Rosyjskie samochody możesz kupić w Polsce. Zobacz, ile kosztują
Rosyjskie auta to w praktyce dwie marki
Zasadniczo rynek samochodów rosyjskich to dwie marki: Łada i UAZ. Są to proste auta o konkretnym przeznaczeniu. Łada należąca już do aliansu Renault-Nissan produkuje modele budżetowe dla typowego, niezbyt zamożnego obywatela Rosji. Coraz mocniej postępując z duchem czasu. Z kolei UAZ-y to proste, twarde pojazdy użytkowe o dużych zdolnościach terenowych, stworzone do pracy w trudnych warunkach.
Łada 4x4
W Polsce można oficjalnie i bez najmniejszego problemu kupić znaną od dziesięcioleci terenową Ładę 4x4 – dawniej sprzedawaną pod nazwą Niva. To najtańszy samochód terenowy na naszym rynku i jednocześnie jeden z najtańszych samochodów w ogóle. Cena podstawowa to 46 tys. zł. Jest też niezwykle popularny w Niemczech, gdzie od lat istnieje oficjalny importer marki.
Łada 4x4 jest oferowana w wersji 3- i 5-drzwiowej z benzynowym silnikiem 1,7 o mocy 83 KM. Standardem jest stały napęd na cztery koła, reduktor i manualna skrzynia biegów. Obecnie samochód nie ma w Polsce konkurenta. Na naszym rynku importerem – choć nieoficjalnym – Łady 4x4 jest firma Polmotor z Warszawy.
Łada Granta
Pozostałe modele Łady nie są oficjalnie sprzedawane w Polsce, ale do najbliższego autoryzowanego salonu nie macie daleko. Wystarczy się udać do naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech kupicie nie tylko Ładę 4x4, ale także trzy budżetowe modele osobowe.
Cennik otwiera Granta sedan, czyli niskobudżetowy samochód, który można porównać z Dacią Logan. Kosztuje tylko 7260 euro (ok. 31 tys. zł), czyli nieco więcej niż kwota 29 900 zł, jaka otwiera cennik Dacii. Dostępna jest także odmiana liftback za 8790 euro (ok. 37,5 tys. zł), ale w wyższym standardzie wyposażenia. Samochód napędza benzynowy motor 1,6 o mocy 87 lub 98 KM.
Łada Kalina
Łada Kalia to klasyczne, tanie auto segmentu B, którego również nie kupicie w Polsce, ale możecie nabyć w niemieckim salonie Łady. Jest wyposażone w ten sam silnik 1,6, który napędza Ładę Grantę.
Wersja podstawowa Kaliny kosztuje 7460 euro (ok. 32 tys. zł). To nieco mniej niż nowy Fiat Panda. Dostępna jest także wersja nadwoziowa kombi, kosztująca 8500 euro (ok. 36 tys. zł) i trudno znaleźć jej konkurenta dostępnego na polskim rynku. Najdroższą specyfikacją jest Łada Kalina Cross kosztująca 10 500 euro (ok. 45 tys. zł). Za takie pieniądze można w Polsce kupić dobrze wyposażoną Dacię Sandero Stepway.
Łada Vesta SW Cross
Popularna w Rosji, a także w Niemczech Łada Vesta to również subkompaktowy model produkowany od 2011 roku. Ostatnie wcielenie Vesty sedan jest na tyle ładne, że świetnie przyjęło się na rynku niemieckim, gdzie za 11 990 euro (ok. 51 tys. zł) możecie stać się jej właścicielem. W Polsce nie prowadzi się sprzedaży tego samochodu. Za podobne pieniądze kupicie Skodę Rapid, ale znacznie taniej Dacię Logan.
Model ten jest oferowany również z nadwoziem kombi (1000 euro droższy) oraz kombi stylizowane na crossovera (4000 euro droższy) o nazwie SW Cross (na zdjęciu). Za napęd odpowiada 106-konny motor benzynowy 1,6, który można sparować opcjonalnie z automatyczną skrzynią biegów.
UAZ Hunter
Drugą marką samochodów z Rosji jest wspomniany UAZ, a najbardziej rozpoznawalnym modelem jaki kiedykolwiek powstał jest Hunter, będący rozwinięciem kultowego 469B.
To klasyczna, bezkompromisowa terenówka kojarząca się starszym Polakom z okresem PRL-u, ale także do dziś jeden z najdzielniejszych samochodów do pokonywania bezdroży. Niezliczone wersje i możliwość rozbudowy dają tak szeroki wachlarz specyfikacji, że nie sposób je wszystkie wymienić, a porównywanie cen nie ma większego sensu bez dokładnej konfiguracji auta.
Klasycznego UAZ-a można kupić na dwa sposoby: u oficjalnego importera (firma Polmotor z Warszawy) lub w firmie Tarmot4x4 pod Poznaniem, która specjalizuje się w terenowych autach rosyjskich od wielu lat. Spora jest różnica w cenach podstawowych, ale trzeba dokładnie przyjrzeć się specyfikacji samochodu, a nawet silnikowi jaki jest w nim montowany.
Tarmot4x4 podaje oficjalnie cenę podstawową 68 000 zł, natomiast Polmotor 87 164 zł. Bez problemu kupicie także wersje specjalne Trophy czy Jungle oraz liczne kombinacje wyposażenia czy napędu.
UAZ Patriot
Kolejnym modelem marki UAZ oferowanym w Polsce jest przypominający już współczesny pojazd Patriot. Teoretycznie łączy cechy auta terenowego i SUV-a, natomiast w praktyce, na tle konkurentów innych marek, jest surową terenówką.
Ten ciekawy samochód można kupić w firmie Tarmot4x4 za 77 000 zł, wyposażony w klasyczny silnik benzynowy 2.7 o mocy 128 KM. Polmotor ma w cenniku wyższe wersje wyposażenia, dostępnego od 125 594 zł. O niższe standardy trzeba pytać.
Jest to świetna propozycja dla osób szukających twardego samochodu terenowego, ale nie tak surowego jak UAZ Hunter. Patriot oferowany z nadwoziem zamkniętym lub jako pick-up (teoretycznie jako odrębny model), z rosyjskimi silnikami – benzynowym i dieslem.
UAZ Profi
Dość ciekawym i najnowszym UAZ-em jest użytkowy Profi ze skrzynią ładunkową, będący tak samo nowoczesnym autem, jak każde inne w tego typu, za to oferującym ponadprzeciętne właściwości terenowe.
Samochód jest wyposażony w niezbyt popularny w segmencie aut użytkowych silnik benzynowy, ale można także zamówić wersję wysokoprężną. Cena bazowa wersji z napędem na cztery koła u oficjalnego importera to 87 433 zł, natomiast Tarmot4x4 oferuje ten pojazd z napędem na jedną oś za 68 880 zł.
W obu przypadkach istnieje możliwość zamówienia niezliczonych opcji, a Tarmot przewiduje nie tylko napęd 4x4, ale także blokady mostów, zmienione przełożenia czy instalację gazową do silnika benzynowego.
UAZ Cargo
Innym typem auta użytkowego jest UAZ furgonetka nazwana przez Tarmot4x4 Cargo, natomiast przez Polmotor sprzedawany jako 37419, 3909 lub 3303 zależnie od wersji nadwozia. Te klasyczne "busiki" oczywiście oferują znakomite właściwości terenowe, a ich kompaktowe rozmiary pozwalają wjechać tam, gdzie się nie da klasycznym dostawczakiem.
Ceny autka zaczynają się od 59 000 zł w firmie Tarmot i od 71 603 zł w Polmotor. Standardowym silnikiem jest benzynowa jednostka rosyjska o pojemności 2,7 l i mocy 112 KM. Dość częstym widokiem jest taki UAZ przerobiony na pojazd do wykonywania odwiertów w glebie.