Smart Forfour kontra Mitsubishi Colt

Obraz

Patrząc na Mitsubishi Colta i Smarta Forfour aż trudno uwierzyć, że auta te mają tę samą konstrukcję. Tym większe uznanie dla stylistów.

Forfour i Colt powstały w ramach dawnej współpracy koncernów Mitsubishi i DaimlerChrysler. Colt przeznaczony jest dla szerokiej rzeszy odbiorców, natomiast Forfour kierowany jest do klientów o nieco snobistycznych gustach. Porównujemy pojazdy napędzane tym samym, benzynowym silnikiem 1,3 l o mocy 95 KM.

Cechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9104/smart-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Oba pojazdy mają tę samą płytę podłogową i silniki. Budowa nadwozia Smarta jest nietypowa, bowiem do szkieletu przymocowane są plastikowe, różnokolorowe moduły. Producent podkreśla, że w razie stłuczki moduł można łatwo wymienić. Tak naprawdę uznanie Forfour należy się za spełnienie norm bezpieczeństwa. W każdym razie zestawianie różnych kolorów ma odróżniać Smarta nie tylko od Colta lecz także od innych aut. Mitsubishi ma typowe nadwozie wykonane z blachy stalowej. Różny jest także design wnętrza – w Smarcie jest kolorowo ale niezbyt ergonomicznie. Wnętrze Colta wygląda bardziej swojsko, ale za to z obsługą przycisków i przełączników nie ma kłopotu. Kabina pasażerska jest jednak dość przestronna. W obu autach jest możliwość przesuwania wzdłuż nadwozia tylnej kanapy o 15 cm. W zależności od jej położenia bagażnik Smarta ma objętość od 202 do 270 l, a Colta – 220 – 315 l. Standardowo Smart wyposażony jest dojazdowe koło zapasowe, a Colt ma tzw. zestaw naprawczy. By podnieść prestiż Smarta, w
wyposażeniu standardowym znajduje się układ stabilizacji toru jazdy ESP.

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9104/colt-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Smart i Mitsubishi napędzane są tym samym silnikiem o nowoczesnej budowie. Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,3 l osiąga moc 95 KM. Ma 16 zaworów, dwa wałki rozrządu w głowicy i układ zmiennych faz rozrządu. Mimo tych rozwiązań, silnik nie jest zbyt elastyczny i ożywia się powyżej 4 000 obr/min. Za to biegi zmienia się bardzo lekko i precyzyjnie.

ZAPRASZAMY DO GALERII MITSUBISHI COLTAZAPRASZAMY DO GALERII MITSUBISHI COLTA

Wrażenia z jazdy

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9104/smart-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Smart i Mitsubishi mają zbliżoną dynamikę i podobne zużycie paliwa. Nieco szybszy jest Smart, gdyż ma mniejszą masę, ale różnice są praktycznie niezauważalne. Średnie zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 8 l na 100 km. Natomiast lepiej wyciszonym autem jest Smart. Smart i Mistubishi mają układ zawieszenia o identycznej konstrukcji – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Colt ma jednak bardziej miękkie zawieszenie, przez co zapewnia wyższy komfort jazdy po naszych złych drogach. Za to Smart świetnie daje sobie radę w zakrętach, a uczucie pewności siebie wzmacnia seryjny układ ESP. Colt ma również całkiem niezłe własności jezdne.

Podsumowanie

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9104/colt-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Smart Forfour jest niewątpliwie ciekawszym autem, które ze względu na dwukolorowe nadwozie zwraca uwagę na ulicy. Colt wydaje się bardziej pospolity. Rzeczywista różnica między tymi pojazdami wynika z poziomu wyposażenia i cen. Forfour kosztuje 58 900 zł, a Colt jest o 16 510 zł tańszy. W przeciwieństwie do Colta, Forfour nie podbije więc naszego rynku.

*Nasza ocena *

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Smart Forfour Mitsubishi Colt
Przestronność wnętrza Remis
Silnik Remis
Poziom hałasu +
Hamulce Remis
Dynamika Remis
Zużycie paliwa Remis
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie +

Wybrane dane techniczne:

| | Smart Forfour | Mitsubishi Colt |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1332 | 1332 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min) | 95/6000 | 95/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 125/4000 | 125/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 | 11,0 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 10,2 | 12,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 180 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 70 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,4 | 40,8 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 202 - 270 | 220 – 315 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 47 | 47 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,8/7,4 | 5,0/7,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 375 x 169 x 145 | 381 x 170 x 152 |
| Rozstaw osi (cm) | 250 | 250 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/6 | 3/12 |
| Cena (zł) | 58 900 | 42 390 |

  • - pomiar wg ADAC

Wyposażenie seryjne:

| | Smart Forfour Pulse | Mitsubishi Colt Inform |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
| Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S | S/- |
| Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S | - |
| Wspomaganie nagłego hamowania | S | - |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025