Trwa ładowanie...
mercedes
11-10-2005 12:21

Smart ForFour – bystry Mercedesik

Smart ForFour
– bystry Mercedesik
d2nptbd
d2nptbd

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8473/forfour-test-01.jpeg',550,412) ) |
| --- | Do tej pory traktowaliśmy ForFour jako niezwyczajną – bo pięciodrzwiową wersję Smarta. Po tygodniu jazd zdecydowanie zmieniliśmy zdanie i skłonni jesteśmy postrzegać go raczej jako zabawną, barwną i niekonwencjonalną wersję Mercedesa, a nie powiększoną odmianę Smarta, którego dwudrzwiowego protoplastę trudno traktować, jako samochód z prawdziwego zdarzenia. Postanowiliśmy więc całkowicie zignorować styl i wdzięk Smarta ForFour, a podczas testu skoncentrować się wyłącznie na rzeczywistych walorach użytkowych, których należałoby spodziewać się po samochodzie sygnowanym przez Mercedes-Benz.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8473/forfour-test-02.jpeg',550,412) ) |
| --- | Niewątpliwa atrakcja wizualna, jaką stanowi dwubarwna powłoka ForFoura, zasługuje, by ją traktować w kategoriach użytkowych. Nadwozie składa się ze szkieletu (w widocznym zdjęciach egzemplarzu kolor tytanowy), oraz plastikowych paneli (kolor srebrny). Poza oczywistą zaletą tworzywa nad stalą, a mianowicie uwolnieniem od problemu rdzy, rozwiązanie to przynosi ważną korzyść, zwłaszcza dla mieszkańców zatłoczonych miast: plastikowe panele Smarta umiejscowione są tam, gdzie auto narażone jest najbardziej na zarysowania i drobne wgniecenia. Panele Smarta są elastyczne i wytrzymałe – nie trzeba się więc kłopotać o drobne „skaleczenia”, które w przypadku „blaszaków” nieodmiennie kończą się kosztowną wizytą u blacharza albo ogniskiem rdzy. Poza tym, użycie tworzyć odciąża konstrukcję, do czego wrócimy w części poświęconej walorom jezdnym.

d2nptbd

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8473/forfour-test-04.jpeg',550,412) ) |
| --- | Wnętrze jest zaprojektowane nowocześnie, ale bez uszczerbku dla ergonomii, czy wygody użytkowników. Powstrzymując się od ocen estetyki przyznać trzeba, że wszystkie elementy wykonane są z tworzyw wysokiej jakości. W środku czyje się, że podróżujemy autem klasy premium.
Co do wygody wnętrza, to na największą uwagę zasługuje system składania i przesuwania siedzeń. Zarówno przednie, jak i tylne fotele dają się bardzo łatwo złożyć do postaci całkowicie poziomej. W codziennej eksploatacji większe nawet znaczenie ma fakt, że tylną kanapę można - kosztem pojemności bagażnika - znacznie odsunąć do tyłu. Mogą więc Smartem ForFour podróżować zupełnie wygodnie cztery wysokie osoby, albo pięć, jeśli trójka siedząca z tyłu, to ludzie szczupli. Mankamentem wynikającym z rozmiaru auta są nieduże rozmiary siedziska tylnej kanapy. Przednie fotele są jednak bardzo wygodne, więc jeżdżąc z przodu nie odczujemy żadnej niewygody.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8473/forfour-test-05.jpeg',550,412) ) |
| --- | Wreszcie jazda. Uwaga pierwsza: Smart z racji bardzo szeroko rozstawionych kół doskonale trzema się nawierzchni. Przy długości 3,75 metra rozstaw osi ma równo 2,5 metra. Smart ForFour jest zresztą standardowo wyposażony w układ stabilizacji toru jazdy – rzadkość nawet w autach o klasę wyżej! Te doskonałe właściwości jezdne wynikają też z nisko umieszczonego środka ciężkości – wszak nadwozie, częściowo wykonane z plastiku jest lżejsze. Auto daje poczucie pewności prowadzenia, nawet przy prędkościach nie przewidzianych polskim kodeksem drogowym.

d2nptbd

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8473/forfour-test-06.jpeg',550,412) ) |
| --- | Testowany egzemplarz wyposażony był w trzycylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra i mocy maksymalnej 95 KM, który współpracował z sześcioprzekładniową sekwencyjną skrzynią biegów. Zestaw ten nie zasługuje na nic poniżej głębokiego uznania - co jest oczywistą zasługą Mercedesa. Zarówno motor, jak i skrzynię cechuje bardzo wysoka kultura pracy. Nie słyszymy terkotu, nie odczuwamy szarpnięć – jazda jest przy tym bardzo dynamiczna, bez konieczności uciekania się do funkcji „kick-down” powodującej redukcję biegów. Wszak silnik wysokoprężny ma niemal tak samo wysoką wartość momentu obrotowego w zakresie od 1,8 do 4 tys obr/min. Nie bez znaczenia dla dynamiki jest też relatywnie nieznaczna masa ForFoura: wersje benzynowe ważą poniżej tony, zaś trzycylindrowe dieselki około 1080 kg.

d2nptbd

Jeszcze parę lat temu małe, dwumiejscowe samochodziki powołane dożycie przez spółkę Mercedesa i Swatcha (producenta zegarków) budziły pobłażliwy uśmiech konkurencji. Model ForFour stanowić tu może pewien przełom, bo trudno tego Smarta traktować lekceważąco. Uroda jest oczywiście kwestią dyskusyjną, ale rzeczywiste, dostrzegalne w codziennej eksploatacji zalety tego auta nie pozwalają wykluczać Smarta poza grono samochodów praktycznych i wygodnych. Jeśli do tego dodać, że Smart zawdzięcza swe rozwiązania techniczne Mercedesowi, to argumenty za jego kupnem dalece wykraczają poza zagadnienia stylu, czy wdzięku. Zamiast więc zachwycać się „imidżem” Smarta wolimy jego test podsumować następująco: o ile nie przeszkadza Wam designerski szyk tego auta, ani nie zniechęcają częste spojrzenia ciekawskich przechodniów, to poważnie rozważcie Smarta Forfour. Jego efekciarski styl nie powinien wam przesłonić rzeczywistych zalet.


d2nptbd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2nptbd
Więcej tematów