Syrena 607: prototyp jest odbudowywany w Bielsku-Białej
Produkowaną w latach 1957-83 Syrenę zna chyba każdy Polak. Samochód ten powstał jednak w wielu odmianach, które nie zostały wprowadzone do produkcji. Tak było z modelem Syrena 607, który od polskich konstruktorów otrzymał nowoczesne nadwozie typu hatchback. Początkiem lat 70. samochód przepadł, teraz jest odrestaurowywany w jednym z bielskich garaży przez amatora-pasjonata.
Prawdziwa kariera samochodów typu hatchback rozpoczęła się w Europie wraz z nadejściem Volkswagena Golfa. Nim jednak pierwsza generacja tego modelu pojawiła się na drogach, polscy konstruktorzy stworzyli taką odmianę nadwozia Syreny. Model 607 został zaprojektowany w latach 1970-71. Prototypowy egzemplarz tego samochodu został skonstruowany w oparciu o konstrukcję Syreny 105 oraz elementy Fiata 125, Fiata 126p, a także Zastavy 101. Efekt końcowy był nieco podobny do Renaut 6 produkowanego od 1968 r.
Ze względu na przewidywane duże koszty produkcji modelu 607 i to, że Syrena była już zbyt przestarzała dla takiego nadwozia, prototypowy model nigdy nie stał się częścią oferty FSO, a później FSM. Prototyp nie został jednak komisyjnie zniszczony, jak miało to miejsce w przypadku Syreny Sport. Do niedawna los Syreny 607 był nieznany. W 2011 roku auto zostało jednak odnalezione i obecnie jest odbudowywane w Bielsku-Białej. Trzydrzwiowe nadwozie było mocno skorodowane. Rdza nie oszczędziła również podwozia. Brakowało szyb i kloszy lamp, a także wyposażenia wnętrza auta. Trwa jednak jego renowacja.
tb/