Renault Clio kontra Citroen C3 

Obraz

Samochody francuskie mają swoich wiernych zwolenników i zagorzałych przeciwników. Prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2005 zdobył jednak pojazd francuski – Renault Clio.

Wygląda na to, że francuscy styliści nadają ton motoryzacyjnej modzie. Kształt nadwozia Citroena C3 i Renault Clio jest charakterystyczny, chociaż zupełnie inny. Porównujemy pojazdy napędzane silnikiem benzynowym o mocy 75 KM.

ZAPRASZAMY DO GALERII CLIOZAPRASZAMY DO GALERII CLIO

Cechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9063/c3-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Citroen C3 został zaprezentowany w 2001 r. i chociaż ostatnio przeszedł kurację odmładzającą, konstrukcja nie jest nowa. Natomiast Clio III generacji to zupełnie nowy pojazd, z nową płytą podłogową. Renault jest dłuższy od Citroena, ma też większy rozstaw osi. Większe wnętrze ma więc Clio, chociaż dzięki znacznej wysokości wnętrza Citroena pasażerowie mają wrażenie przestronności. W C3 zmodernizowano tablicę przyrządów, nadal jednak prędkość jazdy wyświetlana jest w postaci liczby. Wskazania obrotomierza nadal nie są zbyt czytelne. Pod tym względem korzystniejsze wydają się wskaźniki w Clio, utrzymane w tradycyjnej konwencji. Citroen ma większy bagażnik, którego objętość wynosi 305 l. W Clio przestrzeń bagażowa ma objętość 288 l. Koło zapasowe w Citroenie umieszczono na dnie bagażnika, natomiast w Clio znajduje się w koszu pod podłogą, co utrudnia jego wyjęcie.

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9063/clio-1-b.jpeg',500,328) ) |
| --- | Do napędu Clio wykorzystano nowoczesną, 16-zaworową jednostkę napędową, która z pojemności 1,2 l osiąga 75 KM mocy. C3 napędza tradycyjny, 8-zaworowy silnik o pojemności 1,4 l i tej samej mocy. Zaletą jednostki napędowej Citroena jest elastyczność, a wadą – większe zużycie paliwa. Silnik Renault jest nieco oszczędniejszy, jednak w pojazd w mieście zużywa ok. 8,3 l na 100 km.

ZAPRASZAMY DO GALERII C3ZAPRASZAMY DO GALERII C3

Wrażenia z jazdy

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9063/c3-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Nieco szybszym samochodem jest Citroen, jednak w praktyce różnice są mało odczuwalne. Wydaje się, że lepsze własności jezdne ma Renault, który pewniej pokonuje zakręty. Komfort jazdy w obu autach jest porównywalny. Konstrukcja zawieszenia Renaulta i Citroena jest zbliżona – z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Jednak Clio ma wydajniejszy układ hamulcowy, który pozwala zatrzymać auto na drodze 40,3 m. Citroen potrzebuje o 1,2 m. więcej. Poziom hałasu przy stałej prędkości 100 km/h jest w obu autach identyczny i dość niski.

Podsumowanie

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9063/clio-2-b.jpeg',500,306) ) |
| --- | O nowoczesności Renault Clio świadczy wysoki poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie w tym zakresie oraz oszczędniejsza jednostka napędowa. Urok Citroena C3 polega na oryginalniejszym nadwoziu, bowiem dokonana modernizacja jest niewielka. O powodzeniu nowego Clio zadecyduje niezawodność, którą w tej chwili trudno ocenić, gdyż model ten zbyt krótko znajduje się na rynku. Cena 5-drzwiowego Clio wynosi 41 200 zł i jest o 4100 zł niższa od ceny C3. Podane wartości nie uwzględniają jednak promocji, z których słynie Citroen.

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Renault Clio Citroen C3
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu Remis
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji +
Wyposażenie +

Wybrane dane techniczne:

| | Renault Clio III | Citroen C3 |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/8/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1149 | 1361 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 75/5500 | 75/5400 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 105/4250 | 116/3300 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,4 | 12,4 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 14,6 | 13,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 167 | 168 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,3 | 41,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 288 | 305 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 46 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,9/7,6 | 5,0/8,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 399 x 171 x 149 | 385 x 167 x 152 |
| Rozstaw osi (cm) | 257 | 246 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena wersji 5-drzwiowej (zł) | 41 200 | 45 300 |

  • - pomiar wg ADAC

Wyposażenie seryjne:

Clio Authentique C 3 Furio
Poduszki powietrzne 4 2
Układ ABS S -
Układ wspomagania nagłego hamowania S -
Elektryczne sterowanie szyb przednich - S
Centralny zamek S S
Wspomaganie układu kierowniczego S S
Włączanie świateł awaryjnych podczas gwałtownego hamowania - S
Komputer S S

s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro