Syrena Meluzyna: firma ma już siedzibę w Polsce

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Chyba każdy miłośnik motoryzacji znad Wisły chciałby, aby na rynku znów pokazał się w pełni polski samochód. Nadzieję na to daje nam nowa Syrena, której prototyp w 2015 roku ma wyjechać na ulice. Sprawa staje się bardziej realna, gdyż należąca do mieszkającego w Kanadzie Polaka firma AK Motor, która deklaruje zamiar wskrzeszenia legendy, założyła siedzibę w Polsce.

Powstała w 1955 roku Syrena przeszła do legendy jako samochód, który zmotoryzował Polskę. Dziś nie możemy się niestety pochwalić żadną marką, produkującą pojazdy osobowe na dużą skalę. Nic więc dziwnego w tym, że zakup w maju 2013 roku od FSO praw do nazwy „Syrena” przez kanadyjską firmę AK Motor wzbudził zainteresowanie. Jej założyciel, Arkadiusz Kaminski, już wówczas zapowiedział, że jego celem jest przywrócenie do życia polskiej marki. Teraz staje się to bliższe realizacji w zawiązku z powstaniem polskiej siedziby AK Motor.

Zlokalizowana w Warszawie spółka ma zająć się pozyskaniem kooperantów i inwestorów. Założeniem firmy jest stworzenie nowej Syreny polskimi siłami. Czy to możliwe? Okazuje się, że tak. Nasz kraj jest dostawcą komponentów dla wielu zagranicznych marek, powstają tu wszystkie części, które potrzebne są do złożenia samochodu. Problem polega jednak na tym, że w dużym stopniu produkujące je firmy należą do zagranicznych właścicieli, a ci nie będą skłonni podzielić się owocami swojej pracy, a przynajmniej nie bez dobrego zarobku.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jaka ma być nowa Syrena? Pierwszy i główny model, Meluzyna, ma łączyć w sobie styl retro z bardziej sportowymi niż w oryginale proporcjami. Jest to więc droga, którą z sukcesem podążyła marka Mini. W podstawowej wersji L Meluzyna ma otrzymać silnik o pojemności do 1,5 l i trzech lub czterech cylindrach. AK Motor obiecuje miejsce w kabinie dla pięciu osób i bagażnik mieszczący 400-440 litrów, a wszystko przy długości tylko nieznacznie przekraczającej 4 metry. Cena najtańszego modelu ma wynieść ok. 35 tys. złotych. Kosztująca 40-50 tys. złotych wersja Syreny z silnikiem o pojemności 2,0 l miałaby stanowić ofertę zawieszoną pomiędzy odmianą L a sportowym samochodem wyposażonym w silnik 2,5-3,0 l i napęd na cztery koła.

Czas pokaże, czy firmie AK Motor uda się wskrzesić Syrenę. Okazuje się jednak, że nie będzie to jedyna próba. W Kutnie przed kilkoma miesiącami powstał jeżdżący, przedprodukcyjny prototyp Syrenki. Samochód o takiej nazwie stworzyły firmy AMZ Kutno i Polfarmex przy współpracy Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Na razie niewiele wiadomo o tym projekcie. Prace konstrukcyjne rozpoczęły się w 2011 roku. Zastosowane w prototypie główne elementy: płyta podłogowa i karoseria zostały zaprojektowane i wyprodukowane w Kutnie. Samochód dysponuje zawieszeniem wielowahaczowym z przodu i belką skrętną z tyłu. A co pod maską? Mówi się o benzynowych motorach 1,0 l i 1,4 l. Pierwszy z nich miałby osiągać moc ok. 80 KM, a drugi ok. 120 KM. Na razie nie podaje się, ile ma kosztować Syrenka, ale można przewidywać, że cennik będzie otwierał się kwotą 40-50 tys. złotych.

Polsko-kanadyjska Syrena ma powstać, jako jeżdżący prototyp, w 2015 roku. Jeśli to się nie uda, z końcem marca 2016 roku pojawić ma się produkcyjna wersja Syrenki z Kutna. Nim trafią one na taśmy montażowe, minie jeszcze sporo czasu. O ile w ogóle się to uda.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła