Senat: motocykle do 125 cm3 dla posiadaczy kat. B również z manualną skrzynią

Parlament pracuje nad przepisami, które pozwolą kierowcom samochodów posiadającym prawo jazdy kat. B przynajmniej od trzech lat, jeździć motocyklami o pojemności do 125 cm3 i mocy do 11 kW (15 KM). Początkowo ta możliwość miała dotyczyć jedynie jednośladów z automatyczną skrzynią biegów, ale senatorowie przegłosowali poprawkę, zezwalającą również na jazdę z manualną przekładnią.

Według obowiązujących dzisiaj przepisów, osoby, które posiadają prawo jazdy dowolnej kategorii z grupy A lub B mogą jeździć motorowerem o pojemności do 50 cm3 i mocy do 4 kW bez uzyskiwania dodatkowych uprawnień. Zezwolenie to nie posiada żadnych obostrzeń, oznacza to, że najmniejsze jednoślady mogą mieć zarówno automatyczną, jak i manualną skrzynię biegów. Jednak w przypadku propozycji dotyczącej umożliwienia jazdy motocyklami o pojemności do 125 cm3, projekt zawierał ograniczenie pozwalające jedynie na automat. W praktyce oznaczałoby to, że kierowcy mogliby jeździć tylko skuterami i kilkoma motocyklami chińskiej produkcji. Grupa senatorów zauważyła, że takie rozróżnienie jest nielogiczne, a dodatkowo promuje kilku producentów.

Senator Jan Maria Jackowski opowiadający się za umożliwieniem jazdy wszystkimi jednośladami o pojemności do 125 cm3 tłumaczył, że w przypadku słabszych pojazdów nie ma takiego rozgraniczenia i dlatego nowe przepisy byłyby niekonsekwentne. Dodatkowo stwierdził, że „w motocyklu zmiana biegu w trakcie jazdy jest znacznie łatwiejsza niż w samochodzie” i jego zdaniem to obywatel powinien decydować, czy woli skuter z automatyczną skrzynią, czy czuje się na siłach jeździć z manualną przekładnią. Nie zabrakło też bardziej kontrowersyjnych opinii. Senator Witold Gintowt-Dziewałtowski powiedział podczas obrad: „(...) jeszcze nie spotkałem ani jednego motocyklisty, który jeździłby zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Dlatego też wszystkie ograniczenia, które mamy zamiar stosować w ruchu pojazdów jednośladowych, są w moim przekonaniu pożądane”.

Sam projekt zmian w przepisach budzi spore kontrowersje już od samego początku, gdy został przedstawiony. Policja zauważa, że takie motocykle mogą osiągnąć prędkość 100 km/h, co jest znaczną różnicą w stosunku do dotychczas obowiązujących przepisów. Eksperci zauważają, że jazda jednośladem i samochodem, to dwie zupełnie inne rzeczy, a pozwolenie na jazdę tak mocnymi motocyklami bez wcześniejszego szkolenia spowoduje wzrost liczby niebezpiecznych wypadków.

Z drugiej strony nawet doświadczeni motocykliści zauważają, że najważniejszy jest rozsądek kierowcy, a umiejętności potrzebne do jazdy szybszym skuterem nie są znacząco większe niż w przypadku najwolniejszych konstrukcji. Warto też pamiętać, że szczególnie poza miastem skutery o pojemności do 50 cm3 poruszają się zdecydowanie wolniej od samochodów, co powoduje większe zagrożenie. W wielu krajach europejskich już dopuszczono kierowców samochodów do jazdy mniejszymi motocyklami i nie spowodowało to zauważalnego wzrostu zagrożenia na drogach. Eksperci zaznaczają, że najniebezpieczniej jeżdżą świeżo upieczeni kierowcy, a wymóg posiadania prawa jazdy przez przynajmniej trzy lata, ma zapewnić obycie w ruchu drogowym.

Za umożliwieniem jazdy małymi motocyklami z również manualną skrzynią biegów głosowali niemal wszyscy senatorowie. Teraz poprawka musi zostać zatwierdzona przez sejm, a następnie cała ustawa podpisana przez prezydenta. Przepis zacznie obowiązywać 30 dni później.

sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy