Wielu producentów samochodów muszą dołożyć jeszcze sporo pracy, by spełnić ograniczenia przewidziane na rok 2015.
Wielu kierowców uważa, że walka o obniżenie CO2 w motoryzacji to najgorsze, co mogło przydarzyć się samochodom. Europejska Agencja Środowiska twierdzi jednak, że to istotny kierunek zmian. Zdaniem EAŚ transport samochodowy jest odpowiedzialny za powstawanie 17,5 proc. gazów cieplarnianych. W 2010 r. średnia emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Polsce wyniosła 140,3 g/km. Do roku 2015 średnia wyliczana dla samochodów danego producenta nie może przekraczać 130 g CO2 na kilometr. Postanowiono jednak, ze ograniczenia te stopniowo będą narzucane już od 2012 r.
Według systemu, który będzie obowiązywał od 2015 r. najbardziej przyjaznym środowisku producentem okazała się Toyota. Sprzedawane w Europie samochody japońskiego producenta średnio emitują nieco ponad 112 g CO2 na km. Na podium znalazł się jeszcze Fiat (115 g/km) i Citroen (119 g/km). Na dalszych pozycjach znalazły się kolejne francuskie firmy: Peugeot (119 g/km) i Renault z wynikiem, który możemy zaokrąglić do 121 g/CO2 na km. Tuż za pierwszą piątką znalazł się Hyundai (121 g/km), dalej swoje miejsce znalazł Ford (121 g/km), Volkswagen (126 g/km), Opel (127 g/km) i zamykająca pierwszą dziesiątkę Skoda (128 g/km).
W zestawieniu Europejskiej Agencji Środowiska za pierwszą dziesiątką znalazły się najbardziej poważane w Europie firmy: BMW (129 g/km), Nissan (132 g/km), Audi (134 g/km) oraz Daimler, czyli Mercedes z wynikiem na poziomie 138 g/km.
Źródło: Europejska Agencja Środowiska
tb/