Samochody, które najlepiej sobie radzą z dziurami

Popularne marki uzyskują najlepsze wyniki, a samochody, które jeszcze niedawno uchodziły za awaryjne i kiepsko zrobione teraz trafiły na listę liderów

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/EPA/Rashid Iqbal

/ 11Przystępna jakość

Obraz
© PAP/EPA/Rashid Iqbal

Niedawno prezentowaliśmy 10 marek, których samochody nie mogą pochwalić się wytrzymałym zawieszeniem. Teraz przyszedł czas na zestawienie firm tworzących najwytrzymalsze auta.

Jaki jest stan polskich dróg - każdy widzi i często nawet jazda slalomem nie ochroni nas przed wjeżdżaniem w dziury lub zapadłe studzienki. Z tego powodu warsztaty są pełne samochodów, w których trzeba wymienić elementy zawszenia. Jak ze wszystkim - i tutaj są marki, których auta są wytrzymalsze od innych i pozwolą na dłuższą walkę z nierównościami dróg.

Brytyjski oddział Warranty Direct przedstawił listę marek, których samochody najrzadziej trafiają do serwisów z powodu uszkodzenia zawierzenia lub osi. Okazuje się, że to popularne marki uzyskują najlepsze wyniki, a samochody, które jeszcze niedawno uchodziły za awaryjne i kiepsko zrobione teraz trafiły na listę liderów.

sj

/ 1110. Mazda

Obraz
© zdjęcie producenta

Mazda znalazła się na ostatnim miejscu tego zestawienia, ale można powiedzieć, że i tak jest to pozytywne zaskoczenie. Samochody tej japońskiej marki cieszą się opinią niezawodnych, ale to właśnie zawieszenie może budzić pewne wątpliwości. Jest ono nowoczesne i wyjątkowo ciasno upakowane. Mazda 6 zapewnia też bardzo dobry komfort i świetnie nadaje się na polskie drogi. Choć Mazda znajduje się "dopiero" na 10 miejscu to jest bardzo dobrym połączeniem wygody i wytrzymałości.

/ 119. Ford

Obraz
© zdjęcie producenta

Jeszcze nie tak dawno temu Fordy uchodziły za samochody, które lubią przebywać w warsztacie, a na domiar złego części nie należą do najtańszych. Jednak jeśli chodzi o zawieszenie to już od pewnego czasu Ford jest klasą samą dla siebie. Najlepszym przykładem jest Focus, który od 1998 roku jest niekwestionowanym liderem wśród aut kompaktowych w tej dziedzinie. Pochodzące z Mondeo wielowahaczowe zawieszenie dla tylnej osi zostało uproszczone tak, aby poprawić jego wytrzymałość i ograniczyć rozmiar. Rozwiązanie nazwane Control Blade zapewnia Focusowi przyczepność, której mogą pozazdrościć wielokrotnie droższe auta. Godna pochwały jest też wytrzymałość tego elementu - rzadko spotykana przy zawieszeniu wielowahaczowym.

/ 118. Suzuki

Obraz
© zdjęcie producenta

Kolejna japońska marka w zestawieniu nie powinna być zaskoczeniem. W Polsce Suzuki nie należy do najpopularniejszych marek, ale jest 4 największym producentem samochodów w Japonii i 9 na świecie. Znaczną część tego sukcesu zawdzięcza jakości wykonania i wykorzystywaniu optymalnych rozwiązań. Dobrym przykładem może być terenowa Grand Vitara, której zawieszenie połączone jest ze szczątkową ramą pomocniczą. Takie rozwiązanie pozwala znacząco zwiększyć wytrzymałość tego elementu, który wytrzyma nawet podczas bardziej ekstremalnego użytkowania.

/ 117. Mini

Obraz
© zdjęcie producenta

Mini pokazuje, że BMW, które znalazło się wśród samochodów o najmniej wytrzymałym zawieszeniu, potrafi osiągnąć cel. Kluczem jest to, że rozwiązania zastosowane w Mini są tańsze i prostsze. Dodatkowo stosunkowo duży rozstaw osi zapewnia dobre właściwości jezdne, dzięki czemu samo zawieszenie nie musi być tak skomplikowane, jak w przypadku droższych samochodów z koncernu BMW.

/ 116. Mitsubishi

Obraz
© zdjęcie producenta

Mitsubishi po raz kolejny udowadnia, że bardziej zaawansowana technologia nie musi być awaryjna. Rozwiązania, które u wielu innych producentów oznaczają częste wizyty w serwisie mogą być wytrzymałe. Tak samo jest z wielowahaczowym zawieszenie znajdujące się z tyłu większości modeli Mitsubishi, które zapewnia dobre właściwości jezdne, a przy tym wytrzymuje nawet bardzo złe traktowanie. Umieszczenie takiego rozwiązania w modelach terenowych i aspirującym do auta rajdowego Lancerze Evolution pokazuje, że Japończycy są pewni słuszności swojego pomysłu.

/ 115. Kia

Obraz
© zdjęcie producenta

Jeszcze niedawno koreańskie samochody uchodziły za tanie, brzydkie, kiepsko wykonane i awaryjne. To właśnie poprawa jakości była najważniejszym celem koreańskich producentów. Dzięki temu Kia dzisiaj znajduje się w towarzystwie marek od lat chwalonych za niezawodność. Ta koreańska marka w zależności od klasy samochodu stosuje mniej lub bardziej zaawansowane rozwiązania, dzięki którym można ograniczyć koszt samochodu i zapewnić mu lepszą wytrzymałość.

/ 114. Nissan

Obraz
© zdjęcie producenta

Nissan postanowił wybrać bardzo ryzykowna taktykę i porzucił większość klasycznych modeli zastępując je crossoverami. Nietypowy plan okazał się skuteczny i modele takie jak Juke oraz Qashqai odniosły bardzo duży sukces. Charakterystyka i pochodzenie crossoverów wymagały zastosowania zawieszenia o nieco terenowej charakterystyce. Oznacza to, że komfortem samochody te nie dorównają klasycznym sedanom, ale dzięki temu zawieszenie tych aut potrafi wytrzymać znacznie więcej.

/ 113. Hyundai

Obraz
© zdjęcie producenta

Kolejna koreańska marka dotarła aż na podium. Połączenie się dwóch największych producentów samochodowych w Korei - Hyundaia i Kii - było bardzo ważnym krokiem w ich rozwoju. Dzisiaj łącznie jest to czwarty największy producent samochodów na świecie, a połączenie sił oznacza też wymianę technologii. Taktyka Hyundaia jest taka sama jak w przypadku Kii - jak najoptymalniejsze wykorzystanie kosztów i niepodejmowanie zbytniego ryzyka. Zaowocowało to wytrzymałym, a w wielu modelach nawet stosunkowo nowoczesnym zawieszeniem.

10 / 112. Toyota

Obraz
© zdjęcie producenta

Przez ostatnie lata Toyota miała wiele problemów, w tym takich, które dotyczyły jakości. Jednak dawniej marka bezspornie kojarzyła się z niezniszczalnymi samochodami niezależnie od tego, czy był to terenowy pick-up, czy wygodny sedan. Wytrzymałe zawieszenie cały czas jest mocnym punktem tych japońskich samochodów. Jest to zasługą korzystania z prostych i sprawdzonych rozwiązań od belki skrętnej w Corolli po resory piórowe montowane w modelu Hilux.

11 / 111. Honda

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwsze miejsce na liście zdobyła Honda. W Wielkiej Brytanii zaledwie 1,4 proc. samochodów tej marki musiało mieć naprawiane zawieszenie. Sposób na to jest podobny jak w przypadku Toyoty - prostota. Na przykład w przypadku popularnego Civica zdarzało się, że kolejne generacje otrzymywały mniej zaawansowane typy zawieszenia zarówno z przodu jak i z tyłu. Nie był to jednak krok w tył, gdyż pozwalał poprawić wytrzymałość nie pogarszając właściwości jezdnych.

Warto zauważyć, że legenda japońskich marek wciąż trwa i aż 6 firm w tym zestawieniu pochodzi z tego kraju. W Korei rośnie im jednak bardzo mocna konkurencja.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła