Telematyka w autach: szansa czy zagrożenie?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Internet wkracza do kolejnych urządzeń codziennego użytku. W najbliższych latach trafi też szeroko do samochodów - będzie to szansa czy zagrożenie?

Telematyka bez odpowiednich regulacji prawnych może stać się zarówno narzędziem przydatnym dla kierowców, jak też metodą nadmiernego wyczyszczenia ich kieszeni. Wielu użytkowników aut korzysta z telematyki już dziś - jej narzędziem jest najzwyklejsza nawigacja samochodowa rozbudowywana kolejno o nowe funkcje, jak np. informowanie się nawzajem o dostępności miejsca do parkowania. Względną nowością są też systemy informujące samoczynnie służby ratunkowe w razie wypadku.

Całkowite novum stanowi bCall, czyli wezwanie w sprawie awarii. Dzięki telematyce nowoczesne auto może o błędach zapisanych w instalacji autodiagnostycznej poinformować zarówno właściciela jak i producenta. Co więcej, producent może zdalnie czytać wszystkie dane z komputera pojazdu oraz skasować zapisane błędy lub dokonać aktualizacji oprogramowania, co było do tej pory możliwe jedynie za pomocą komunikacji przewodowej, względnie Bluetooth.

Pojawia się tutaj wątpliwość w koncerny samochodowe - w przypadku wykrycia awarii lub jej prawdopodobieństwa (np. niski poziom oleju) telematyka będzie kierować użytkownika do serwisu autoryzowanego. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której kierowca otrzyma nagle informację: awaria, jedź do ASO "X", podczas gdy w bezpośredniej bliskości będzie miał warsztat niezależny. Pozwolić na to może również system - tylko wybrany przez koncern serwis będzie miał stosowną informację o rodzaju awarii.

Obraz
© (fot. / PAP/ITARTASS/Ryumin Alexander)

- To zagrożenie dla wolnej konkurencji. Może nawet stanowić narzędzie szantażu dealerów przez koncerny: jeśli nie dostosujesz się do naszych procedur, nie będziemy wysyłać do ciebie samochodów. Dlatego konieczne jest powzięcie kroków legislacyjnych, które zapewnią otwartość systemów operacyjnych wszystkim niezależnym operatorom, dysponującym urządzeniem łączności bezprzewodowej i odpowiednim oprogramowaniem - mówi Alfred Franke z SDCM. Obecnie systemy mają charakter zamknięty, tj. dostęp do informacji ma tylko koncern samochodowy, co ogranicza wolność wyboru konsumentów i zmusza ich do korzystania z konkretnego serwisu.
O wolność dostępu do systemów operacyjnych aut zabiega koalicja wielu organizacji pod nazwą AFCAR, w Polsce wspierana przez Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych. Pierwsze sukcesy zostały już osiągnięte: Parlament Europejski zasugerował Komisji Europejskiej konieczność otwarcia systemów operacyjnych samochodów. Niestety, to tylko początek długiej drogi. Projekt trafił do konsultacji wewnętrznych, podczas których wszystkie zainteresowane strony mają przedstawić swoje racje. Organizacje zrzeszające operatorów motoryzacyjnego aftermarketu dołożą wszelkich starań, żeby telematyka służyła rzeczywiście kierowcom, nie zaś drenowania ich kieszeni.

Źródło: Motoryzacja dla Wszystkich

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła