Trwa ładowanie...

Sygnalizacja świetlna jest niebezpieczna. Kukiz'15 chce zmian

Poseł Kukiz’15 złożył interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. Domaga się w niej zmian w działaniu sygnalizacji świetlnej, chce wcześniejszych ostrzeżeń dla kierowców.

Sygnalizacja świetlna jest niebezpieczna. Kukiz'15 chce zmianŹródło: Materiały prasowe, fot: ZDM Warszawa
d3qrv12
d3qrv12

Chodzi o przejście z sygnału zielonego na czerwony, które pomimo zastosowania "pośredniego" światła żółtego, odbywa się dość niespodziewanie i zbyt szybko. O ile kierowcy osobówek nie mają z tym zwykle większego problemu, o tyle autobusy i ciężarówki często nie są w stanie wyhamować, szczególnie, gdy jest ślisko.

"W praktyce kierujący pojazdem na drodze nie jest w stanie spodziewać się, w którym momencie jazdy sygnalizacja świetlna zmieni barwę z zielonej na żółtą, a następnie na czerwoną. O ile kierujący zwykłymi samochodami osobowymi, jadąc zgodnie z przepisami ruchu drogowego, będą w stanie wyhamować i zatrzymać pojazd przed przejściem dla pieszych, o tyle kierowcy samochodów dostawczych oraz przede wszystkim dużych samochodów ciężarowych (TIR-ów) już nie. Obecna sygnalizacja świetlna może zatem prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, bądź wypadków na drodze". – napisał poseł Paweł Szramka w swojej interpelacji.

Nie tylko niebezpieczne sytuacje na przejściach są tego efektem, ale także niepotrzebne mandaty za przejazd na czerwonym po wprowadzeniu elektronicznych kontroli. Na niektórych skrzyżowaniach montowane są systemy, które wykrywają takie przejazdy. Tymczasem są w Polsce sygnalizatory, które tak szybko zmieniają światła, że nawet kierowcy aut osobowych muszą być wyjątkowo czujni.

Poseł proponuje zmiany w działaniu sygnalizatorów wzorem takich państw jak Litwa czy Austria, gdzie przed zmianą koloru miga ten, który aktualnie świeci. Dokładnie jak na przejściach dla pieszych, gdzie nie ma światła żółtego, ale przed zapaleniem się czerwonego, miga zielone.

d3qrv12

Szramka proponuje następujący schemat na skrzyżowaniach – zielone, migające zielone, żółte, czerwone. Potem czerwone, migające czerwone, zielone. W tym drugim przypadku migające czerwone dałoby kierowcom wyraźny sygnał do przygotowania się do jazdy. Po części spełniłoby to rolę kontrowersyjnych sekundników.

"Dzięki takiemu rozwiązaniu zarówno kierowcy, jak i piesi, czują się bezpiecznie, ponieważ dokładnie wiedzą, ile czasu pozostaje im do zmiany świateł". – dodaje poseł.

d3qrv12
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3qrv12
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj