Śląskie/ W automatach ŚKUP będzie można kupić tyskie bilety
Bilety komunikacji miejskiej obowiązujące w Tychach i okolicach tego miasta będzie można kupić w automatach Śląskiej Karty Usług Publicznych na terenie całej aglomeracji katowickiej. To efekt porozumienia dwóch organizatorów komunikacji w regionie.
Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP) to projekt największego organizatora komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej - Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Obok Związku w różnym zakresie w projekcie ŚKUP uczestniczą samorządy miast regionu.
Karta będzie służyła jako elektroniczny bilet komunikacji miejskiej KZK GOP, a także jako metoda płatności za parkowanie czy inne usługi publiczne oraz nośnik podpisu elektronicznego. W obsługujących ŚKUP automatach (możliwe ma być tam m.in. doładowywanie kart) sprzedawane są już teraz papierowe bilety jednorazowe KZK GOP.
Mimo, że w Tychach obowiązują bilety tamtejszego Miejskiego Zarządu Komunikacji (MZK), a do miasta docierają tylko dwie linie, w których ważne są bilety KZK GOP (688 i 788), stanęły tam już pierwsze cztery automaty ŚKUP, a wkrótce mają pojawić się kolejne dwa. W każdym z nich, prócz biletów KZK GOP, będzie można kupić bilety jednorazowe MZK Tychy.
Jak przekazało w środę biuro prasowe tyskiego magistratu, to nie jedyny efekt umowy zawartej przez obu organizatorów komunikacji. Od połowy kwietnia bilety MZK będą dostępne w każdym z rozmieszczonych na terenie całej aglomeracji katowickiej 83 automatów ŚKUP, a w przyszłości w kolejnych 26 takich urządzeniach. To udogodnienie dla osób podróżujących między Tychami, a innymi miastami, jak Katowice, Gliwice czy Ruda Śląska.
"Zależało nam na tym, by pasażerowie z Tychów odwiedzający jedną z pozostałych 20 gmin uczestniczących w projekcie ŚKUP mieli możliwość kupienia biletu powrotnego do Tychów całodobowo i w weekendy, bez konieczności zastanawiania się np. czy kiosk obok naszego przystanku będzie otwarty czy też nie" - wskazał dyrektor MZK Tychy Andrzej Ochman.
Możliwość zakupu biletów jednorazowych to na razie główna funkcjonalność automatów ŚKUP (można w nich płacić gotówką lub kartą płatniczą; również zbliżeniowo). Sam współfinansowany z unijnych środków projekt Karty jest drastycznie opóźniony. Pierwotnie jej system miał zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Według ostatnich oficjalnych informacji powinien ruszyć około połowy tego roku.
Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych podpisano z konsorcjum Asseco Poland i BRE Banku 9 stycznia 2012 r. Przewidziano w niej 16-miesięczny termin realizacji. Wykonawca tłumaczył wcześniejsze opóźnienia głównie czynnikami zewnętrznymi. KZK GOP informował o naliczaniu kar.
W ostatnich miesiącach Związek przekonywał, że choć część infrastrukturalną projektu niemal zbudowano, pojawiały się problemy z działaniem części informatycznej. Odnosząc się do zarzutów, że rozwiązanie już z chwilą uruchomienia będzie przestarzałe, przedstawiciele KZK GOP sygnalizowali, że po rozpowszechnieniu funkcjonalności ŚKUP wśród mieszkańców rozważane ma być np. jej kodowanie na specjalnych modułach w smartfonach.
Pierwotnie szacowana wartość projektu ŚKUP to 189,6 mln zł (wdrożenie systemu i utrzymanie go przez 65 miesięcy). Dofinansowaniem z UE objęte jest samo wdrożenie systemu (szacunkowo 149,3 mln zł). Przewidziana kwota unijnego wsparcia ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 to 97,8 mln zł. Według KZK GOP ostateczny koszt może być nieco niższy od tych wartości.