Sądy rzadziej odbierają prawo jazdy, ale są bezwzględne dla recydywistów

Od 2010 roku sądy odbierają coraz mniej uprawnień do kierowania pojazdami. Jeszcze 10 lat temu dokonano tego ponad 140 tys. razy, obecnie – mniej niż 50 tys. Dalej jednak co trzeci były kierowca jest przyłapany na prowadzeniu pojazdu.

Za prowadzenie auta pomimo odebrania uprawnień grozi nawet 5 lat więzienia
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik

Przed 2010 rokiem sądy odbierały uprawnienia do poruszania się autem w 35 proc. spraw – donosi gazetaprawna.pl. Sądy ochoczo wykorzystywały ten środek, najprawdopodobniej nie zdając sobie sprawy z surowości karty – twierdzi ekspert z Polskiego Towarzystwa Kierowców. W wielu przypadkach zawodowi kierowcy tracili możliwość zarobku.

Odsetek tak surowych kar z roku na rok malał, by w 2017 wynieść zaledwie 5 proc. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, ogólna liczba spraw w których sądy mogą, ale nie muszą zatrzymywać praw jazdy (to np. nieumyślne spowodowanie wypadku), pozostaje na podobnym poziomie.

Spadki można też zauważyć w sprawach, w których sąd nie ma innego wyjścia niż odebranie uprawnienia. W zaledwie 5 lat liczba zakazów prowadzenia spadła z 91 tys. przypadków do ok. 39 tys. ukaranych.

Interesująco prezentują się również wyniki osób prowadzących auto pomimo odebrania praw jazdy. Od czerwca 2017 roku grozi za to już nie 3, a 5 lat więzienia. Jeszcze dekadę temu co dziesiąty kierowca był wyłapywany przez policję, obecnie już co trzeci.

Niestety, w tych wynikach nie można uwzględnić kierowców, którzy nie zostali zatrzymani. Sędzia z Sądu Rejonowego w Tarnowie, Andrzej Skowron, przyznaje, że przypadki zatrzymania kierowców pozbawionych uprawnień mają miejsce przy okazji innych wykroczeń, np. przekroczenia prędkości.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025