Trwa ładowanie...

Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI DSG

Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI DSG
d2bo85l
d2bo85l

Druga generacja Octavii już zdążyła zapracować sobie na dobrą opinię. W naszym teście prezentujemy chętnie wybierany przez klientów model kombi z turbodieslem i nowoczesną skrzynią DSG.

Octavia II zarówno pod względem materiałów wykończeniowych, jak i zawieszenia ma niewiele wspólnego z poprzednikiem. Jeżeli dodać do tego atrakcyjną stylizację wersji kombi, to okazuje się, że pod okiem Niemców nasi południowi sąsiedzi stworzyli groźnego rywala dla aut z zachodniej Europy.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11216/skoda-octavia-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | *Cechy szczególne *

d2bo85l

Octavia II prezentuje typowo niemiecki styl. Masywna bryła o właściwie wyważonych proporcjach i śmiało kreślone linie sprawiają wrażenie solidności. Niekonwencjonalnie wykrojona maska w kształcie trapezu oraz chromowana atrapa chłodnicy nadają sylwetce Skody elegancję, jakiej nie powstydziłoby się droższe auta. W odróżnieniu od poprzedniego modelu nowe kombi nie wygląda już tak banalnie. Pochylona linia tylnej klapy nie tylko korzystnie wpływa na współczynnik oporu powietrza (Cx=0,30), ale i odpowiednio równoważy sylwetkę.
Z racji nietypowego umiejscowienia rynkowego - pomiędzy segmentami C (kompakty) i D (klasa średnia) - Octavia odbiera klientów i jednym, i drugim.
Materiały wykończeniowe nowej Octavii prezentują europejski poziom. Pojawiło się więcej miękkich i przyjemnych w dotyku tworzyw. Ilość miejsca wewnątrz nadal ogranicza płyta podłogowa przejęta z kompaktowego Golfa V. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11216/skoda-octavia-2.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wnętrze jest więc wyraźnie węższe niż np. w Passacie, dlatego lepiej kiedy z tyłu podróżują najwyżej dwie osoby. Rozstaw osi jest jednak większy o 6,6 cm niż w pierwszej generacji Octavii. Zyskali na tym zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy - mają teraz dużo miejsca, nawet gdy przednie fotele maksymalnie odsuniemy do tyłu. Także przestrzeń na nogi i nad głową, szczególnie z tyłu, nie daje powodów do narzekań. Imponujące wrażenie robi duża liczba schowków. W bagażniku poza uszami do mocowania bagażu jest praktyczny haczyk umożliwiający np. powieszenie siatki z zakupami. W opcji można doposażyć bagażnik w drugą podłogę, tworzącą dodatkowy schowek.
Siedzenia są przy tym dobrze wyprofilowane i odpowiednio twarde, co w stosunku do foteli Octavii I stanowi ważne ulepszenie. Duży bagażnik także zjedna Octavii Kombi klientów. Podobnie jak przedział pasażerski, przestrzeń ładunkowa bowiem jest większa, o 32 l w porównaniu z tą w poprzednim modelu. Mamy więc do dyspozycji aż 580 l, a po złożeniu tylnej kanapy - imponujące 1620 l. Szkoda jednak, że mimo możliwości złożenia zarówno oparcia, jak i siedziska tylnej kanapy podłoga bagażnika nie jest równa.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Silnik

Silnik wysokoprężny wydaje się być najwłaściwszym źródłem napędu tego modelu Skody. Prawie 1400 kg może żwawo ruszać z miejsca tylko pod warunkiem dostarczenia odpowiedniego momentu obrotowego. Silniki TDI spełniają te kryteria - są mocne i oszczędne. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11216/skoda-octavia-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nawet mniejsza jednostka o mocy 105 KM (w ofercie jest także 2.0/140 KM) nie musi się wstydzić swoich osiągów. Przyspieszenie do „setki” na poziomie nieco powyżej 12 s to wynik bardzo dobry jak na tej klasy auto, a na pewno wystarczający do codziennej jazdy.
1,9-litrowa jednostka napędowa jest dość oszczędna, jednak nawet przy spokojnej jeździe z przepisową prędkością zużycie paliwa poza miastem nie chciało spaść poniżej 6 l/100 km. Przy obecnie panującym natężeniu ruchu na drogach deklarowane przez producenta 4,9 l/100 km wydaje się raczej mało realne. Korzystnie natomiast wygląda kwestia spalania w jeździe miejskiej. Tu uzyskaliśmy wynik zbliżony do danych katalogowych - zaledwie 8,2 l/100 km.

d2bo85l

Wrażenia z jazdy

Główny atutem tej wersji Octavii jest skrzynia biegów - sześciostopniowa przekładnia DSG (Direct Shift Gearbox), czyli skrzynia z bezpośrednim przełożeniem z dwoma wałkami sprzęgłowymi i dwoma wałkami głównymi. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11216/skoda-octavia-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Działa podobnie jak skrzynia manualna, ale obsługuje się ją jak przekładnię automatyczną. Ma też sekwencyjny tryb pracy oraz program sportowy. Podczas przełączania biegów nie występuje przerwanie przepływu momentu obrotowego. W praktyce zmiana biegu jest niezauważalna - nie czujemy żadnych szarpnięć, jedynie obrotomierz i dźwięk silnika sygnalizują zmianę biegu.
Zdecydowaną poprawę w stosunku do poprzednika odczuwa się w pracy zawieszenia. Nowa wielowahaczowa oś tylna przejęta z Golfa V bardzo poprawiła zachowanie samochodu w szybko pokonywanych zakrętach. Auto prowadzi się pewnie, choć zdradza tendencję do podsterowności.

d2bo85l

Podsumowanie

Czesi już dawno udowodnili, że ich Skoda nie ma kompleksów w rywalizacji z najlepszymi na rynku samochodowym. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11216/skoda-octavia-5-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | Auto jest starannie wykonane, przekonuje własnościami jezdnymi i obszernym wnętrzem. W porównaniu z rywalami segmentu D jego atut to cena, natomiast konkurencyjne samochody kompaktowe zdecydowanie przewyższa klasą i wielkością.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

d2bo85l

Wybrane dane techniczne Skoda Octavia 1.9 TDI DSG:

| Typ silnika | Diesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1896 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 105/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 250/1900 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,2 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 189 |
| Pojemność bagażnika (l): | 580/1620 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 4,9/7,9 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 457,2 x 179,9 x 155,5 |
| Rozstaw osi (cm): | 257,5 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Cena (zł): | 84 300 |

Nasza ocena

Przestronność wnętrza * Dużo miejsca z przodu i z tyłu, obszerny bagażnik.
Silnik * Przeciętnie dynamiczna jednostka napędowa.
Poziom hałasu * Silnik zaczyna pracować głośniej od 3000 obr/min.
Zużycie paliwa Niezbyt duże zużycie biorąc pod uwagę ciężar auta i skrzynię DSG
Wyposażenie Bogate z możliwością doposażenia

Wyposażenie seryjne:

Skoda Octavia Kombi Ambiente

| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Kurtyny | 1600 zł |
| Układ ABS | S |
| Układ stabilizacji toru jazdy | 2700 zł |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Automatyczna klimatyzacja | S |
| Komputer pokładowy | S |
| Czujniki cofania | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
| Klimatyzacja (półautomatyczna) | S |
| Radioodtwarzacz CD | 1600 zł | s - wyposażenie seryjne

d2bo85l

Autor: Tomasz Szmandra

d2bo85l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2bo85l
Więcej tematów