Ruda Śląska chce przyspieszyć inwestycje dzięki kredytowi z EBI

Władze Rudy Śląskiej zamierzają w ciągu czterech lat wykorzystać ponad 300 mln zł niskooprocentowanego kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na finansowanie rozpoczynanych inwestycji; jednocześnie będą starały się o ich dofinansowanie środkami zewnętrznymi.

Razem z funduszami UE Ruda Śląska chce w latach 2016-2019 przeznaczyć na inwestycje 700 mln zł.

"Zamierzamy szybko ruszać z inwestycjami, m.in. z trzecim odcinkiem trasy N-S. Procedury związane ze środkami unijnymi rozkręcają się jednak dość wolno. Środki z EBI pozwolą nam na finansowanie rozpoczynanych przedsięwzięć, dla których będziemy też przygotowywać wnioski o fundusze unijne" - powiedział PAP wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer.

Przypomniał, że podobnie miasto zaplanowało finansowanie trwającej już budowy drugiego odcinka trasy N-S. Budowa rozpoczęła się w połowie tego roku dzięki środkom własnym, pochodzącym m.in. z emisji obligacji. Dzięki temu jednak, że inwestycja jest wysoko oceniana wśród przygotowywanych projektów unijnych, większa część ponoszonych wydatków powinna wrócić do miejskiej kasy.

Na zaciągnięcie przez miasto ponad 300 mln zł kredytu z EBI zgodzili się już rudzcy radni. Po pozytywnej opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach samorząd będzie mógł podpisać umowę kredytową (na okres 25 lat). Kredyt udzielany będzie w transzach, pierwsza z nich - według planów blisko 90 mln zł - miałaby spłynąć na początku przyszłego roku.

Pieniądze z EBI w całości trafią na inwestycje. Te miasto zaplanowało w wielu sektorach: transporcie drogowym, transporcie publicznym, ochronie środowiska (gospodarka wodą i odpadami), rewitalizacji obszarów miejskich, lokalach socjalnych i opiece zdrowotnej, szkolnictwie i kulturze, obiektach sportowych, energetyce czy zarządzaniu zasobami miejskimi.

Najwięcej mają kosztować drogi. W przyszłym roku miasto chciałoby rozpoczynać prace związane z trzecim etapem trasy N-S; możliwe więc, że przez pewien czas będzie finansowało budowę dwóch odcinków tej arterii naraz. Środki z EBI mogą też trafić na przebudowę innych dróg, budowę węzła przesiadkowego, rewitalizację parków i przestrzeni miejskich oraz termomodernizacje placówek oświatowych.

Kredyt z EBI będzie dla miasta ważny w kontekście nowych środków UE. "Dopiero w drugiej połowie tego roku rozpoczęły się pierwsze nabory wniosków na realizację projektów unijnych na lata 2014-2020. Za chwilę wejdziemy w okres ich intensyfikacji i z pewnością dojdzie do sytuacji, że w jednym momencie równolegle będziemy musieli finansować kilkanaście inwestycji. Na to muszą być pieniądze" - podkreślił Mejer.

"W tym roku przyznane zostały nam środki unijne jeszcze z programów na lata 2007-2013 za inwestycje już zrealizowane. Dlatego często żeby coś +dostać+ trzeba będzie najpierw +wyłożyć+" - dodał wiceprezydent.

Samorząd Rudy Śląskiej przypomina, że EBI to instytucja finansowa Unii Europejskiej. Jego akcjonariuszami są państwa członkowskie UE. Bank udziela kredytów (lub je gwarantuje) publicznym i prywatnym podmiotom z państw-akcjonariuszy, a nadrzędnym celem jego działań jest przyczynianie się do harmonijnego rozwoju państw UE.

Z kredytów udzielanych przez EBI śląskie miasta korzystały już w przeszłości - m.in. Katowice i Gliwice. W połowie listopada br. samorząd Rybnika zapowiedział sfinansowanie kredytem w tym banku wkładu do unijnego projektu budowy swojego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (całość kosztów ponad 460 mln zł).

Budowana przez Rudę Śląską trasa N-S ma stać się komunikacyjnym kręgosłupem miasta łącząc dwie przecinające je główne arterie - autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową (droga wojewódzka nr 902). Oddany do użytku w styczniu ub. roku pierwszy odcinek N-S liczy ok. kilometra. Wiedzie od istniejącego węzła DTŚ do węzła z rudzką ul. 1-go Maja.

W obecnym, drugim etapie prac powstaje m.in. ponadkilometrowy odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą. Trzeci etap obejmie zaprojektowaną już budowę trasy od ul. Bukowej do ul. Kokota w Bielszowicach wraz z dwupoziomowym węzłem. Na zaprojektowanie czekają czwarty i piąty odcinek N-S - od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej i od ul. Bielszowickiej do autostrady A4.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła