System viaAUTO zablokuje ruch, zamiast go udrożnić?

Wydzielenie osobnych bramek autostradowych dla kierowców korzystających z automatycznego systemu poboru opłat viaAUTO nie ułatwi życia ani jego posiadaczom, ani pozostałym uczestnikom ruchu - uważa wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski.

- Intencje są na pewno dobre, ale korki się wydłużą. Zasięg oddziaływania systemu na polską sieć autostrad jest niewielki. Poza tym, jeśli jeden z czterech pasów zostanie wyłączony pod viaAUTO, na trzech pozostałych będzie ciaśniej. A ktoś, kto urządzenie viaAUTO sobie zamontował, też nie przeleci nad kilometrowym korkiem prowadzącym do pustego pasa przeznaczonego dla jego samochodu - tłumaczył Furgalski. Ekspert zwrócił uwagę, że liczba korzystających z systemu jest w Polsce zbyt mała, by ich płynny przejazd przez bramki miał przełożenie na cały ruch w danym miejscu. - To ulga raczej nie do zauważenia - ocenia.

Z viaAUTO można korzystać na zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) płatnych odcinkach autostrad A4 Wrocław-Gliwice i A2 Konin-Stryków. Użytkownicy viaAuto podczas przejazdu przez miejsce z zainstalowanymi czujnikami, czyli odpowiednią bramkę na autostradzie, muszą zwolnić do 20 km/h. Wówczas z wcześniej przedpłaconego konta ściągana jest odpowiednia kwota - taka sama, jak opłacana konwencjonalnie - a szlaban unosi się. Taka procedura przebiega znacznie szybciej, niż gdyby zatrzymywać się przy okienku i płacić ręcznie. Przeciętna przepustowość jednej bramki z poborem manualnym to 120 pojazdów na godzinę, a bramki viaTOLL - 280 pojazdów na godzinę. Tak jest jednak jedynie w teorii. Faktycznie system będzie się sprawdzać dopiero w sytuacji, gdy zacznie z niego korzystać zdecydowanie więcej kierowców.

Od 15 lipca na bramkach płatnych autostrad zarządzanych przez GDDKiA (268 km) wydzielone zostaną pasy dla posiadaczy urządzeń poboru opłat viaAUTO. Koszt urządzenia z 50-złotowym prepaidem to 100 złotych.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3