Rodzinna na 5 

Obraz

Z czym kojarzą się nam japońskie auta? Najczęściej z niezawodnością i niezbyt wyszukanym stylem. Takie są stereotypy, a praktyka pokazuje, że najwięcej prawdy zazwyczaj jest w pierwszym z nich. Z drugim bywa różnie. Mazda 5 jest przede wszystkim autem praktycznym i choć uroda jest w jego przypadku na drugim miejscu, trzeba przyznać, że - przynajmniej na zewnątrz - także jej nie zabrakło.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Rodzinna "piątka" to rodowita japonka. Niestety, na naszym rynku niedoceniana. Ten produkt z Hiroszimy wprowadzono do sprzedaży cztery lata temu, jako następcę modelu Premacy. Nominowano go nawet do tytułu "Samochodu Roku 2006". Skończyło się jednak na tym, że Mazda 5 zajęła w tym konkursie... piąte miejsce. Dzieli płytę podłogową z Mazdą 3, Volvo S40 i Fordem Focusem. Niestety, nie jeździ tak dobrze, jak one. Prostokątna, stosunkowo wąska i długa, a przy tym wysoka bryła nadwozia w połączeniu ze sporą masą własną (1658 kg) sprawiają, że ociężale reaguje na ruchy kierownicą, jest wyraźnie podsterowna i niezbyt stabilna w zakrętach.

Uniwersalne wnętrze

W autach klasy MPV najważniejsza jest przestrzeń i uniwersalność wnętrza. Dzięki ukrytym w podłodze bagażnika, dodatkowym fotelom Mazdą 5 może podróżować do 7 osób. W dodatku ma coś, czego nie posiada konkurencja: przesuwane boczne drzwi, które ułatwiają wsiadanie i załadunek na ciasnych parkingach. Dla ścisłości trzeba jednak dodać, że siedem osób nie będzie tu podróżować w luksusowych warunkach. Ostatni rząd siedzeń nadaje się raczej dla dzieci, a przez dorosłych może być wykorzystywany tylko na krótkich dystansach.

Największe możliwości konfiguracji daje drugi rząd siedzeń. Fotele można przesuwać, składać i wyjmować. Środkowe siedzenie można łatwo zamienić w stolik lub podłokietnik, albo schowek. Jeśli go nie potrzebujemy - można je schować wewnątrz lewego fotela, z którym jest połączone. Fotele drugiego rzędu mają też regulację kąta pochylenia oparć. Słowem - całe mnóstwo możliwych konfiguracji.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Mały minus - z tyłu brak gniazda zapalniczki, pozwalającego na podłączenie dodatkowych urządzeń. Jeśli samochodem podróżuje pięciu pasażerów - do dyspozycji mają 426 litrów ustawnej przestrzeni bagażowej. Po rozłożeniu siedzeń, ukrytych w podłodze bagażnika - pozostaje już tylko 112 litów, ale gdy złożone są dwa rzędy siedzeń - mamy możliwość przewiezienia 857 litrów ładunku.

* GALERIA ZDJĘĆ * Odrobina mocy pod maską

Pod maską pracuje dwulitrowy diesel o mocy zaledwie 110 KM, uzyskiwanej przy 4.000 obr./min. 310 Nm momentu obrotowego, dostępne już przy 2.000 obr./min. rekompensuje niewielką moc i ułatwia wyprzedzanie. Na szczęście ta jednostka jest już wycofywana z oferty na rzecz odmiany o mocy 143 KM.

Niezbyt precyzyjnie działająca, sześciobiegowa skrzynia, pomaga oszczędzać paliwo. Jego zużycie można uznać za umiarkowane. W czasie testu auto spalało średnio 8 - 8,8 litra oleju napędowego. Jak przystało na diesla, silnik jest dość głośny. Osiągi nie powalają: 13,9 sekundy do setki i 177 km/h prędkości maksymalnej, czyni z Mazdy 5 pojazd idealny dla statecznej głowy rodziny, której nigdzie się nie spieszy.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Pomimo, że już od kilku lat jest w produkcji - z zewnątrz Mazda 5 wygląda całkiem nowocześnie. "Ostre", aerodynamiczne kształty dodają jej urody. Tylne szyby są przyciemniane. Uwagę zwracają duże, przednie i tylne lampy. Na zewnątrz to udany projekt. W środku już tylko poprawny. W desce rozdzielczej, wykonanej z twardych i podatnych na zarysowania tworzyw umieszczono niezbędne przełączniki.

Funkcjonalna, ale nie bez wad

Tablica zegarów - prosta i czytelna - w przeciwieństwie do elektronicznego wyświetlacza, umieszczonego na szczycie centralnej konsoli. Trzeba nieźle wytężyć wzrok, by z wąskiego, podzielonego na kilka stref, ciekłokrystalicznego ekraniku dowiedzieć się, jakie jest średnie zużycie paliwa, czy zewnętrzna temperatura. W dodatku jego obsługa odbywa się z pomocą umieszczonych poniżej kilku przycisków, co skutecznie rozprasza kierowcę.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Kolejny problem z funkcjonalnością to fotel kierowcy, którego regulacja nie pozwala na zajęcie optymalnej pozycji za kierownicą. Schowków w kabinie jest kilka, ale każdy niewielki. Najbardziej rozczarowuje ten umieszczony przed pasażerem. Po otwarciu wielkiej pokrywy, naszym oczom ukaże się mała przegródka na drobiazgi.

* GALERIA ZDJĘĆ * W podsumowaniu trzeba powiedzieć, że plusy przeważają nad minusami i Mazdę 5 można uznać za udany i praktyczny samochód. Wprawdzie ma swoje wady i wiele niedopracowanych drobiazgów, ale rekompensatą jest pojemne i całkiem przyzwoicie wykończone wnętrze z wieloma możliwościami konfiguracji. Do tego jeszcze atrakcyjny, zewnętrzny wygląd oraz niezłe wyposażenie. W prezentowanej wersji Exclusive Plus z metalizowanym lakierem Mazda 5 kosztuje 92.900 zł. Najtańszy model z benzynowym silnikiem 1.8 o mocy 115 KM to wydatek około 77.000 zł.

Marek Wieliński

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇