Rodzinna wyścigówka

Obraz
Obraz

BMW od zawsze kojarzy się ze sportem motorowym w najlepszym wydaniu. Od kilkudziesięciu lat zaskakuje też odważnymi projektami cywilnych wyścigówek. Auta oznaczone literką M należą do światowej czołówki i gwarantują niezapomniane wrażenia z jazdy. Jednak niezwykle rzadko zdarza się, aby z bawarskich zakładów wyjeżdżały wyczynowe Touringi. Zwłaszcza w połowie lat 90.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Oktawian, wielki fan BMW, lubujący się przede wszystkim w "piątce" oznaczonej symbolem E39, nie mógł pogodzić się z brakiem w ofercie bawarskiego koncernu modelowej M5 w wersji Touring. Postanowił to zmienić. Po pomoc udał się do znanej naszym Czytelnikom Power Ultimate Zone. Kilka spotkań w sprawie ustalenia szczegółów wystarczyło, aby tamtejsi specjaliści zabrali się za realizację kolejnego projektu. Tym razem nadzwyczaj wyjątkowego.

Nierzucające się w oczy nadwozie i mechanika na najwyższym poziomie. W Poznaniu wypatrzono zwyczajną 525 TDS z 1998 roku - idealną bazę do daleko posuniętych przeróbek. Drugie auto o niewielkim przebiegu i co najważniejsze ze zdrową jednostką napędową przyjechało aż z Wysp Brytyjskich. Operację można było zacząć, choć z pewnością nie należała do najłatwiejszych.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

W pierwszej kolejności przełożono silniki. Cherlawy 143-konny diesel ledwo zipał pod maską ciężkiego Touringa. Po zmianie na 8-cylindrową jednostkę sprzężoną z 6-biegową manualną skrzynią - BMW odżyło. Równe 400 KM i 500 Nm to wartości zarezerwowane dla motoryzacyjnej ekstraklasy. Miały porządnie rozruszać rodzinne kombi. Oczywiście sama moc i moment obrotowy to nie wszystko. Trzeba jeszcze usprawnić wszelkie układy mechaniczne.

Zawieszenie przygotowane pod wersję wysokoprężną szybko zostało zmienione na przeznaczony dla M5 zestaw H&R. Sportowe amortyzatory, twardsze i krótsze sprężyny usztywniły samochód i pozwoliły bez obaw korzystać z ogromnego potencjału silnika benzynowego.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Oprócz tego fachowcy z PUZ wymienili wszystkie elementy gumowe i wahacze na odpowiedniki niemieckiej firmy Lemforder. Piątka zaczęła przyspieszać, dobrze się prowadzić, ale seryjny układ hamulcowy nie był w stanie jej zatrzymać, dlatego konieczny okazał się montaż 340-milimetrowych tarczy Zimmermanna. Ostatnią zmianą mającą na celu techniczne usprawnienie samochodu była instalacja tylnego dyferencjału ze szperą S3,15.

Kwestię stylistyki nadwozia rozwiązano stosując fabryczny M-Pakiet. Wydatne zderzaki o charakterystycznym kształcie, nakładki na progi oraz lampy z poliftingowego modelu odmłodziły nieco piątkę, której sylwetka stała się bardziej wyrazista. Osiemnastocalowe, aluminiowe obręcze z serii Chromeshadow, o szerokości 9,5 cala z tyłu i 8 z przodu, z naciągniętymi na nie niskoprofilowymi oponami Michelin dodatkowo wzmocniły ten efekt.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ WYŚCIGOWEGO KOMBI * Wprowadzając zmiany we wnętrzu także zachowano umiar. Ograniczono się do wymiany seryjnej tapicerki na skórzaną i dołożeniu kilku detali zarezerwowanych dla M-Powera. Pojawiła się trójramienna kierownica z kolumną regulowaną elektrycznie w dwóch płaszczyznach, czarna podsufitka, lewarek zmiany biegów z logo M oraz wyskalowane w milach zegary, pozostałość po angielskim dawcy. Komfort podnoszą telefon pokładowy i duża kolorowa nawigację typowa dla modeli poliftingowych.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Z pozoru niczym szczególnym niewyróżniający się Touring Oktawiana, to obecnie jedno z najszybszych aut o tym nadwoziu w Polsce. Sedan w wersji M5 przyspiesza do 100 km/h w 5,3 sek., do 200 km/h w 18 sek. i osiąga 250 km/h prędkości maksymalnej, dodatkowo ograniczonej elektronicznie.

Parametry rodzinnego kombi o minimalnie gorszym współczynniku oporu powietrza i podobnej masie własnej nie powinny przesadnie odstawać od podanych wartości. Niestety BMW nigdy nie zdecydowało się rozpocząć seryjnej produkcji M5 w takiej odmianie. Na specjalne życzenie dyrektora oddziału Motorsport powstał tylko jeden egzemplarz, który nie różni się specjalnie od auta stworzonego według projektu Oktawiana.

Piotr Mokwiński

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥