Rejestracja samochodów z kierownicą po prawej stronie będzie możliwa?

Obraz
Źródło zdjęć: © © stocksolutions - Fotolia.com

Polski rząd sądzi się z Komisją Europejską, która nakazuje wszystkim państwom UE umożliwienie rejestracji samochodów niezależnie od tego, z której strony mają kierownicę. Przedstawiciele naszego kraju spodziewają się porażki przed Trybunałem Sprawiedliwości, więc już pracują nad zmianą prawa, która umożliwi rejestrację samochodów z Anglii.

W Polsce większość samochodów to używane pojazdy z zagranicy. Teraz najczęściej sprowadzamy je z Niemiec, ale rządzący obawiają, że jeśli będzie możliwość zakupu aut z Wysp, to nasze drogi zaleją samochody z kierownicą po prawej stronie. Używane auta w Wielkiej Brytanii są dużo tańsze, a przez to staną się ciekawą propozycją na rynku wtórnym. Obok Polski jedynie Litwa sprzeciwia się możliwości rejestrowania samochodów z kierownicą po prawej stronie, a to oznacza, że najprawdopodobniej nasz rząd zostanie zmuszony do zmiany przepisów.

Powodem zakazu rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie ma być kwestia bezpieczeństwa. Nie ma jednak pewności, czy faktycznie po zmianie przepisów w Polsce pojawi się tak wiele „Anglików”. Na pewno ułatwi to życie kolekcjonerom samochodów. Aktualnie mają problem ze sprowadzeniem wielu modeli, które powstawały jedynie dla ruchu lewostronnego. Jak sytuacja wygląda w innych krajach?

W Europie Zachodniej liczba samochodów z kierownicą po prawej stronie jest niewielka i w dużej części są to egzemplarze kolekcjonerskie. Dodatkowo np. we Francji wymagana jest wymiana reflektorów na dostosowane do ruchu prawostronnego. „Dziennik Gazeta Prawna” informuje też, jak sytuacja wygląda na Syberii. Tam bardzo popularne są samochody sprowadzane z Japonii. Na krótki czas wprowadzono zakaz rejestracji takich pojazdów, ale statystyki pokazały, że auta z kierownicą po prawej stronie nie biorą udziału w znaczącej liczbie wypadków. Dodatkowo często samochody te są bardziej nowoczesne, a przez to bezpieczniejsze od tych pochodzących z rynku rosyjskiego.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Choć jeszcze nie ma decyzji Trybunału Sprawiedliwości, to jego stanowisko jest jasne – zdaniem europejskiej instytucji, wpływ na bezpieczeństwo będzie niewielki. Oznacza to, że najprawdopodobniej polski rząd przegra i będzie musiał umożliwić rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie. Po takiej zmianie na naszych drogach na pewno pojawią się samochody z Wysp, ale skala tego importu jest trudna do przewidzenia. Bardzo prawdopodobne, że kierowcy nie będą chcieli utrudniać sobie życia i tylko niewielu zdecyduje się na zakup „Anglika”. Zmiana przepisów nie ułatwi życia firmom motoryzacyjnym, gdyż nadal nie będą mogły liczyć na większe zainteresowanie nowymi samochodami.

(źródło: Dziennik Gazeta Prawna)

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła