Szczecin/ Ruszyła rozbudowa roweru miejskiego
Na początku sierpnia w Szczecinie ma ruszyć rozbudowany system roweru miejskiego. Pierwsze z nowych stacji już zamontowano. Po rozbudowie do dyspozycji mieszkańców będą pojazdy także na prawobrzeżu, gdzie do tej pory roweru miejskiego nie było.
Wykonawca rozbudowy firma Nextbike Polska ma postawić i uruchomić 45 nowych stacji i wyposażyć je w 344 rowery do 5 sierpnia. Premierę zmodernizowanego systemu zaplanowano dzień później 6 sierpnia.
Realizowane zamówienie obejmuje budowę stacji, a także wyposażenie jej w rowery. Nowe stacje będą miały nieco inną konstrukcję od dotychczasowych, ale nowe i te już używane rowery będzie można wypożyczyć i zwrócić w obu typach stacji.
Na prawobrzeżu rower miejski to nowość, ma tam powstać 29 stacji. Z kolei na lewobrzeżu, gdzie rower miejski działa już od sierpnia 2014 r., powstanie 14 stacji w części zachodniej i dwie w północnej. Umowa na rozbudowę obejmuje również dostarczenie jednej zapasowej stacji i kilku zapasowych rowerów.
Prawobrzeżne stacje mają ułatwić pasażerom Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju komunikację z pętlą przy ul. Turkusowej i przystankiem przy ul. Gryfińskiej.
Poza wspomnianymi pętlą i przystankiem, stacje powstaną także m.in. na rondzie w Zdrojach, przy tamtejszym szpitalu, przy pętlach autobusowych Słoneczne i Bukowe, a także filii urzędu miejskiego czy dworcu PKP w Dąbiu.
Po zakończonej modernizacji system roweru miejskiego przyjmie docelowy model i w najbliższym czasie nie będzie rozbudowywany - powiedział w poniedziałek PAP rzecznik prasowy operatora roweru miejskiego gminnej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne Wojciech Jachim. Z kolei na lewobrzeżu będzie można dalej go rozbudowywać, bo nadal są miejsca, w których stacje by się przydały - dodał.
Jak poinformował Jachim, koszt rozbudowy systemu to blisko 4,2 mln zł.
Rower miejski cieszy się w Szczecinie sporym wzięciem. W 2015 r. zanotowano 541 tys. wypożyczeń.
Rozbudowę systemu roweru miejskiego na prawobrzeżu zaplanowano w budżecie miasta na 2016 r. Z kolei pieniądze na to przedsięwzięcie w zachodniej i północnej części miasta pochodzą ze Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego.
Obecnie system liczy 35 stacji i 370 rowerów. Jego utrzymanie w 2015 r. kosztowało około 1,2 mln zł.
Szczeciński rower miejski w 2013 r. wybrali do realizacji mieszkańcy w ramach budżetu obywatelskiego. Koszt tego przedsięwzięcia to niemal 2,7 mln zł.