Rekordowy eksport wyrobów motoryzacyjnych z Polski

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku na rynki zagraniczne trafiły z Polski wyroby przemysłu motoryzacyjnego wartości 10,27 mld euro. To o blisko 2,08 mld euro więcej niż przed rokiem - wynika z danych Polskiej Izby Motoryzacji (PIM) przesłanych w czwartek PAP.

Tylko we wrześniu br. wyeksportowano wyroby za blisko 1,33 mld euro, co - zdaniem ekspertów PIM - jest nienotowanym dotąd rekordowym wynikiem, o 21,34 proc. wyższym od osiągniętego w roku 2005 i aż 54 proc. wyższym niż w sierpniu 2006 r.

Dominującym rynkiem zbytu zakładów przemysłu motoryzacyjnego w Polsce od lat jest Unia Europejska. W ciągu dziewięciu miesięcy 2006 r. trafiło tam aż 87,16 proc. całości tego eksportu z Polski.

Najważniejszym rynkiem są Niemcy, do których trafiło 27,58 proc. całości eksportu polskich wyrobów motoryzacyjnych. Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Włochy, Hiszpania, W.Brytania i Francja. Na rynki te przypada blisko 63,54 proc. całości eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Największy udział w eksporcie wyrobów motoryzacyjnych od lat mają samochody osobowe i towarowo-osobowe. Od stycznia do września tego roku wartość ich eksportu wyniosła niespełna 3,98 mld euro, o ponad 30 proc. więcej niż przed rokiem. Największymi odbiorcami są: Włochy - 32,17 proc., Niemcy - 17,45 proc., Francja - 6,60 proc., Hiszpania - 6,46 proc. i Wlk. Brytania - 5,35 proc.

Drugim filarem tego eksportu są części i komponenty. Przez dziewięć miesięcy br. łączna wartość ich zagranicznej sprzedaży przekroczyła 2,76 mld euro, co oznacza wzrost o blisko 27 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu 2005 r. Największym odbiorcą są Niemcy - 38,54 proc., a dalej Włochy - 9,68 proc., Francja - 7,63 proc., Belgia - 7,25 proc. oraz Czechy - 5,99 proc.

Trzecia pozycja to silniki wysokoprężne. Wartość ich eksportu w omawianym okresie wyniosła blisko 2,1 mld euro.

Ponad 94 proc. wyprodukowanych w Polsce silników znajduje odbiorców na terenie Unii Europejskiej, przy czym na pięć krajów przypada ponad 75 proc. eksportu: Niemcy - 34,42 proc., Włochy - 15,37 proc., Hiszpania - 9,71 proc., Wlk. Brytania - 9,01 proc. i Czechy - 8 proc.

Zdaniem ekspertów PIM, jeśli do końca roku utrzyma się ponad 25- proc. dynamika wzrostu eksportu polskich wyrobów motoryzacyjnych, to eksport w tym sektorze osiągnie rekordową wartość i wyniesie 13,8-14 mln euro.

Polska Izba Motoryzacji jest organizacją samorządu gospodarczego, zrzeszającą poddostawców motoryzacyjnych oraz stacje dilerskie i serwisy naprawcze.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła