Skoda Octavia RS i Scout po liftingu, czyli kosmetyczne zmiany wersji do zadań sepcjalnych

Skoda Octavia niedawno przeszła lifting i zmiany w wyglądzie oraz wyposażeniu od razu objęły nie tylko standardowy model, ale też dwie wersje "specjalne", czyli sportowego RS-a i uterenowionego Scouta.

Źródło zdjęć: © WP.PL | Szymon Jasina
Szymon Jasina

Skoda Octavia to niekwestionowany bestseller – najpopularniejszy model czeskiej marki, a w Polsce lider sprzedaży. Oczywiście zdecydowaną większość stanowi standardowa odmiana oferowana z całą gamą silników benzynowych i wysokoprężnych oraz w różnych wersjach wyposażeniowych. Jednak również modele RS i Scout mają swoich zwolenników. Na torze testowym w Pachfurth w Austrii miałem okazję przekonać się o ich możliwościach.

W obu przypadkach* zmiany w tych "specjalnych" odmianach nie odbiegają od nowości standardowego modelu.* Jeśli chodzi o wygląd, to największa zmiana objęła przednie światła, które teraz zostały podzielone na dwie części. Jest to zabieg, który jest dość kontrowersyjny, ale taki miał być – Octavia ma się teraz wyróżniać i trzeba przyznać, że tak się dzieje.

Najważniejszą nowością we wnętrzu jest natomiast nowy topowy system multimedialny Columbus z ekranem o przekątnej 9,2 cala. Urządzenie trafiło ostatnio również do liftingowanego Volkswagena Golfa i wygląda zupełnie inaczej niż starsze rozwiązania. Obok wyświetlacza umieszczono panel dotykowy, który zastąpił pokrętła i fizyczne przyciski. Całość wygląda lepiej, ale niestety jest mniej wygodna w obsłudze. Sam ekran nie tylko jest większy, ale ma też dużo lepszą jakość obrazu.

To są zmiany, które objęły wszystkie wersje Skody Octavii. A jakie nowości spotkamy w sportowym RS-ie? Przede wszystkim teraz standardowo oferuje on 230 KM (o 10 więcej niż poprzednio), a niedługo do oferty dołączy jeszcze mocniejsza odmiana o mocy 245 KM. To dotyczy wersji benzynowej, która w nadwoziu liftback zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 6,7 s i prędkość maksymalną 250 km/h. Wysokoprężna alternatywa nie uległa zmianie i nadal produkuje 184 KM, a do 100 km/h przyspiesza w 7,9 s.

Obraz
© WP.PL | Szymon Jasina

Tak jak poprzednio RS otrzymał obniżone o 15 mm zawieszenie, ale w celu poprawienia właściwości jezdnych rozstaw tylnych kół jest o 30 mm większy niż do tej pory. Standardowo Skoda Octavia RS oferowana jest z napędem na przednią oś, ale odmiana wysokoprężna posiada też wersję 4x4.

Na krótkim torze testowym mogłem sprawdzić różnice pomiędzy tymi wersjami napędowymi. Po dodatkowym wzmocnieniu benzyniaka pogłębiło się wrażenie, że mimo bardziej sportowego zawieszenia od standardowego modelu, wysokoprężny RS to po prostu mocny diesel, który zdecydowanie ustępuje możliwościom wersji zasilanej benzyną. 46 KM różnicy to sporo.

Obraz
© WP.PL | Szymon Jasina

W przypadku modelu z TDI pod maską zaletą okazał się napęd na cztery koła, który pozwala zdecydowanie skuteczniej przenieść moment obrotowy na asfalt przy wyjściu z zakrętu. Jednak po pierwszym pozytywnym wrażeniu zdecydowanie ustępuje odmianie 230-konnej, która oferuje dużo lepsze przyspieszenie. Odmiana wysokoprężna ma też jedną typową dla siebie wadę – silnik Diesla jest zauważalnie cięższy, co przekłada się na prędkość pokonywanych zakrętów.

Jeśli chodzi o przyspieszenie, to warto wspomnieć, że Skoda Octavia RS posiada system launch control, który pozwala ruszyć tak szybko, jak się da. Przynajmniej w teorii, gdyż w przednionapędowym aucie i tak występuje poślizg przednich kół, który elektronika stara się ograniczyć do minimum.

Obraz
© WP.PL | Szymon Jasina

Może się wydawać, że sportowa Skoda Octavia to dziwny pomysł. W końcu auta czeskiej marki raczej nie kojarzą się z osiągami, a przede wszystkim ze wzorowymi zaletami praktycznymi. Jednak Octavia RS jest świetnym dowodem na to, że wielu kierowców chce szybkiego auta, które zarazem jest wyjątkowo przestronne i praktyczne. Odmiana RS odpowiada za 13 proc. sprzedaży najchętniej kupowanego modelu Skody.

Scout jest mniej popularny (6 proc. sprzedaży Octavii), ale też ma niezaprzeczalne zalety. Co prawda nie wygląda tak modnie jak SUV, ale oferuje nie najgorsze możliwości poza asfaltem, a do tego ma pojemne nadwozie samochodu kombi.

Obraz
© WP.PL | Szymon Jasina

Do sprawdzenia możliwości tego modelu posłużył tor terenowy. Oczywiście nie była to trasa godna rasowych terenówek, ale pozwalała przekonać się o zaletach zwiększonego prześwitu. Oczywiście samochody tego typu nie są wykorzystywane przez wielbicieli off-roadu, a raczej przez amatorów w kwestii jazdy poza utwardzonymi szlakami. I takim osobom z pomocą przychodzi elektronika.

System pomagający przy ruszaniu pod górę to oczywistość w takim aucie, ale Skoda Octavia Scout posiada też rozwiązanie ułatwiające zjazd ze wzniesienia – również na luźnej nawierzchni. Po aktywacji tego systemu samochód sam hamuje i bezpiecznie stacza się na dół, a kierowcy pozostaje utrzymanie kierunku jazdy.

Obraz
© WP.PL | Szymon Jasina

Odmiana Scout standardowo wyposażona jest w napęd na cztery koła, a także osłony podwozia i pakiet stylistyczny zmieniający wygląd zderzaków oraz dodający czarną listwę dookoła nadwozia.

Zarówno Skoda Octavia RS jak i Scout to mocniejsze i lepiej wyposażone wersje. Oznacza to, że nie są to najtańsze modele. Ceny modelu sportowego rozpoczynają się od 115 560 zł (liftback z 230-konnym silnikiem benzynowym), natomiast uterenowionego kombi od 121 100 zł.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne