Prestiż w przystępnej cenie

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Saab od lat produkuje bardzo oryginalne samochody, wyróżniające się przede wszystkim wyglądem, ale również i rozwiązaniami technicznymi. Model 900 to w dalszym ciągu samochód bardzo elegancki i komfortowy, do tego tani w zakupie, jednak dość drogi w eksploatacji.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Saab 900 (1993-1998)

Pierwsza generacja 900-tki (tzw. „krokodyl”) produkowana była od 1978 roku, aż do początku lat dziewięćdziesiątych. Zastąpiła piękny, ale wysłużony już model 99. W roku 1993, po przejęciu Saaba przez koncern General Motors, zadebiutowała druga generacja modelu 900. Bazowała na płycie podłogowej Opla Vectry. Styl i charakterystyczne rozwiązania marki Saab pozostały bez zmian. Choć auto nieco straciło wyrazu, a niektórzy wielbiciele szwedzkiej marki zawiedli się nową stylistyką. Mimo wszystko, to propozycja dla indywidualistów, ceniących sobie solidność, prestiż i oryginalność tego producenta.

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA SAABA 900 * Okładka dla estety

Nadwozie drugiej generacji modelu 900 stylistyczne wzorce czerpie z poprzednika. Model dostępny był jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, z czasem, od 1994 roku również jako bardzo stylowy kabriolet. Sylwetka ma swoich zwolenników, jak i przeciwników, ale elegancji nadwoziu zdecydowanie nie można odmówić. Nawet po latach wygląda dość nowocześnie i stylowo.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Treść, czyli technologia Opla

Wnętrze jeszcze bardziej przypomina wcześniejsze Saaby. Prezentuje bardzo charakterystyczny styl. Konsola środkowa, czy liczne kratki wentylacyjne, u Saaba wyglądały tak praktycznie od zawsze! Podobnie jedyne w swoim rodzaju umieszczenie stacyjki – tradycyjnie została wciśnięta pomiędzy przednimi fotelami, tuż przy lewarku zmiany biegów. To rozwiązanie ma uniemożliwić złodziejskie zapędy – radykalnie, ale przede wszystkim, skutecznie. Jakość wykonania jaką prezentował Saab, zawsze była wysoka. Materiały i spasowanie są ponadprzeciętne, choć do jakości Audi, czy Mercedesa zdecydowanie brakuje.

Niepodważalnym plusem każdego egzemplarza jest bogate wyposażenie seryjne - zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa. Saab od zawsze wiele uwagi poświęcał ochronie pasażerów. Często też był pionierem wielu nowatorskich rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Fotele są wygodne, a dłuższe trasy nie umniejszają tego wrażenia. Ciekawostką jest podświetlana deska rozdzielcza – która włącza się samoczynnie, gdy występuje taka potrzeba. Miejsca dla pasażerów jest pod dostatkiem, niestety... tylko na przednich fotelach, z tyłu jest już gorzej. Bagażnik daje spore możliwości kształtowania przestrzeni, a niski próg sprawia, że załadunek jest łatwy.

Silnik i prowadzenie

Jednostki napędowe, w większości, to konstrukcje Saaba, z wyjątkiem tych zapożyczonych od brata Opla (czyli 2.5 V6/ 179 KM w latach 1994 - 97). Niestety 900-tka cechuje się sporym zużyciem paliwa. Spowodowane jest to użyciem turbosprężarki. Szczególnie wersje Turbo czy 2,5 V6. Dynamika jest dobra. Auto jest dość twardo zawieszone – to oczywiście zaleta, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę sportowy charakter 900-tki. Układ kierowniczy pracuje bardzo dobrze i nie jest szczególnie awaryjny.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Saab cechuje się dużą niezawodnością. Lista najczęstszych awarii nie jest długa, a same „kontuzje” nie są poważne. Jeżeli jednak przytrafi nam się coś poważniejszego, koszty są spore. Zwykle musimy liczyć się z defektami turbosprężarki, przedwczesnym zużyciem półosi napędowych czy awariami instalacji elektrycznej. Warto również zwrócić uwagę na sprzęgło i skrzynię biegów. Mniej poważne, lecz zauważalne jest słabe działanie hamulca ręcznego. Ostatnimi z wartych zaznaczenia usterek są wycieki oleju ze skrzyni biegów oraz problemy z amortyzatorami.

Podsumowanie

Saab 900 to w dalszym ciągu interesująca propozycja w motoryzacyjnym menu. Szczególnie, że auto z lat 90. można kupić za kilka tysięcy złotych. Jest to samochód dla ludzi ceniących własne zdanie i pewnych siebie, ale również o pewnym statusie majątkowym. Same w sobie egzemplarze 900-ki nie są drogie, jednak utrzymanie ich w nienagannym stanie technicznych może już nadwątlić nieco portfel właściciela. Propozycja nie tylko dla fanów marki.

Michał Grygier

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Historia modelu:
1978 – listopad: prezentacja pierwszego modelu 900.
1993 – prezentacja II generacji modelu 900.
1994 – rozpoczęcie sprzedaży wersji nadwoziowych coupe i cabrio.
1995 – wprowadzenie wałków wyrównoważających do silnika 2.0 turbo
1998 – zakończenie sprzedaży serii 900, debiut następcy modelu 9-3.

Wybrane dane techniczne:

SAAB 900 2.0 S 16v / 2.3 16v
Typ silnika Benz
Ilość cylindrów/zaworów R4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1985 / 2290
Moc maksymalna (KM/obr/min): 130/ 6100 / 150/ 5700
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 177/ 4300 / 210/ 4300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 11,0 / 10,0

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Prędkość maksymalna (km/h): 200 / 210
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1880
Masa własna (kg) 1320
Droga hamowania od 100 km/h (m): 38,1
Pojemność bagażnika (dm3): 495/ 1315
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 68
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 6,9/ 11,7
Długość x szerokość x wysokość (cm): 463 x 171 x 143
Średnica zawracania (m) 11,1
Rozstaw osi (cm): 260

Orientacyjne ceny:

Rok produkcji (tys zł): 1998 (8-13), 1997 (7-10), 1996 (5-9), 1995 (5-8), 1994 (4-7)

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła