Tajemnice znaków firmowych

None

Obraz

/ 8Alfa Romeo

Obraz
© zdjęcie producenta

Alfa, to skrót od Anonima Lombarda Fabrica Automobili, czyli Lombardzka Fabryka Samochodów, Spółka Akcyjna. Romeo, to zaś nazwisko udziałowcy, który dołączył do firmy. Logo Alfa Romeo powstało w 1910 r., kiedy Romano Cattaneo, pracownik firmy czekał na tramwaj na stacji Piazza Castello w Mediolanie.
Logotyp został zainspirowany przez czerwony krzyż na fladze miasta oraz herb rodziny Visconti. Ten z kolei przedstawia węża, który połyka dziecko. Niektórzy, głównie zwolennicy marki, twierdzą, że jest to mężczyzna lub Saracen.

/ 8Audi

Obraz
© zdjęcie producenta

Cztery koła w logotypie niemieckiej marki symbolizują cztery firmy, które weszły w skład firmy Auto Union. Pierwsze koło to Audi - druga firma, założona przez Augusta Horcha. Audi (czyli "słyszeć") to łaciński odpowiednik niemieckiego słowa "horch". Horch, to również nazwa firmy wchodzącej w skład Auto Union, założonej jeszcze przed Audi przez Augusta Horcha. Kolejne dwa okręgi symbolizują marki DKW oraz Wanderer.

/ 8BMW

Obraz
© zdjęcie producenta

Powszechnie uważa się, że logo bawarskiej firmy symbolizuje białe śmigło samolotu na tle nieba. Na taką interpretację logo wskazywały dwie przesłanki. Po pierwsze, niemiecka firma rozpoczęła swoją działalność od produkcji silników samolotowych. Po drugie, lotnicze korzenie podkreślała jedna z wczesnych reklam marki. Tymczasem, jak można dowiedzieć się w muzeum BMW, logo jest inspirowane barwami flagi Bawarii, landu z którego wywodzi się firma BMW.

/ 8Citroen

Obraz
© zdjęcie producenta

Wiele osób zapewne zastanawia się skąd wzięły się dwa daszki, a dokładniej mówiąc, tzw. "chevrony". By zrozumieć znaczenie francuskiego logotypu, trzeba się cofnąć do początków XX wieku. Wykształcony na francuskiej uczelni technicznej Andre Gustave Citroen wybrał się do łódzkich zakładów tekstylnych, by zapoznać się z technologią wykonanych z drewna kół zębatych o "daszkowej" konstrukcji. I właśnie "szewrony" pochodzące z wymyślonych w Polsce kół zębatych stały się elementem logotypu jego firmy, wyrabiającej podobne koła ze stali.

/ 8Mercedes-Benz

Obraz
© zdjęcie producenta

Gwiazda z logotypu marki pochodzi ze starego zdjęcia właściciela firmy, Gottlieba Daimlera. Na fotografii widoczny jest jego dom rodzinny, nad którym Daimler dorysował gwiazdę i podpisał ją słowami: "ta gwiazda będzie również świecić nad moją własną fabryką i będzie symbolizować jej rozkwit". Gwiazda miała również symbolizować kierunki rozwoju firmy. Daimler chciał bowiem produkować zarówno samochody, samoloty, jak i łodzie.

/ 8Mitsubishi

Obraz
© zdjęcie producenta

Korzenie firmy sięgają końca XIX w. Yataro Iwasaki (1834 - 1885) stworzył kompanię żeglugową o nazwie Tsukomo. Symbol "Mitsubishi" powstał z połączenia trzech herbów: rodziny Iwasaki i klanu Tosa. Pierwszy składał się z trzech różnej wielkości kwadratów, a drugi z trzech liści, ułożonych w kształt dzisiejszego symbolu Mitsubishi. Sama nazwa składa się z dwóch elementów. Pierwszy to "mitsu" - japońskie słowo, które oznacza "trzy". Drugi to "hishi". Tak japończycy nazywają "kotewkę", czyli orzech wodny, roślinę o liściach w kształcie rombów, które widać z logotypie marki. Nazwa jest również tłumaczona jako "trzy diamenty".

/ 8Opel

Obraz
© zdjęcie producenta

Historia koła z błyskawicą jest znacznie dłuższa i bardziej zaskakująca, niż można by się spodziewać. Pod koniec XIX w. pojawia się "Blitz" (niem. "błyskawica"). "Victoria Blitz" to nazwa roweru, powstającego w Russelsheim. W połowie lat 30. XX wieku pojazdy spod znaku Opla były zdobione stylizowanym, wpisanym w okręg rysunkiem sterowca. Po wojnie wizerunek sterowca zamieniono na samolot, by w końcu nadać logo firmy kształt błyskawicy.

/ 8Peugeot

Obraz
© zdjęcie producenta

20 listopada 1858 roku Emile Peugeot złożył w Urzędzie Patentowym odcisk swojego znaku towarowego, przedstawiającego lwa w wersjach "ze strzałą" i "bez strzały". Dlaczego akurat drapieżny kot? Autorem logotypu był złotnik, Julien Blazer. Postanowił wykorzystać lwa, bo piły od produkcji których rozpoczynała swoją działalność francuska marka miały ponoć zęby tak mocne, jak zęby lwa. Ich ostrza miały być elastyczne, jak kręgosłup lwa, ciąć równie szybko jak skacze lew, itd... Choć Francuzi produkują samochody już od 1891 roku, symbol lwa trafił na ich maski dopiero w 1906 roku. Przez wiele lat wspomniany lew stał na strzale, później z niej zszedł, by w końcu w tym roku stracić ostatecznie język. Na zdjęciu obok prezentujemy najnowsze logo marki A.D. 2010.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025