyni biegów, przełączniki wszystkich pięciu trybów jazdy - Sport, Snow, Auto, Sand-Mud oraz Rock, wraz z włącznikiem reduktora oraz regulacji poziomu pneumatycznego zawieszenia. Nie zabrakło też miejsca na podwójny cup-holder, do którego bez problemu wciśniemy dwie litrowe butelki z Coca-Colą.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Czas odpalić tę maszynę. Nie ma co ukrywać, dźwięk jaki wydaje motor, to jedno z najprzyjemniejszych doznań, jakie serwuje nam "grand". Pod maską Grand Cherokee kryje się bowiem legenda amerykańskiej motoryzacji. Silnik, który jest tym dla motoryzacji, czym Burger King dla fast-foodów. Chodzi mi o wolnossący motor HEMI. To jednostka o pojemności 5,7l i ośmiu cylindrach w układzie V. Motor dysponuje mocą 352 KM - oczywiście malkontenci i fani downsizingu będą krzyczeć, że to mało, ale to nie ma zupełnie żadnego znaczenia. Bowiem przy współpracy 520 Nm momentu obrotowego ta ważąca 2,3 t maszyna rozpędza się do setki w 8,7 sek. Natomiast prędkość maksymalna, to jak zapewnia Jeep, wynosi 230 km/h.

<a href="http://moto.wp.pl/test-jeep-grand-cherokee-overland-6062059198268545g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ GRAND CHEROKEE</a>

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Niestety osiągi są okupione sporymi wydatkami na stacji paliw. W mieście, nawet przy spokojnej jeździe i z pomocą czterech z ośmiu cylindrów - HEMI odłącza cztery cylindry przy niskich obciążeniach - trzeba się liczyć z wynikiem około 19 l na setkę. Na trasie jest nieco lepiej. Przestrzegając przepisów i często zdejmując nogę z gazu można wymęczyć nawet 14 l/100 km. Cóż, te 5,7 l trzeba jakoś napełnić.

d2joget

Watro jeszcze wspomnieć parę słów na temat komfortu jazdy nowym Grand Cherokee'm. Mimo 20-calowych felg z niezbyt grubymi oponami samochód doskonale wybiera nierówności. Nie straszne mu dziury, przejazdy kolejowe, czy nawet progi zwalniające - oczywiście w granicach rozsądku. Podczas jazdy do kabiny nie docierają żadne wibracje ani hałasy - tylko basowy bulgot ośmiu cylindrów.

Cennik "granda" otwiera kwota 191 tys. zł. Jednak nie ma co się rozpieszczać, bawić w półśrodki i trzylitrowego diesla albo nie daj boże benzynę 3,6. Trzeba od razu uderzać w Hemi. Za podstawową wersję Overland trzeba zapłacić ponad 267 tys. zł. Dużo? Nie całkiem - europejska konkurencja za te pieniądze daje "golasy" z najmniejszymi silnikami. Amerykanie zaś dają prawie wszystko co mają. A do tego w gratisie przychodzi niesamowity silnik - można spokojnie wyłączyć doskonałe audio - oraz bardzo duża dzielność w terenie.

d2joget

"Jeep Gran Cherokee Overland" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "V8, benzyna, HEMI"
Pojemność silnika cm3 "5 654"
Moc KM / przy obr./min "352/ 5 200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "520/ 4 200"
Skrzynia biegów "automatyczna, 5-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "224"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,7"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "21,1/ 10,0/ 14,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "21,0/ 14,0/ 17,0"
Pojemność bagażnika min./max. / l "457/ 1 554"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 820/ 1 940/ 1 780"
Cena wersji podstawowej w zł "267 323"
Cena testowanego modelu w zł "270 823"
Plusy null
Minusy null
d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj