Ruszył przetarg na obwodnicę Suwałk
Fragmentem trasy S61 Via Baltica będzie obwodnica Suwałk, na której projekt i budowę ogłoszono właśnie przetarg - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Rafał Malinowski.
Suwalska obwodnica będzie się łączyć z oddaną w ubiegłym tygodniu do użytku obwodnicą Augustowa (ponad 36 km), która częściowo jest trasą S61. Via Baltica to trasa, którą odbywa się międzynarodowy ruch w stronę państw nadbałtyckich. Obwodnica Suwałk będzie miała 12,8 km długości. Cała będzie drogą ekspresową. Będzie omijać Suwałki od zachodu i północy.
Przetargowe oferty można składać do 15 grudnia. Już wiadomo, że obwodnica powstanie w systemie "Projektuj (optymalizuj) i buduj". Jak tłumaczy Malinowski oznacza to, że wykonawca będzie miał możliwość proponowania zmian w podstawowych założeniach technicznych inwestycji, np. proponować inne technologie, jedne zastępować drugimi z zachowaniem parametrów technicznych i jakości technicznej inwestycji.
Według przyjętych założeń inwestora, suwalska obwodnica ma mieć cementową nawierzchnię. W ramach budowy powstaną węzły drogowe: Suwałki-Południe, Suwałki-Zachód, budowane będą wiadukty, przejścia dla zwierząt, drogi serwisowe.
Obwodnica Suwałk to jedna z kluczowych, oczekiwanych inwestycji drogowych w regionie. Jej budowa została zapisana w Kontrakcie Terytorialnym, podpisanym pomiędzy rządem, a samorządem województwa podlaskiego na lata 2014-2023. Władze Suwałk wypowiadały się już wcześniej, że liczą, że budowa obwodnicy zacznie się jeszcze w 2015 r. Ma potrwać 2-3 lata.
W Kontrakcie Terytorialnym znajduje się także dokończenie budowy trasy S8 Warszawa-Białystok. GDDKiA w ostatnich dniach wybrała wykonawcę odcinka od Mężenina do Jeżewa. 14,3 km tej trasy zbuduje za 440,6 mln zł włoska firma Astaldi. Asaldi rozpoczęła już także prace na sąsiednim odcinku od Zambrowa do Mężenina.
Jeszcze w listopadzie ma zostać wyłoniony wykonawca blisko 15 km odcinka od obwodnicy Zambrowa do granicy województw podlaskiego i mazowieckiego. To ostatni fragment podlaskiego odcinka S8 Warszawa-Białystok. Oferty złożyło sześć firm i konsorcjów. Najtańszą cenę - 454,9 mln zł przedłożyło konsorcjum firm "RUBAU POLSKA" sp. z o.o., w Warszawie oraz "CONSTRUCCIONES RUBAU" S.A. z Hiszpanii.
Umowy z wykonawcami odcinków: Mężenin-Jeżewo oraz od obwodnicy Zambrowa do granicy województwa będą podpisane w styczniu 2015 r. - poinformował Malinowski.
Gotowe na trasie S8 są odcinki Białystok-Jeżewo oraz obwodnica Zambrowa.