Rozstrzygnięto przetarg na budowę obwodnicy Nysy
Niespełna 307,5 mln zł ma kosztować budowa obwodnicy Nysy - podała po rozstrzygnięciu przetargu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, zmniejszyć korki i umożliwić dojazd do terenów inwestycyjnych.
Przetarg wygrało konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe Kraków i Himmel & Papesch Opole, które zaoferowało cenę 307,5 mln zł. Szacowana przed przetargiem wartość projektu - z uwzględnieniem m.in. kosztów prac przygotowawczych, badań, odszkodowań za przejmowane tereny czy kosztów nadzorów inwestorskiego - opiewała na 468 mln zł.
Jak powiedział PAP w poniedziałek rzecznik opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Michał Wandrasz, pozostali uczestnicy przetargu mają czas na ewentualne odwołania do 29 maja. Później dokumentacja przetargowa zostanie przekazana do Urzędu Zamówień Publicznych, który będzie miał 30 dni na jej skontrolowanie.
Według rzecznika, przy braku odwołań, umowa z wykonawcą powinna być podpisana na przełomie czerwca i lipca tego roku. Prace na placu budowy ruszą jednak dopiero po zaktualizowaniu dokumentów i uzyskaniu zezwolenia wojewody opolskiego na realizację inwestycji, czyli najprawdopodobniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2015 roku.
Wandrasz wyjaśnił, że obwodnica Nysy, która powstanie w ciągu dróg krajowych nr 41 i 46, ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, a tym samym poprawić przepustowość dróg i płynności ruchu w Nysie, a także poprawić poziom bezpieczeństwa kierowców i mieszkańców.
Obwodnica skróci również czas przejazdu na trasie Polska - Czechy i Opole - Kłodzko. Umożliwi też dojazd do terenów inwestycyjnych zajmujących 155 hektarów.
Do ogłoszonego w grudniu ub. roku przetargu stanęło osiem firm. Zaproponowane przez nie w ofertach koszty budowy wahały się od 307,5 mln zł do 492 mln zł. Ostatecznie cztery z nich odrzucono, bo w trakcie rozstrzygania procedury przetargowej czterech oferentów nie przedłużyło ważności oferty. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty uwzględniane były trzy kryteria: cena; proponowany terminu realizacji całego zadania, który ma wynieść - po rozstrzygnięciu przetargu - 32 miesiące; proponowany okres gwarancji na roboty (wniesie 10 lat). Inwestycja realizowana będzie w systemie "Projektuj i Buduj".
Obwodnica Nysy ma mieć 16,5 km. Inwestycja obejmie również budowę 14 mostów - w tym 383-metrowej przeprawy przez Nysę Kłodzką - oraz dwóch nad liniami kolejowymi z Nysy w stronę Brzegu i Opola. Zaplanowano też m.in. pięć skrzyżowań, w tym cztery ronda, 10 zbiorników retencyjnych i drogi dojazdowe do nieruchomości rolnych.
Zgodnie z harmonogramem roboty budowlane potrwają do drugiej połowy 2017 r.