Przewożenie roweru samochodem. Jaki sposób wybrać?

Rower w e wnętrzu auta, na dachu, czy za klapą bagażnika?

Obraz
Źródło zdjęć: © youtube.com/ivanhoe cycles

/ 4Wewnątrz auta

Obraz
© youtube.com/ivanhoe cycles

Wiosna zagościła u nas a dobre, a to oznacza, że wiatru w żagle nabrali również rowerzyści. Wielu z nich zamierza wybrać się na rowerową wycieczkę gdzieś daleko poza miastem. Niestety szczególnie atrakcyjne pod tym względem tereny są rzadkością, a to oznacza, że nim zajmiemy miejsce na siodełku, trzeba przetransportować rower do wyznaczonego celu samochodem. W tej materii do wyboru mamy kilka sposobów. Najlepszy okazuje się również tym najdroższym.

Najprostszą metodą jest oczywiście włożenie jednośladu do wnętrza samochodu. Decydując się na nią, nie musimy godzić się na wysokie wydatki, a dodatkowo możemy z większym spokojem oddalić się od samochodu. Kradzież roweru czy jego elementów nie będzie taka prosta. Wiążą się z tym jednak pewne ograniczenia i zagrożenia.

Po pierwsze nie każdy samochód zmieści rower - nawet po złożeniu oparć kanapy. Może się okazać, że do przeprowadzenia operacji konieczne będzie zdjęcie nie tylko przedniego, ale i tylnego koła bicykla, a to dla wielu rowerzystów już poważny problem. Po drugie z rowerami z tyłu nie będziemy w stanie przewieźć kompletu pasażerów. Ryzykujemy również pobrudzeniem tapicerki. Warto więc przygotować koce lub odpowiednio duży i wytrzymały foliowy podkład.

Pozostaje też kwestia bezpieczeństwa. W razie wypadku niezabezpieczony rower czy pozostawione luzem koło mogą wyrządzić nam krzywdę. Warto więc pamiętać o zamocowaniu roweru - najlepiej do uchwytów w bagażniku za pomocą odpowiedniej, wytrzymałej taśmy z mechanicznym ściągaczem (grzechotką).

/ 4Bagażnik dachowy

Obraz
© Fotolia/toncha

Możliwość zwiększenia zdolności przewozowych auta poprzez wykorzystanie dachu, nie jest niczym nowym. W czasie wakacji i długich weekendów często spotkać można kierowców, którzy zdecydowali się na umieszczenie części bagażu w tak zwanej trumnie lub roweru na odpowiedniej konstrukcji. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że zabrawszy ze sobą jednoślady, wciąż dysponujemy miejscem dla kompletu pasażerów i przestrzenią w bagażniku. Są jednak i minusy.

Zarówno zamontowanie belek na dachu jak i umieszczenie na bagażniku roweru wymaga nieco siły. Są to zadania, którym może nie podołać przeciętna kobieta. Ponadto należy zachować daleko idącą ostrożność, wjeżdżając do podziemnych parkingów czy jadąc pod wiaduktami. Pewnym problemem jest również podwyższony środek ciężkości samochodu. Na zakrętach nie warto szaleć. Trzeba też pamiętać o przeczytaniu instrukcji obsługi bagażnika. Może okazać się, że maksymalna prędkość, jaką można rozwijać przewożąc rowery, nie będzie dla nas satysfakcjonująca.

Do wyboru mamy dwa typy bagażników dachowych. Te, które unieruchamiają ramę roweru, są nieco tańsze i nie wymagają demontażu przedniego koła jednośladu. Ryzykujemy jednak uszkodzeniem lakieru na rowerowej ramie. Jeśli uchwyty nie są wyściełane miękkim materiałem, warto zabezpieczyć czymś miejsce mocowania. Zadanie może spełnić choćby kawałek gumy. Bagażniki, które unieruchamiają rower za widelec, nie uszkodzą ramy, a same jednoślady zamontowane są stabilnie. Trzeba jednak liczyć się z wyższymi kosztami. Tego typu bagażnik dachowy renomowanej firmy kosztuje od 500 do 900 zł za konstrukcję dla jednego roweru. W przypadku bagażników unieruchamiających rower za ramę będzie to 200-500 zł. Dodatkowo należy dokupić belki, czyli bagażnik bazowy. Jego koszt, w zależności od klasy produktu, może wynosić od 600-700 do blisko 2 tys. złotych.

/ 4Bagażnik na klapę

Obraz
© zdjęcie producenta

Właściciele samochodów kombi i hatchbacków mogą zdecydować się na konstrukcję zakładaną na klapie bagażnika. Zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że przewiezienie roweru nie wymaga uniesienia go na wysokość dachu auta. Prosty jest również montaż. Wystarczy zapiąć bagażnik na klapę, następnie lekką ją unieść, wprowadzić zabezpieczenie od dołu i dociągnąć zaczepy. W większości modeli rowery nie zasłaniają tablic rejestracyjnych ani świateł. Rower unieruchamiany jest przez zacisk na ramę oraz ściągacze, którymi przypina się koła do rynny, na której spoczywa jednoślad.

W przypadku tej opcji należy liczyć się z możliwością uszkodzenia powłoki lakierniczej klapy. Mogą też zdarzyć się lekkie odgięcia. Najczęściej spotykanymi na rynku opcjami są bagażniki na dwa rowery. Na markowy bagażnik tego typu trzeba wydać około tysiąca złotych.

/ 4Bagażnik na hak

Obraz
© moto.wp.pl

Rozwiązanie dla wymagających. Bagażnik montowany na haku jest stabilny, stosunkowo łatwy w montażu (masa 10-15 kg może jednak utrudnić zadanie kobietom), tylko nieznacznie podnosi środek ciężkości samochodu i w niewielkim stopniu zaburza aerodynamikę podczas jazdy. Bardziej zaawansowane modele posiadają również możliwość odchylania rowerów po to, by można było dostać się do bagażnika bez ich zdejmowania. Są też i wady.

Jest nią przede wszystkim cena. Podstawowe modele kosztują ok 1,5 tys. zł. Za wygodniejsze w użyciu i wykonane z lepszych materiałów zapłacimy nawet dwa razy więcej. Co więcej, by legalnie używać takiego bagażnika, musimy udać się do urzędu. Jego platforma zasłania światła i tablicę rejestracyjną. Drugi zestaw lamp znajduje się na konstrukcji i zasilany jest poprzez wtyczkę do przyczepy. Będziemy potrzebować jednak trzeciej tablicy rejestracyjnej. Koszt jej wyrobienia to niewiele, bo 53 złote, ale po złożeniu wniosku w wydziale komunikacji trzeba będzie poczekać tydzień lub nieco dłużej. Mając bagażnik montowany na haku, trzeba też pamiętać o tym, że prowadzimy dłuższe auto. Przy cofaniu zalecamy szczególną ostrożność. Tym bardziej, że czujniki czy kamera cofania nie zdadzą się na wiele.

Zachęcamy do aktywnego wypoczynku i zabierania ze sobą rowerów na urlopowe i weekendowe wyjazdy. Trzeba jednak liczyć się z kosztami, a te - szczególnie w przypadku najwygodniejszego i najbezpieczniejszego bagażnika na hak - potrafią zniechęcić.

Tomasz Budzik, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła