Szkodliwe nawyki kierowców. Pozbądź się ich, a samochód Ci podziękuje

Ilu kierowców, tyle stylów jazdy. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele nawyków prowadzi do szybszego zużycia lub wręcz zniszczenia podzespołów auta. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że robimy coś źle. Oto 9 złych nawyków, które według angielskiego automobilklubu RAC (Royal Automobile Club) popełniają kierowcy.

Noga na sprzęgle podczas jazdy to częsty błądNoga na sprzęgle podczas jazdy to częsty błąd
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Filip Buliński

/ 10Szkodliwe nawyki kierowców. Pozbądź się ich, a samochód Ci podziękuje

Noga na sprzęgle podczas jazdy to częsty błąd
Noga na sprzęgle podczas jazdy to częsty błąd © Autokult | Marcin Łobodziński

/ 10Używanie hamulców podczas zjazdu ze wzniesienia

Citroen C5 Aircross
© Autokult | Filip Buliński

Szykuje się dłuższy zjazd ze wzniesienia? Lepiej unikaj w takim wypadku ciągłego trzymania nogi na hamulcu. Nie chodzi tu nawet o szybsze zużycie tarcz i klocków, ale przegrzanie układu. Jeśli zjazd jest naprawdę długi, w pewnym momencie może się okazać, że hamulce odmawiają współpracy. W takiej sytuacji znacznie lepiej hamować silnikiem poprzez wrzucenie niskiego biegu i utrzymywanie wysokich obrotów.

/ 10Trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów

Dźwignia zmiany biegów
© Autokult | Filip Buliński

Traktowanie dźwigni zmiany biegów jak podłokietnika czy okazji do oparcia dłoni nie jest dobrym pomysłem. Po pierwsze, chodzi o bezpieczeństwo i możliwość szybkiej reakcji kierownicą. Po drugie, opierając dłoń na dźwigni, powodujemy niepotrzebne obciążenie na poszczególnych częściach skrzyni biegów. Obrywają m.in. widełki, które przedwcześnie się wycierają, a także sam wybierak. Takie zachowanie może skutkować mniejszą precyzją przy zmianie biegów, zgrzytaniem, a nawet wypadaniem przełożeń.

/ 10Przyspieszanie na wysokim biegu

Warto spojrzeć na obrotomierz, zanim zaczniemy przyspieszać
Warto spojrzeć na obrotomierz, zanim zaczniemy przyspieszać © Autokult | Filip Buliński

Niektórzy podczas wyprzedzania widząc, że nic nie jedzie z naprzeciwka, z lenistwa nie redukują i przyspieszają na wysokim biegu. Jest to nie tylko nieefektywne, ale też szkodliwe dla jednostki napędowej. Poddajemy silnik większym obciążeniom, a wnętrza cylindrów nadmiernie się nagrzewają, przez co może dojść do nierównego spalania mieszanki, a w konsekwencji — szybszego zużycia jednostki. Mieszanka może także zapalić się przedwcześnie przez zbieranie się drobinek oleju i paliwa, które nie spalą się całkowicie i pozostaną w komorze spalania. W efekcie możemy doprowadzić do uszkodzenia świec, a pod obciążeniem nawet pęknięcia tłoków.

/ 10Przeładowanie auta

Powodując wypadek przeładowanym autem możemy mieć problemy
Powodując wypadek przeładowanym autem możemy mieć problemy © Autokult | Marcin Łobodziński

Wielu kierowców błędnie rozumuje, że skoro w aucie jest jeszcze miejsce, to może dołożyć kolejny ciężki ładunek. Błąd. Każdy producent określa dopuszczalną ładowność w dowodzie rejestracyjnym. Nie chodzi jednak tylko o kwestie prawne. Większa masa to także większe obciążenie dla hamulców czy zawieszenia, a regularne przeciążanie będzie skutkowało koniecznością przeprowadzenia wcześniejszego remontu podzespołów. Z kolei zbędne wożenie przedmiotów doprowadzi do zwiększenia spalania.

/ 10Zmiana biegu podczas toczenia auta

Najpierw zatrzymanie, potem zmiana biegu
Najpierw zatrzymanie, potem zmiana biegu © Autokult | Maciej Rowiński

Zmieniając przełożenie z D na R (lub odwrotnie) w automatycznej skrzyni, kierowcy nie zawsze zatrzymują samochód do zera. A to duży błąd. Nie tylko szybciej zużywają się części, ale toczący się samochód sprawia, że niepotrzebnie poddajemy większym obciążeniom podzespoły, które nie tylko muszą znów wprawić w ruch pojazd, ale wcześniej go jeszcze "zatrzymać". W końcu toczy się w przeciwnym kierunku. To samo dotyczy się zresztą aut z manualną przekładnią. Zanim zmienimy kierunek jazdy, zatrzymajmy samochód z użyciem hamulców, a dopiero później wrzućmy właściwy bieg.

/ 10Lekceważenie kontrolek ostrzegawczych

Dyskoteka na desce rozdzielczej
Dyskoteka na desce rozdzielczej © Autokult | Marcin Łobodziński

Dyskoteka na desce rozdzielczej? Nie, zaklejenie jej czarną taśmą czy wyjęcie bezpiecznika niczego nie naprawi. I lepiej nie bagatelizować zarówno tej wskazującej na awarię silnika, jak i tej mówiącej o kończącym się płynie do spryskiwaczy. Takie rzeczy lubią mścić się w najmniej odpowiednim momencie. A im dłużej zwlekasz z niektórymi naprawami, tym ostateczny koszt może być wyższy. No i warto też dowiedzieć się, co oznaczają poszczególne kontrolki i kiedy możemy kontynuować jazdę, a kiedy powinniśmy się bezwzględnie zatrzymać.

/ 10"Gazowanie" na zimnym silniku

Nawet jeśli płyn chłodniczy osiągnie temperaturę roboczą, to nie oznacza, że silnik jest już ciepły
Nawet jeśli płyn chłodniczy osiągnie temperaturę roboczą, to nie oznacza, że silnik jest już ciepły © Autokult | Marcin Łobodziński

Dla silnika jedną z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić, to zaraz po uruchomieniu "korzystać" z pełnego zakresu obrotomierza. O ile niektóre nowe samochody nie pozwolą na to elektroniczną blokadą, tak pozostałe nie mają wspomnianego "ochraniacza". Po odpaleniu silnika powinniśmy przede wszystkim dać chwilę na rozprowadzenie oleju, a następnie jego nagrzanie. Dopiero wtedy smarowidło zyskuje pełne właściwości i odpowiednio pełni swoją funkcję. W przeciwnym razie narażamy się na wysokie koszty i konieczność remontu całej jednostki.

/ 10Jazda z nogą na sprzęgle

Opierając nogę na sprzęgle szybko zużyjesz część
© Autokult | Marcin Łobodziński

Znów wracamy do kierujących autami z manualną skrzynią. Zmieniając bieg, wiele osób nie przenosi nogi na podstopnicę, tylko wciąż trzyma stopę na pedale sprzęgła. Powoduje to przyspieszone zużycie części, a szczególnie łożyska wyciskowe i docisku sprzęgła. Standardowo część powinna wytrzymać ok. 100 tys. km, więc jeśli nie chcecie jej wymieniać wcześniej, zaraz po zmianie biegu przekładajcie lewą nogę na bok.

10 / 10Późne hamowanie

KONRAD SKURA
© Autokult | KONRAD SKURA

Hamowanie na ostatnią chwilę nie jest dobre z kilku powodów. Po pierwsze, hamulce szybciej się nagrzewają i zużywają. Po drugie, sytuacja na drodze może sprawić, że będziesz musiał zatrzymać się wcześniej, niż planowałeś, lub prędkość nie pozwoli na uniknięcie zagrożenia. Poza tym przewidywalna jazda wpłynie pozytywnie nie tylko na zużycie paliwa, ale także na płynność całego ruchu.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła