Trwa ładowanie...
ycipk-2h13of

Radio samochodowe ma już 75 lat

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Radio samochodowe ma już 75 lat
ycipk-2h13of
Podziel się

Jazda samochodem wiąże się dziś nierozerwalnie ze słuchaniem radia, przy czym współczesny sprzęt car audio pozwala na dostęp nie tylko do ulubionej muzyki, ale również do informacji, telefonii czy nawigacji. Przed 75 laty takie rozwiązania nikomu się nawet nie śniły. W 1932 roku podczas berlińskiej wystawy techniki radiowej zadebiutowało pierwsze radio samochodowe - wyprodukowany przez Blaupunkta model Autosuper 5.

Inżynierom Blaupunkta udało się rozwiązać dwa podstawowe problemy związane ze stworzeniem mobilnego odbiornika radiowego: rozmieszczenie delikatnych szklanych lamp i wykorzystanie przetwornicy pozwalającej na zasilanie z akumulatora. Model AS5 był potężnym, ważącym 12 kilogramów urządzeniem, którego nie dało się zamontować na desce rozdzielczej, więc zdalne sterowanie nim umieszczono na kolumnie kierownicy. Radio odbierające fale średnie i długie sprzedano w zaledwie 400 egzemplarzach (nic dziwnego, zważywszy, że jego cena stanowiła około jednej piątej wartości małego samochodu).

ycipk-2h13of
Podziel się

W latach 30-tych na rynek trafiły kolejne modele zaopatrzone w liczne nowatorskie rozwiązania w zakresie zasilania, likwidowania zakłóceń, redukcji szumów czy dostrajania. Na prawdziwy „wysyp” nowinek technologicznych i rozpowszechnienie radioodbiorników samochodowych trzeba było jednak jeszcze poczekać do lat powojennych. Model 5A649 z roku 1949 był pierwszym montowanym w desce rozdzielczej samochodu - miał zgrabny panel z przyciskami, a dostrajanie odbioru odbywało się przy pomocy wariometru. W roku 1952 po raz pierwszy zastosowano przyciski umożliwiające przełączanie się pomiędzy wcześniej ustawionymi częstotliwościami oraz dokonał się prawdziwy skok technologiczny - Blaupunkt, jako pierwsza firma na świecie, wprowadził na rynek odbiorniki UKF.

Wraz z rozwojem motoryzacji radioodbiorniki samochodowe zyskały niebywałą popularność, a wynalazek gonił wynalazek: w 1954 roku pojawił się Selektomat - funkcja umożliwiająca automatyczne wyszukiwanie stacji radiowych, a w 1957 roku zadebiutowały odbiorniki wyposażone w tranzystory, dzięki którym urządzenia stały się lżejsze, mniejsze i zużywały mniej prądu.

W roku 1960 pojawił się model Westerland - radio, które można było wyjąć z samochodu i zabrać ze sobą np. na niedzielny piknik. Pięć lat później na rynek trafił pierwszy magnetofon samochodowy dający możliwość odtwarzania taśm (Compact Cassette), a w roku 1969 Blaupunkt zaprezentował pierwsze na świecie radio stereofoniczne.

ycipk-2h13of
Podziel się

Firma wciąż szukała nowych zastosowań dla produkowanych przez siebie urządzeń - w połowie lat 70-tych opracowany został system informacji ARI. Radia z tym systemem posiadały dekoder, który przy wychwyceniu sygnału aktualnych informacji drogowych automatycznie przełączał radio na stację nadającą komunikaty o korkach czy wypadkach na drodze.

W 1980 roku zadebiutował pierwszy stereofoniczny radioodtwarzacz kaset z cyfrowym dostrajaniem i wskazaniem częstotliwości, a zaledwie pięć lat później na rynek trafił pierwszy, montowany w standardowej wnęce radiowej samochodowy odtwarzacz płyt CD. Od końca lat 80. rozwój techniczny radioodtwarzaczy samochodowych kształtowały przede wszystkim ulepszenia w zakresie komfortu użytkowania - identyfikacja stacji radiowych RDS (Radio Data System), cyfrowa pamięć komunikatów radiowych TIM (Trafic Information Memory) i elementy zabezpieczające przed kradzieżą, takie jak możliwość zdejmowania panelu obsługowego czy karty kodowe (KeyCards).

Podziel się
ycipk-2h13of

Lata 90-te przyniosły dalsze innowacje. W 1995 Blaupunkt zaprezentował urządzenie TravelPilot - pierwsze radio samochodowe połączone z komputerem nawigacyjnym odbierającym sygnał GPS, prowadzącym do celu po uprzednio obliczonej trasie oraz przekazującym kierowcy polecenia głosowe. Niedługo na rynek wprowadzone zostały pierwsze dynamiczne systemy nawigacyjne. W 1996 roku firma wykonała kolejny krok milowy i zaprezentowała pierwsze na świecie w pełni cyfrowe radio samochodowe, w roku 1997 wprowadziła (znów jako pierwsza) Radiophone (radio zintegrowane z telefonem GSM). W tym samym czasie zaprezentowano pierwsze, gotowe do produkcji seryjnej komponenty i sterowniki do radia cyfrowego (DAB - Digital Audio Broadcasting). Blaupunkt rozszerzył później tę technologię o możliwość nagrywania audycji radiowych (Digital Recording).

W 2002 Blaupunkt zaprezentował pierwsze cyfrowe radio z dwiema technologiami cyfrowymi (DAB i MP3), rok później na rynek weszło urządzenie łączące w sobie odtwarzacz MP3 i cyfrową nagrywarkę. DigiCeiver i TwinCeiver to dwa zaawansowane technologicznie rozwiązania ostatnich lat. DigiCeiver wykorzystuje cyfrowe możliwości optymalizacji odbioru na falach UKF oraz akustycznej optymalizacji brzmienia za pośrednictwem cyfrowego przetwarzania sygnału DSP (Digital Signal Processing). TwinCeiver, podwójny tuner z wirtualną anteną kierunkową (DDA), minimalizuje zakłócenia spowodowane odbiorem wielotorowym: bardzo szybka zmiana częstotliwości zapewnia bardzo dobry odbiór radia bez konieczności uciążliwego przełączania się na kolejne częstotliwości.

Obecnie prawie 100% samochodów wyposażonych jest w radio. Blaupunkt, pionier w dziedzinie car audio, sprzedał na całym świecie przeszło 135 mln radioodtwarzaczy samochodowych. Współczesna generacja radioodtwarzaczy samochodowych to multimedialne rozwiązania, które oprócz słuchania muzyki, umożliwiają dostęp do informacji, rozrywki, telefonii i nawigacji.

Źródła: Samar, Blaupunkt

ycipk-2h13of
Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-2h13of

ycipk-2h13of
ycipk-2h13of