Subaru na nowej drodze życia

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Subaru to koncern który sławę zawdzięcza rajdom samochodowym. Stąd też model Impreza nie wymaga żadnych dodatkowych rekomendacji. W przypadku Legacy jest jednak gorzej. Pojazd należy bowiem do klasy średniej, a w tym segmencie liczy się albo bardzo wysoki komfort, albo wykonanie limuzyny mającej sportowy styl. W Subaru problem ten rozwiązano dość nietypowo.

Obraz
© (fot. Bogusław Korzeniowski)

Zamiast budować dużą limuzynę oferującą "klubową" atmosferę, lub nadawać jej walorów sportowych, odwrócono sytuację. Subaru stworzyło samochód sportowy, w którym zagwarantowano duży luksus. Dzięki temu już przy pierwszym spotkaniu z Legacy, nie czuje się wielkości klasy jaką mają samochody: Opel Insignia, czy Toyota Avensis, ale lekkość i sportową duszę.

Jednak nie każdy klient poszukuje samochodu o sportowych parametrach prowadzenia. Dla większości liczy się komfort limuzyny. Wychodząc z założenia, że Legacy ma być przede wszystkim samochodem klasy średniej zdecydowano się na zbudowanie całkowicie nowego modelu. I właśnie tan samochód w wersji kombi mieliśmy okazję testować.

Obraz
© (fot. Bogusław Korzeniowski)

Już na pierwszy rzut oka widać, że samochód jest większy od poprzedniej wersji. Także po wejściu do wnętrza odczujemy różnicę. O ile bowiem komfort kierowcy i jego pozycja nie uległy zmianie, to dla pasażerów siedzących z tylu różnica jest kolosalna. To efekt większego o 8 cm rozstawu osi, dzięki czemu obecnie Legacy ma rozstaw 275 cm, czyli więcej niż Avensis, Insignia, czy Passat.

Jednakże nie ograniczono się jedynie do zapewnienia większej przestrzeni na wysokości ramion i większej odległości od foteli przednich. Ponieważ samochody tej klasy mają spełniać namiastkę komfortu dużych limuzyn, konstruktorzy Subaru postanowili zapewnić pasażerom komfort godny dużej limuzyny. W tym celu ograniczono ilość miejsc siedzących. Tylna kanapa została zabudowana jako dwa wygodne fotele rozdzielone podłokietnikiem. Pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mogą liczyć na dużą ilość miejsca dla nóg, a ich fotele można elektrycznie rozkładać.

Obraz
© (fot. Bogusław Korzeniowski)

Większe nadwozie to także lepiej wykorzystana przestrzeń bagażowa. O ile w starszej wersji wynosiła ona od 450 l do 1630 l, to w modelu Legacy 2010 przestrzeń bagażowa wynosi od 526 l do 1730 litrów.

W przypadku rozplanowania deski rozdzielczej nie ma tak spektakularnych zmian, gdyż tak jak w poprzedniej wersji najważniejszym atutem jest sportowy styl. Wszystkie przyrządy są więc w zasięgu ręki kierowcy, a panel środkowy nie jest zabudowaną przełącznikami i przyciskami konsolą, przypominającą kokpit samolotu, ale elementem prostym, zapewniającym szybki i pewny wybór.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SUBARU LEGACY * W stosunku do poprzednika "wygładzono" natomiast wygląd panelu środkowego i obecnie jest on wykończony nakładką z matowego aluminium, które umieszczono także w formie linii na całej długości deski rozdzielczej.

Obraz
© (fot. Bogusław Korzeniowski)

Kolejnym charakterystycznym punktem nowego Legacy jest zabudowa miejsca między fotelami. W dotychczasowej wersji między fotelami umieszczony był lewarek, dźwignia hamulca ręcznego i dwa otwory na napoje. W nowym Legacy zastosowano modernistyczne rozwiązania. Za lewarkiem jest tylko obudowany tunel, gdyż hamulec postojowy to obecnie elektrycznie uruchamiany system, którego włącznik znajduje się z lewej strony kierownicy.

Zbudowanie większego nadwozia, efektowne wygładzenie sportowej prostoty i wyeliminowanie sportowego młodzieńczego stylu (m.in. stracił charakterystyczne drzwi bez ramek okiennych na korzyść tradycyjnych drzwi) ma na celu nawiązanie do samochodów konkurentów, jednakże gdy ruszymy w trasę odczujemy, że jest to prawdziwe Subaru.

Obraz
© (fot. Bogusław Korzeniowski)

Jeżdżąc po oblodzonych drogach, na suchych nawierzchniach, czy na całkowicie zaśnieżonych drogach, wszędzie jazda jest pewna i bezstresowa. Pojazd dobrze radzi sobie też na trasie. Obciążony czterema dorosłymi osobami jedzie dynamicznie, a przy wyższych prędkościach w środku jest cicho. Jedynymi minusami pojazdu jest większe niż u poprzednika spalanie (choć w mieście komputer pokazywał średnio 7,4 l/100 km, co stanowi mniejszą wartość niż podają dane katalogowe) oraz cena. Nowe Subaru Legacy jest bowiem droższy od starszej wersji o ok. 1 tys. euro.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SUBARU LEGACY * Prezentując nowe Legacy, Subaru wykonało drugi krok do zmiany wizerunku firmy (pierwszym było wprowadzenie do oferty diesla). Ten pojazd wskazuje, że producent nie chce być postrzegany jedynie jako twórca sportowych modeli, ale jako firma oferująca duże i efektownie wykończone samochody. Napęd i przyczepność, będące dotychczas główną cechą Subaru, obecnie maja być tylko dodatkowym atutem dla klienta. Takie rozwiązanie wydaje się być strzałem w dziesiątkę i prawdopodobnie bardziej niż dotychczas pozwoli walczyć z konkurencją.

Bogusław Korzeniowski

"Subaru Legacy 2010" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika null
Pojemność silnika cm3 "1998"
Moc KM / przy obr./min "150/3600"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "350/1800-2400"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "203"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,6"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,6/5,3/6,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,4/b.d./6,6"
Pojemność bagażnika min./max. / l "526/1730"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm ""
Cena wersji podstawowej w zł ""
Cena testowanego modelu w zł ""
Plusy null
Minusy null

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę