Saab od lat produkuje bardzo oryginalne samochody, wyróżniające się przede wszystkim wyglądem, ale również i rozwiązaniami technicznymi. Model 900 to w dalszym ciągu samochód bardzo elegancki i komfortowy, do tego tani w zakupie, jednak dość drogi w eksploatacji.
Saab 900 (1993-1998)
Pierwsza generacja 900-tki (tzw. „krokodyl”) produkowana była od 1978 roku, aż do początku lat dziewięćdziesiątych. Zastąpiła piękny, ale wysłużony już model 99. W roku 1993, po przejęciu Saaba przez koncern General Motors, zadebiutowała druga generacja modelu 900. Bazowała na płycie podłogowej Opla Vectry. Styl i charakterystyczne rozwiązania marki Saab pozostały bez zmian. Choć auto nieco straciło wyrazu, a niektórzy wielbiciele szwedzkiej marki zawiedli się nową stylistyką. Mimo wszystko, to propozycja dla indywidualistów, ceniących sobie solidność, prestiż i oryginalność tego producenta.
* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA SAABA 900 * Okładka dla estety
Nadwozie drugiej generacji modelu 900 stylistyczne wzorce czerpie z poprzednika. Model dostępny był jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, z czasem, od 1994 roku również jako bardzo stylowy kabriolet. Sylwetka ma swoich zwolenników, jak i przeciwników, ale elegancji nadwoziu zdecydowanie nie można odmówić. Nawet po latach wygląda dość nowocześnie i stylowo.
Treść, czyli technologia Opla
Wnętrze jeszcze bardziej przypomina wcześniejsze Saaby. Prezentuje bardzo charakterystyczny styl. Konsola środkowa, czy liczne kratki wentylacyjne, u Saaba wyglądały tak praktycznie od zawsze! Podobnie jedyne w swoim rodzaju umieszczenie stacyjki – tradycyjnie została wciśnięta pomiędzy przednimi fotelami, tuż przy lewarku zmiany biegów. To rozwiązanie ma uniemożliwić złodziejskie zapędy – radykalnie, ale przede wszystkim, skutecznie. Jakość wykonania jaką prezentował Saab, zawsze była wysoka. Materiały i spasowanie są ponadprzeciętne, choć do jakości Audi, czy Mercedesa zdecydowanie brakuje.
Niepodważalnym plusem każdego egzemplarza jest bogate wyposażenie seryjne - zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa. Saab od zawsze wiele uwagi poświęcał ochronie pasażerów. Często też był pionierem wielu nowatorskich rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa.
Fotele są wygodne, a dłuższe trasy nie umniejszają tego wrażenia. Ciekawostką jest podświetlana deska rozdzielcza – która włącza się samoczynnie, gdy występuje taka potrzeba. Miejsca dla pasażerów jest pod dostatkiem, niestety... tylko na przednich fotelach, z tyłu jest już gorzej. Bagażnik daje spore możliwości kształtowania przestrzeni, a niski próg sprawia, że załadunek jest łatwy.
Silnik i prowadzenie
Jednostki napędowe, w większości, to konstrukcje Saaba, z wyjątkiem tych zapożyczonych od brata Opla (czyli 2.5 V6/ 179 KM w latach 1994 - 97). Niestety 900-tka cechuje się sporym zużyciem paliwa. Spowodowane jest to użyciem turbosprężarki. Szczególnie wersje Turbo czy 2,5 V6. Dynamika jest dobra. Auto jest dość twardo zawieszone – to oczywiście zaleta, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę sportowy charakter 900-tki. Układ kierowniczy pracuje bardzo dobrze i nie jest szczególnie awaryjny.
* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA SAABA 900 * Usterki
Saab cechuje się dużą niezawodnością. Lista najczęstszych awarii nie jest długa, a same „kontuzje” nie są poważne. Jeżeli jednak przytrafi nam się coś poważniejszego, koszty są spore. Zwykle musimy liczyć się z defektami turbosprężarki, przedwczesnym zużyciem półosi napędowych czy awariami instalacji elektrycznej. Warto również zwrócić uwagę na sprzęgło i skrzynię biegów. Mniej poważne, lecz zauważalne jest słabe działanie hamulca ręcznego. Ostatnimi z wartych zaznaczenia usterek są wycieki oleju ze skrzyni biegów oraz problemy z amortyzatorami.
Podsumowanie
Saab 900 to w dalszym ciągu interesująca propozycja w motoryzacyjnym menu. Szczególnie, że auto z lat 90. można kupić za kilka tysięcy złotych. Jest to samochód dla ludzi ceniących własne zdanie i pewnych siebie, ale również o pewnym statusie majątkowym. Same w sobie egzemplarze 900-ki nie są drogie, jednak utrzymanie ich w nienagannym stanie technicznych może już nadwątlić nieco portfel właściciela. Propozycja nie tylko dla fanów marki.
Michał Grygier
Historia modelu:
1978 – listopad: prezentacja pierwszego modelu 900.
1993 – prezentacja II generacji modelu 900.
1994 – rozpoczęcie sprzedaży wersji nadwoziowych coupe i cabrio.
1995 – wprowadzenie wałków wyrównoważających do silnika 2.0 turbo
1998 – zakończenie sprzedaży serii 900, debiut następcy modelu 9-3.
Wybrane dane techniczne:
SAAB 900 2.0 S 16v / 2.3 16v
Typ silnika Benz
Ilość cylindrów/zaworów R4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1985 / 2290
Moc maksymalna (KM/obr/min): 130/ 6100 / 150/ 5700
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 177/ 4300 / 210/ 4300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 11,0 / 10,0
Prędkość maksymalna (km/h): 200 / 210
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1880
Masa własna (kg) 1320
Droga hamowania od 100 km/h (m): 38,1
Pojemność bagażnika (dm3): 495/ 1315
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 68
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 6,9/ 11,7
Długość x szerokość x wysokość (cm): 463 x 171 x 143
Średnica zawracania (m) 11,1
Rozstaw osi (cm): 260
Orientacyjne ceny:
Rok produkcji (tys zł): 1998 (8-13), 1997 (7-10), 1996 (5-9), 1995 (5-8), 1994 (4-7)