Patrząc na Mitsubishi Colta i Smarta Forfour aż trudno uwierzyć, że auta te mają tę samą konstrukcję. Tym większe uznanie dla stylistów.
Forfour i Colt powstały w ramach dawnej współpracy koncernów Mitsubishi i DaimlerChrysler. Colt przeznaczony jest dla szerokiej rzeszy odbiorców, natomiast Forfour kierowany jest do klientów o nieco snobistycznych gustach. Porównujemy pojazdy napędzane tym samym, benzynowym silnikiem 1,3 l o mocy 95 KM.
ZAPRASZAMY DO GALERII SMARTA FORFOURZAPRASZAMY DO GALERII SMARTA FORFOUR
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9104/smart-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Oba pojazdy mają tę samą płytę podłogową i silniki. Budowa nadwozia Smarta jest nietypowa, bowiem do szkieletu przymocowane są plastikowe, różnokolorowe moduły. Producent podkreśla, że w razie stłuczki moduł można łatwo wymienić. Tak naprawdę uznanie Forfour należy się za spełnienie norm bezpieczeństwa. W każdym razie zestawianie różnych kolorów ma odróżniać Smarta nie tylko od Colta lecz także od innych aut. Mitsubishi ma typowe nadwozie wykonane z blachy stalowej. Różny jest także design wnętrza – w Smarcie jest kolorowo ale niezbyt ergonomicznie. Wnętrze Colta wygląda bardziej swojsko, ale za to z obsługą przycisków i przełączników nie ma kłopotu. Kabina pasażerska jest jednak dość przestronna. W obu autach jest możliwość przesuwania wzdłuż nadwozia tylnej kanapy o 15 cm. W zależności od jej położenia bagażnik Smarta ma objętość od 202 do 270 l, a Colta – 220 – 315 l. Standardowo Smart wyposażony jest dojazdowe koło zapasowe, a Colt ma tzw. zestaw naprawczy. By podnieść prestiż Smarta, w
wyposażeniu standardowym znajduje się układ stabilizacji toru jazdy ESP.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9104/colt-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Smart i Mitsubishi napędzane są tym samym silnikiem o nowoczesnej budowie. Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,3 l osiąga moc 95 KM. Ma 16 zaworów, dwa wałki rozrządu w głowicy i układ zmiennych faz rozrządu. Mimo tych rozwiązań, silnik nie jest zbyt elastyczny i ożywia się powyżej 4 000 obr/min. Za to biegi zmienia się bardzo lekko i precyzyjnie.
ZAPRASZAMY DO GALERII MITSUBISHI COLTAZAPRASZAMY DO GALERII MITSUBISHI COLTA
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9104/smart-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Smart i Mitsubishi mają zbliżoną dynamikę i podobne zużycie paliwa. Nieco szybszy jest Smart, gdyż ma mniejszą masę, ale różnice są praktycznie niezauważalne. Średnie zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 8 l na 100 km. Natomiast lepiej wyciszonym autem jest Smart. Smart i Mistubishi mają układ zawieszenia o identycznej konstrukcji – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Colt ma jednak bardziej miękkie zawieszenie, przez co zapewnia wyższy komfort jazdy po naszych złych drogach. Za to Smart świetnie daje sobie radę w zakrętach, a uczucie pewności siebie wzmacnia seryjny układ ESP. Colt ma również całkiem niezłe własności jezdne.
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9104/colt-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Smart Forfour jest niewątpliwie ciekawszym autem, które ze względu na dwukolorowe nadwozie zwraca uwagę na ulicy. Colt wydaje się bardziej pospolity. Rzeczywista różnica między tymi pojazdami wynika z poziomu wyposażenia i cen. Forfour kosztuje 58 900 zł, a Colt jest o 16 510 zł tańszy. W przeciwieństwie do Colta, Forfour nie podbije więc naszego rynku.
*Nasza ocena *
Smart Forfour | Mitsubishi Colt | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Smart Forfour | Mitsubishi Colt |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1332 | 1332 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min) | 95/6000 | 95/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 125/4000 | 125/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 | 11,0 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 10,2 | 12,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 180 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 70 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,4 | 40,8 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 202 - 270 | 220 – 315 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 47 | 47 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,8/7,4 | 5,0/7,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 375 x 169 x 145 | 381 x 170 x 152 |
| Rozstaw osi (cm) | 250 | 250 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/6 | 3/12 |
| Cena (zł) | 58 900 | 42 390 |
- - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Smart Forfour Pulse | Mitsubishi Colt Inform |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
| Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S | S/- |
| Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S | - |
| Wspomaganie nagłego hamowania | S | - |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit