Quady: wszystko co trzeba wiedzieć o czterokołowcach

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/DPA/Carmen Jaspersen

| [

Obraz

]( http://kancelarie.krakow.pl ) |
| --- | Quady stają się coraz popularniejszym środkiem transportu. Poza miastami zaleta jaką daje jazda motocyklem w korku nie jest tak ważna. Tam dużo bardziej przydatne są możliwości terenowe quadów, które poza asfaltem radzą sobie lepiej niż większość motocykli, a do tego są prostsze w opanowaniu od jednośladów. Kupując taki pojazd należy pamiętać, że związane z tym obowiązki nie różnią się znacząco np. od zakupu samochodu.

Prawo jazdy na quada?
Zmiany przepisów związanych z prawem jazdy, które weszły w życie 19 stycznia 2013 roku, zmieniły też zasady związane z quadami. W myśl poprzednio obowiązujących przepisów quadem mogła kierować osoba trzynastoletnia posiadająca kartę motorowerową. Obecnie do kierowania czterokołowcem lekkim (kategoria L6e) upoważnia prawo jazdy kategorii AM, które może wyrobić osoba w wieku minimum 14 lat. Trzeba pamiętać, że kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków. Jedynym wyjątkiem są pojazdy zamknięte wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Obecnie obowiązujące normy prawa wykluczają także możliwość poruszania się takim quadem po drodze ekspresowej, czy po autostradzie. Mocniejsze pojazdy wymagają takich samych uprawnień jak motocykle.

Rejestracja quada
Nie każdy kierowca nabywający quada posiada świadomość obowiązków związanych z zakupem takiego pojazdu. Pamiętać trzeba, że quad poruszający się po drogach publicznych musi być zarejestrowany i posiadać tablice rejestracyjne, a także mieć aktualne ubezpieczenie OC. Kierujący quadem zobowiązany jest posiadać stosowne ku temu uprawnienia, np. kategorię prawa jazdy AM lub B1. Co istotne, aby rejestracja quada była możliwa musi on spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli kategorii L2E (czterokołowce lekkie) bądź L5E (pojazdy czterokołowe inne niż lekkie).

Obraz
© (fot. PAP/Marcin Bielecki)

Quady dzieli się na lekkie pojazdy czterokołowe, których masa bez obciążenia nie przekracza 350 kg (kategoria L6e), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych. Ich maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 45 km/h, a pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, lub maksymalna moc nie przekracza 4 kW (5,4 KM), w przypadku innych silników spalinowych lub elektrycznych. Innym rodzajem quadów są pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (kategoria L7e - 550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna moc użyteczna silnika nie przekracza 15 kW (20,4 KM).

Co istotne, aby zarejestrować czterokołowiec musi posiadać on świadectwo homologacji. Jedynym odstępstwem od tej zasady jest możliwość rejestracji quada nie posiadającego świadectwa homologacji opierając się o przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym o imporcie jednostkowym.

Inne porady Kancelarii Prawnej Adwokaci i Radcowie Prawni, www.kancelarie.krakow.pl: Przyczynienie się do wypadku a odszkodowanie

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Dokumenty, które należy posiadać przy rejestracji quada kupionego po raz pierwszy w Polsce, to przede wszystkim wniosek o rejestrację pojazdu, który sporządzić można ręcznie lub poprosić o stosowny druk do rejestracji w wydziale komunikacji. Wraz z wnioskiem potrzebny jest również wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji oraz dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty. Pozostałe dokumenty składane wraz z wnioskiem to karta pojazdu, dokument potwierdzający tożsamość.

Wśród dokumentów koniecznych przy rejestracji quada używanego, zakupionego na terenie Polski znajduje się również wniosek o rejestrację oraz dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym, karta pojazdu (o ile była wydana), tablice rejestracyjne, OC poprzedniego właściciela, potwierdzenie wniesienia opłat oraz dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy analogiczny jak w przypadku pierwszej rejestracji pojazdu na terenie Polski.

W przypadku sprowadzania quada z zagranicy oprócz wniosku o rejestrację potrzebny jest również dowód własności pojazdu lub dowód jego powierzenia i dowód rejestracyjny. Pozostałe załączniki to tablice rejestracyjne (jeśli pojazd był zarejestrowany), w przypadku konieczności zwrotu tablic lub jeśli tablic nie było należy dołączyć stosowne oświadczenie. Jeśli zakupywany przez nas pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy konieczne jest także przedłożenie dowodu odprawy celnej przywozowej. Co istotne, dokumenty dołączone do wniosku o rejestrację powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.

Ubezpieczenie quada
Posiadacz pojazdu mechanicznego, w tym także quada jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC. Co ważne, takie ubezpieczenie musi posiadać również pojazd nieporuszający się po drogach publicznych.

adw. Gabriela Pawlus
Kasolik, Pawlus, Porzuczek Kancelaria Prawna Adwokaci i Radcowie Prawni, www.kancelarie.krakow.pl

sj, moto.wp.pl

Inne porady Kancelarii Prawnej Adwokaci i Radcowie Prawni, www.kancelarie.krakow.pl: Przyczynienie się do wypadku a odszkodowanie

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła