Zmiana koła
To jedna z najczęstszych i także najniebezpieczniejszych awarii.
Jeśli jednak przebicie opony nie zakończyło się poważniejszymi konsekwencjami, to trzeba się zabrać za zmianę koła na zapasowe. Co będzie niezbędne?
1. koło zapasowe lub tzw. "dojazdówka"
2. klucz do kół
3. lewarek
4. trójkąt ostrzegawczy
5. kamizelka odblaskowa
Auto musi stać na równej i twardej powierzchni, a koła blokujemy kamieniem lub sporym kawałkiem drewna, tak, żeby się nie stoczyło po podniesieniu na lewarku.
Najpierw luzujemy śruby wymienianego koła, podnosimy samochód na lewarku, odkręcamy je do końca, zdejmujemy i zakładamy zapas. Śruby zakręcamy najpierw palcami metodą "na krzyż", czyli zawsze przeciwległą od obecnie dokręcanej. Opuszczamy samochód na jezdnię, dokręcamy kluczem śruby. Pamiętajmy o założeniu na siebie kamizelki odblaskowej i wystawieniu trójkąta (na autostradzie lub drodze ekspresowej musi się on znaleźć w odległości przynajmniej 100 metrów od pojazdu. Poza obszarem zabudowanym wymagany dystans wynosi 30-50 metrów. Natomiast na obszarze zabudowanym stawiamy go bezpośrednio za pojazdem). Teraz można udać się do serwisu oponiarskiego i dokończyć naprawę koła.