Tajemnice znaków firmowych
None
Alfa Romeo
Alfa, to skrót od Anonima Lombarda Fabrica Automobili, czyli Lombardzka Fabryka Samochodów, Spółka Akcyjna. Romeo, to zaś nazwisko udziałowcy, który dołączył do firmy. Logo Alfa Romeo powstało w 1910 r., kiedy Romano Cattaneo, pracownik firmy czekał na tramwaj na stacji Piazza Castello w Mediolanie.
Logotyp został zainspirowany przez czerwony krzyż na fladze miasta oraz herb rodziny Visconti. Ten z kolei przedstawia węża, który połyka dziecko. Niektórzy, głównie zwolennicy marki, twierdzą, że jest to mężczyzna lub Saracen.
Audi
Cztery koła w logotypie niemieckiej marki symbolizują cztery firmy, które weszły w skład firmy Auto Union. Pierwsze koło to Audi - druga firma, założona przez Augusta Horcha. Audi (czyli "słyszeć") to łaciński odpowiednik niemieckiego słowa "horch". Horch, to również nazwa firmy wchodzącej w skład Auto Union, założonej jeszcze przed Audi przez Augusta Horcha. Kolejne dwa okręgi symbolizują marki DKW oraz Wanderer.
BMW
Powszechnie uważa się, że logo bawarskiej firmy symbolizuje białe śmigło samolotu na tle nieba. Na taką interpretację logo wskazywały dwie przesłanki. Po pierwsze, niemiecka firma rozpoczęła swoją działalność od produkcji silników samolotowych. Po drugie, lotnicze korzenie podkreślała jedna z wczesnych reklam marki. Tymczasem, jak można dowiedzieć się w muzeum BMW, logo jest inspirowane barwami flagi Bawarii, landu z którego wywodzi się firma BMW.
Citroen
Wiele osób zapewne zastanawia się skąd wzięły się dwa daszki, a dokładniej mówiąc, tzw. "chevrony". By zrozumieć znaczenie francuskiego logotypu, trzeba się cofnąć do początków XX wieku. Wykształcony na francuskiej uczelni technicznej Andre Gustave Citroen wybrał się do łódzkich zakładów tekstylnych, by zapoznać się z technologią wykonanych z drewna kół zębatych o "daszkowej" konstrukcji. I właśnie "szewrony" pochodzące z wymyślonych w Polsce kół zębatych stały się elementem logotypu jego firmy, wyrabiającej podobne koła ze stali.
Mercedes-Benz
Gwiazda z logotypu marki pochodzi ze starego zdjęcia właściciela firmy, Gottlieba Daimlera. Na fotografii widoczny jest jego dom rodzinny, nad którym Daimler dorysował gwiazdę i podpisał ją słowami: "ta gwiazda będzie również świecić nad moją własną fabryką i będzie symbolizować jej rozkwit". Gwiazda miała również symbolizować kierunki rozwoju firmy. Daimler chciał bowiem produkować zarówno samochody, samoloty, jak i łodzie.
Mitsubishi
Korzenie firmy sięgają końca XIX w. Yataro Iwasaki (1834 - 1885) stworzył kompanię żeglugową o nazwie Tsukomo. Symbol "Mitsubishi" powstał z połączenia trzech herbów: rodziny Iwasaki i klanu Tosa. Pierwszy składał się z trzech różnej wielkości kwadratów, a drugi z trzech liści, ułożonych w kształt dzisiejszego symbolu Mitsubishi. Sama nazwa składa się z dwóch elementów. Pierwszy to "mitsu" - japońskie słowo, które oznacza "trzy". Drugi to "hishi". Tak japończycy nazywają "kotewkę", czyli orzech wodny, roślinę o liściach w kształcie rombów, które widać z logotypie marki. Nazwa jest również tłumaczona jako "trzy diamenty".
Opel
Historia koła z błyskawicą jest znacznie dłuższa i bardziej zaskakująca, niż można by się spodziewać. Pod koniec XIX w. pojawia się "Blitz" (niem. "błyskawica"). "Victoria Blitz" to nazwa roweru, powstającego w Russelsheim. W połowie lat 30. XX wieku pojazdy spod znaku Opla były zdobione stylizowanym, wpisanym w okręg rysunkiem sterowca. Po wojnie wizerunek sterowca zamieniono na samolot, by w końcu nadać logo firmy kształt błyskawicy.
Peugeot
20 listopada 1858 roku Emile Peugeot złożył w Urzędzie Patentowym odcisk swojego znaku towarowego, przedstawiającego lwa w wersjach "ze strzałą" i "bez strzały". Dlaczego akurat drapieżny kot? Autorem logotypu był złotnik, Julien Blazer. Postanowił wykorzystać lwa, bo piły od produkcji których rozpoczynała swoją działalność francuska marka miały ponoć zęby tak mocne, jak zęby lwa. Ich ostrza miały być elastyczne, jak kręgosłup lwa, ciąć równie szybko jak skacze lew, itd... Choć Francuzi produkują samochody już od 1891 roku, symbol lwa trafił na ich maski dopiero w 1906 roku. Przez wiele lat wspomniany lew stał na strzale, później z niej zszedł, by w końcu w tym roku stracić ostatecznie język. Na zdjęciu obok prezentujemy najnowsze logo marki A.D. 2010.