Podczas najważniejszych na świecie targów elektroniki - Consumer Electronics Show w Las Vegas - Audi zaprezentowało całą paletę nowoczesnych rozwiązań technicznych.
Mottem stoiska marki z Ingolstadt to "Kolejny rozdział". Prezentacja skupiła się wokół komunikacji pojazdu z otoczeniem. Jej centralnymi punktami były autonomiczna jazda, nowe rozwiązania z zakresu Audi connect, elementy infotainment, koncepcje wyświetlaczy i wskaźników oraz aspekty związane z oświetleniem. Zwiedzający mogli podziwiać studyjne Audi prologue piloted driving z napędem hybrydowym oraz model wnętrza nowego Q7, którego światowa premiera odbędzie się na targach w Detroit. - Samochód staje się coraz bardziej mobilnym narzędziem pracy na czterech kółkach. Connectivity jest kluczem do przyszłości i zasadniczą dziedziną naszych prac badawczo-rozwojowych - powiedział prof. dr Ulrich Hackenberg z zarządu Audi.
Systemy wsparcia kierowcy mają uczynić jazdę przyjemniejszą, bezpieczniejszą i bardziej efektywną. W nowym Audi Q7, które pojawi się w tym roku na rynku zadebiutują takie rozwiązania jak asystent wydajności, asystent jazdy z przyczepą i adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się autami. Kolejnym krokiem milowym będzie jazda autonomiczna, przewidziana do wdrożenia jeszcze w tej dekadzie. System taki na życzenie kierowcy przejmie kontrolę nad pojazdem. W październiku Audi RS 7 piloted driving concept bez udziału kierowcy pokonało pętlę toru Honckenheim z prędkością dochodzącą do 240 km/h. Na tegorocznej edycji targów CES pojawiło się z kolei Audi A7 piloted driving concept. Samochód pokonał w warunkach autostradowych trasę ze Stanford do Las Vegas. Konstruktorzy stworzyli urządzenie przetwarzające dane pozyskiwane z czujników i tworzące szczegółowy obraz otoczenia pojazdu. Dzięki połączeniu online Audi connect dane te są przesyłane do oprogramowania w chmurze. Tutaj
następuje przetwarzanie z wykorzystaniem algorytmów i sztucznej inteligencji a następnie wysyłanie ich z powrotem do pojazdu. W ten sposób auto stale „uczy” się podczas jazdy.
Kolejną nowością Audi będą reflektory laserowe wysokiej rozdzielczości Audi Matrix Laser i "reflektory konstrukcyjne", rzucające dwa wyraziste, jasne snopy światła na jezdnie i wizualizujące w ten sposób szerokość pojazdu. W nowych modelach TT i Q7 prezentowane są z kolei nowe pomysły dotyczące pokładowych wskaźników i wyświetlaczy. Najwyższym jak dotąd stopniem ich rozwoju jest Audi virtual cockpit. Ta w pełni cyfrowa tablica rozdzielcza z monitorem o przekątnej 12,3 cala pokazuje wszystkie niezbędne informacje w postaci grafik 3D. Widok i ułożenie wskaźników można zmieniać. Audi virtual cockpit bazuje na procesorze graficznym T 30 dostarczonym przez firmę NVIDIA. Oba modele posiadają też terminal MMI, gdzie pozioma hierarchia została zastąpiona rozgałęzionymi drzewka menu. Do sterowania wieloma funkcjami, w tym telefonem, radiem, mediami i nawigacją służą cztery elementy: tradycyjne pokrętło, wielofunkcyjna kierownica, kontrola ludzkim głosem oraz pole dotykowe. W Audi TT umieszczono je na pokrętle, a w
Audi Q7 jest to osobna powierzchnia, tzw. MMI all-in-touch. Każde wprowadzone polecenie jest dodatkowo potwierdzane sygnałem odczuwalnym pod palcami.
Cztery ringi poszerzają też ofertę Audi connect - zindywidualizowanych usług i aplikacji umożliwiających skomunikowanie samochodu z kierowcą, internetem, infrastrukturą i innymi pojazdami. Centralny komputer łączy auto z Internetem wykorzystując standard transmisji danych LTE. Dzięki hotspotowi pasażerowie mogą korzystać ze swych urządzeń przenośnych, a kierowca z dopasowanych do jego potrzeb usług online. Nowością jest możliwość streamingu z dostępem do portali muzycznych Napster i Aupeo!, a także aktualizacja online mapy nawigacji. W nowym Q7 pojawią się kolejne usługi, w tym Audi smartphone interface. Zależnie od tego, czy klient ma telefon z systemem iOS czy Android, na monitorze wyświetlane są odpowiednie platformy. Głównymi zaletami tej oferty jest duży wybór utworów muzycznych, funkcja nawigacji, przesyłania wiadomości czy przypominania o zadaniach. W portfolio Audi connect dużą rolę odgrywają
także przyszłościowe rozwiązania spod znaku car-to-X. Mogą one dla przykładu służyć do komunikacji samochodu ze światłami sygnalizacji ulicznej. Inne rozwiązanie umożliwia bezgotówkowe uiszczanie opłat parkingowych a kolejne – rozpoznawanie ograniczeń prędkości i niebezpiecznych punktów oraz przekazywanie odpowiednich informacji innym samochodom. Następną nowością z targów CES jest Audi mobile key. To rozwiązanie, w którym smartfon lub smartwatch zastępują tradycyjny kluczyk przy otwieraniu samochodu. Urządzenia wykorzystują w tym celu komunikację bliskiego zasięgu Near Field Communication, która funkcjonuje także przy wyczerpanej baterii.
Podczas imprezy w Los Angeles odbywa się prezentacja nowości z dziedziny infotainment. Jedną z nich, montowaną w nowym Q7, jest Audi phone box. Dzięki niemu można indukcyjnie ładować przystosowane do tego telefony komórkowe, zgodnie ze standardem Qi. Nowy jest też dźwięk 3D. Sprzęt nagłaśniający dzięki dodatkowym głośnikom daje wrażenie wysokości pomieszczenia. Za pomocą algorytmu, z tradycyjnych nagrań stereo lub w formacie 5.1 wydzielane są informacje o trzecim wymiarze, a następnie odpowiednio przygotowane do odtworzenia. Spoglądając natomiast na elektryczność samochodową niemiecki producent może pochwalić się stworzeniem nowej, skalowanej architektury - częściowej sieci pokładowej o napięciu 48 V. W niedalekiej przyszłości uzupełni ona dzisiejszą sieć 12-woltową i umożliwi stosowanie nowych, wydajnych układów elektrycznych wysokiej mocy. Zasilą one elektryczną sprężarkę czy generator, odzyskujący znaczną energię kinetyczną i pełniący w razie potrzeby funkcję silnika elektrycznego, zmieniającego układ
napędowy w napęd typu mild hybrid.
Pod nazwą projektową e-tron prowadzone są intensywne prace nad elektryfikacją układu napędowego. Jednym z wielu aspektów tych prac jest możliwość bezprzewodowego ładowania całkowicie lub częściowo elektrycznie napędzanych modeli e-tron. Inżynierowie opracowują też sposoby ładowania indukcyjnego, tzw. Audi Wireless Charging, oraz wspólną platformę zasilania. Ma ona dać możliwość zbudowania na niej wielu opcji, by każdemu klientowi zaproponować dopasowane do jego potrzeb rozwiązanie – od pokładowej sieci o napięciu 48 V, po hybrydowy napęd typu plug-in. W 2014 r. na rynku pojawił się model A3 Sportback e-tron, a już wkrótce rozwiązanie to zobaczymy w pojazdach klasy średniej i luksusowej. Co roku ma pojawiać się nowy model e-tron, trwają też prace nad samochodami z napędem czysto elektrycznym.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl