Śmierć Hernika. Z pasji nie trzeba się tłumaczyć

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP PHOTO / ALEJANDRO PAGNI

Zginął polski motocyklista Michał Hernik. Pasjonat rajdów i motocykli. Jak mówią jego bliscy - wspaniały człowiek o wielkim sercu. Zawodnik, który od lat marzył o przejechaniu Rajdu Dakar i zaczął to marzenie spełniać. Sam pisał o sobie, że jest "marzycielem zza biurka". Niestety, odszedł. Zmarł robiąc to, co kochał. Dziś wielu uważa, że "niepotrzebnie się na to porywał", "sam jest sobie winien", a "cały ten Dakar trzeba zlikwidować, bo przecież giną ludzie".

Dziwią mnie takie opinie.

- Człowiek normalny nie zdecyduje się na udział w Rajdzie Dakar. Czasami porównuję tych ludzi z himalaistami. Też kompletnie nie rozumiem dlaczego wspinają się na najwyższe góry świata i ryzykują swoim życiem - powiedział w rozmowie z WP.PL Andrzej Koper.

Sporo osób idzie jeszcze dalej. "Niech sobie dadzą spokój z tymi cholernymi rajdami. Czemu ma to służyć - oprócz igrania z życiem?". "Najdroższa i najgłupsza impreza. Szkoda ludzkiego życia i pieniędzy". "Po jaką cholerę jest ten rajd, to ja nie wiem. Sam się o to prosił" - to tylko niektóre z komentarzy pod artykułem o jego śmierci.

Jakim cudem człowiek może realizować sportową pasję, w której pojawia się ryzyko utraty zdrowia, a nawet życia? Dotyczy to zarówno rajdów, himalaizmu, jak i licznych sportów ekstremalnych. Ludzie nie potrafią tego zrozumieć. Za każdym razem pytają "po co się wspinał?", "po co jechał?", "po co skakał?".

Dlaczego Hernik wystartował w Dakarze? Sam zdążył odpowiedzieć na to pytanie. - Moim marzeniem było poczuć wiatr we włosach... Od początku ciągnęło mnie do jazdy terenowej. Cały kapitał, który posiadałem pomiędzy studiami a pierwszą pracą, przeznaczyłem na sześciomiesięczną podróż do Azji i Afryki. Teraz celem i marzeniem jest meta w Buenos Aires 17 stycznia. Byłby to wspaniały prezent na moje 40. urodziny - mówił przed wylotem do Ameryki Południowej.

Czy było warto? Dziś każdy może powiedzieć, że nie. Dziś każdy może być mądry. To oczywiste, że start w Dakarze, wyprawa na ośmiotysięcznik, czy sporty ekstremalne wiążą się z olbrzymim ryzykiem. Osoby, które podejmują się takich wyzwań, doskonale zdają sobie z tego sprawę. Jednocześnie - nikt nie robi tego, by zginąć. Przeciwnie - robi właśnie po to, żeby żyć. Żeby żyć pełnią życia.

Dla osób, które nie rozumieją idei himalaizmu zimowego, warto przytoczyć słowa Leszka Cichego.

- Czy wspinanie się na ośmiotysięczniki zimą ma sens? Z logicznego i materialnego punktu widzenia oczywiście nie. Gdyby jednak setki tysięcy lat temu ludzie myśleli w ten sposób, żyjąc na sawannie w Afryce, to nie wyruszyliby w wędrówkę i nie rozprzestrzeniliby się po całej Ziemi. Wydaje mi się, że bez zwykłej ciekawości i zdolności do eksploracji - jako ludzkość - nie bylibyśmy tu, gdzie jesteśmy - podkreślił pierwszy w historii zimowy zdobywca Everestu (wejścia dokonał wraz z Krzysztofem Wielickim w 1980 roku).

Podziwiam Michała Hernika. Za wytrwałość w dążeniu do celu, za realizację sportowej pasji i za spełnianie swoich marzeń. Gratuluję mu każdej chwili radości, której dostarczyła mu jazda na motocyklu. Bo - jak mówi Wielicki - "z pasji nie trzeba się tłumaczyć. Niech tłumaczą się ci, którzy jej nie mają".

Michał Bugno, Wirtualna Polska

Autor na Twitterze: Obserwuj @Michal_Bugno

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła