Przygotowania fabryki Fiata do produkcji Lancii

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

Na przełomie sierpnia i września przygotowania do produkcji nowej Lancii Ypsilon w fabryce Fiata w Tychach wkroczyły w końcową fazę. Wkrótce z linii produkcyjnej zjadą pierwsze, próbne egzemplarze tego modelu. Seryjna produkcja ma ruszyć w pierwszym kwartale 2011 r.

Obraz
© (fot. PAP)

Zgodnie z ostrożnymi założeniami, początkowo tyski zakład ma wytwarzać ok. 500 sztuk nowego modelu na dobę. Będzie to zależało od popytu na ten samochód. Podobne założenia przyjmowano przy uruchamianiu produkcji Fiata Pandy i Fiata 500, szybko jednak okazało się, że popyt na te modele jest znacznie większy.

Według zapowiedzi przedstawicieli Fiat Auto Poland, docelowo tyska fabryka może produkować ok. 100-120 tys. egzemplarzy nowej lancii ypsilon rocznie. Oprócz tego będzie kontynuować produkcję Fiata 500, Abartha 500, Forda Ka (na zlecenie koncernu Forda)
oraz obecnej wersji Fiata Pandy - niezależnie od nowego modelu pandy, który od 2011 r. ma powstawać w fabryce pod Neapolem.

Obraz
© (fot. PAP)

Inwestycje związane z uruchomieniem w Tychach produkcji nowej Lancii Ypsilon szacuje się na ok. 1,4 mld zł - w fabryce Fiata oraz u polskich dostawców koncernu. Przygotowania objęły większość wydziałów fabryki, m.in. spawalnię, lakiernię, halę montażu. Wybudowano także nowe magazyny. Na liniach produkcyjnych spawalni pojawiło się m.in. około 150 nowej generacji robotów.

W połowie lipca międzyresortowy zespół do spraw inwestycji zagranicznych rekomendował publiczne wsparcie dla nowej inwestycji FAP, co otworzyło procedury związane z przygotowaniem, zatwierdzeniem i uruchomieniem programu wieloletniego. Jego rekomendowana wartość - 39 mln zł - stanowi 2,7 proc. szacowanej na ponad 1,4 mld zł inwestycji.

Obraz
© (fot. PAP)

Przedstawiciele fabryki informują, że planowane w przyszłości uruchomienie produkcji Fiata 500 na rynek amerykański (auto ma być wytwarzane w Meksyku) nie będzie miało żadnego wpływu na rynek europejski oraz pracę zakładu w Tychach.

Pytany przez dziennikarzy o producenta samochodów wicepremier, Waldemar Pawlak przypomniał, że _ Fiat w ubiegłym roku miał bardzo dobre wyniki - zwiększył znakomicie sprzedaż i zatrudnienie _.

_ Daj Boże, żeby ta koniunktura się utrzymała. Wiadomo, że na rynku samochodowym nie jest lekko, ale akurat Fiat może w Polsce powiedzieć, że koniunktura sprzyja bardzo dobrze. Szczęśliwie inwestycje były poczynione w segmencie mniejszych samochodów, które sprzedawały się w tych trudnych, kryzysowych latach _ - powiedział Pawlak.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę