Stres w pracy prowadzi do agresji za kierownicą
Kierowcy, którzy poddani są silnej presji w pracy, mają większą skłonność do agresji podczas prowadzenia samochodu. Dotyczy to przede wszystkim tych, których zajęcie jest ściśle związane z wykorzystaniem aut służbowych.
Według badania przeprowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego, wspólnie ze Skoda Auto Szkoła, wpływ na agresywne zachowania wśród kierowców mają indywidualne cechy osobowości, równowaga emocjonalna, poczucie wartości, pewność siebie czy chęć dominacji i rywalizacji na drodze. Co gorsza potęgują je środki farmakologiczne, psychoaktywne, które niekiedy są zażywane przez kierowców pojazdów służbowych.
W badaniu wzięło udział 368 osób - uczestników kursu dla kierowców popełniających wykroczenia drogowe (tzw. redukującego liczbę punktów karnych). Statystyczny uczestnik takiego kursu to mężczyzna w wieku ok. 37 lat, zatrudniony w charakterze przedstawiciela handlowego lub kierowcy. W trakcie badań analizie poddano uwarunkowania osobowościowe, m.in. predyspozycje do popełniania wykroczeń drogowych, a także pytano, jakie zachowania uważają za wyraz agresji i ryzyka.
- Rezultaty badań kierowców pojazdów służbowych wskazują, że ok. 60 proc. respondentów padło ofiarą agresywnych zachowań w ruchu drogowym. Co ciekawe, tyle samo badanych deklarowało, że zdarzyło się im wywołać agresję u innych uczestników ruchu - tłumaczy autorka badań, dr Ewa Odachowska z Instytutu Transportu Samochodowego.
Wyniki pokazały, że typowymi przejawami złości wobec innych uczestników ruchu drogowego są m.in.: zajeżdżanie drogi, wrzaski, gestykulacja, nadużywanie „klaksonu", jazda „na ogonie” czy ruszanie z „piskiem” opon. Jak zauważają specjaliści, grupa kierowców wykorzystujących samochody do wykonywania swoich służbowych obowiązków znajduje się w swego rodzaju psychologicznym klinczu. Z jednej strony pracodawca wymaga od nich przebojowości, agresywności w działaniach zawodowych, z drugiej rozważnego i spokojnego zachowania na drodze. To potęguje stres i bywa przyczyną niekontrolowanej agresji wobec innych użytkowników dróg.
Celem kampanii edukacyjnej "Wyładowujesz się", prowadzonej przez ITS, jest właśnie wskazanie sposobów na radzenie sobie z negatywnymi emocjami w samochodzie. Skierowano ją przede wszystkim do kierowców aut służbowych. Zebrane w czasie tej akcji wyniki zostaną w przyszłości wykorzystane do opracowywania efektywnych metod zapobiegania sytuacjom stresogennym dla tej grupy zawodowej.
BC