Rozmowa przez telefon: mandaty za granicą

Obraz
Źródło zdjęć: © ˆ goodluz - Fotolia.com

Wyjazd za granicę to jedna z największych atrakcji, jakie możemy zafundować sobie w wakacje. Nastrój relaksu znika jednak w okamgnieniu, jeśli jadąc samochodem podpadniemy miejscowej policji i zostanie nam wręczony mandat. W przypadku niektórych przewinień, na które polscy mundurowi przymykają oko, nie ma co liczyć na łaskawość u ich zagranicznych kolegów po fachu. Tak właśnie jest z rozmową przez telefon.

Bezpieczna jazda wymaga nie tylko stałej koncentracji uwagi na drodze, ale też kontrolowania koła kierownicy i obsługi lewarka skrzyni biegów oraz włączników kierunkowskazów, czy wycieraczek. Wszystko to jest niemożliwe, gdy rozmawiamy przez telefon, trzymając aparat w dłoni. Dlatego też w krajach Unii Europejskiej ustanowiono prawo, pozwalające na rozmowy jedynie przy wykorzystaniu zestawu głośnomówiącego. Ci, którzy go nie posiadają, narażają się na mandaty, a te w części państw wspólnoty są wysokie.

Za takie uznać należy kary w Holandii (230 euro, czyli ok. 960 zł), w Hiszpanii, Danii i Estonii, gdzie zapłacimy 200 euro (ok. 840 zł), czy we Włoszech lub Norwegii (670 zł). Co ciekawe, mniej niż przewidziane w polskim taryfikatorze 200 zł (48 euro) zapłacimy w Niemczech, Bułgarii, Serbii, na Litwie, Łotwie oraz w Bośni i Hercegowinie.

Obraz

Co ważne, nawet jeśli uda się uniknąć zatrzymania przez policję z telefonem przy uchu, nie oznacza to, że będziemy bezkarni. Wykroczenie to należy do najczęściej, obok jazdy z niezapiętymi pasami, wykrywanych przez służby zajmujące się fotoradarami. Wystarczy, że urządzenie zrobi nam zdjęcie, a odpowiedzialne za jego przetwarzanie służby dokładnie sprawdzą, czy jadąc nie popełniliśmy również innych przewinień.

Nie ma co liczyć na to, że niechciana fotografia do nas nie trafi. Od kwietnia 2014 roku w Polsce działa Krajowy Punkt Kontaktowy, którego zadaniem jest przekazywanie danych naszych zmotoryzowanych zagranicznym podmiotom. Najwięcej zapytań otrzymuje on z Austrii.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy