Powrót legendarnych aut sportowych z Japonii

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Lata 90. były złotym okresem dla japońskich samochodów sportowych - niemal każdy producent z tego kraju miał w swojej ofercie przynajmniej jedno rasowe auto. Najmocniej w historii zapisały się trzy modele - Honda NSX, Mazda RX-7 i Toyota Supra. Po niemal ćwierć wieku szykują się ich powroty na rynek.

Honda NSX w 1990 r. odniosła spektakularny sukces - eksperci uznali ją w tamtym czasie za najlepsze auto do jazdy sportowej, lepsze nawet od Ferrari. Pojazd miał centralnie umieszczony, 3,2-litrowy silnik o mocy 290 KM. Jednostkę zaopatrzono w kute tłoki i tytanowe korbowody. NSX była pierwszym samochodem z całkowicie aluminiowym nadwoziem. Nad dostrojeniem zawieszenia z tego samego materiału uczestniczył legendarny mistrz Formuły 1 Ayrton Senna.

Produkcyjna wersja drugiej generacji NSX-a zadebiutowała podczas tegorocznego Tokyo Motor Show. Charakteryzuje się lekkim nadwoziem i montowanym wzdłużnie silnikiem 3,5 V6 twin turbo, będącym częścią sportowego systemu napędowego z trzema silnikami elektrycznymi - Sport Hybrid SH-AWD, przenoszącego napęd na wszystkie koła. Dwa silniki elektryczne umieszczono przy przednich kołach, a napęd z silnika spalinowego przenoszony jest za pośrednictwem 9-biegowej przekładni dwusprzęgłowej. Europejska premiera rynkowa spodziewana jest w 2016 r.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Mazda RX-7 z lat 90. posiadała silnik Wankla. Dwie turbosprężarki pomagały uzyskać moc 293 KM i maksymalny moment 294 Nm. Osiągi były, jak na tamte lata, więcej niż zadowalające - przyspieszenie do "setki" trwało 5,3 s, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. Następca tego samochodu - koncepcyjny RX-VISION, również zadebiutował na tegorocznym Salonie w Tokio. Pod maskę trafił silnik Wankla nowej generacji, lżejszy i bardziej kompaktowy. Napędza on tylną oś. Styliści starali się wyeliminować wszystkie zbędne elementy nadwozia i stworzyć jak najprostszy panel wewnątrz.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Kolejną legendą sprzed ćwierć wieku jest Toyota Supra. IV generacja z lat 90. posiadała 324-konny silnik twin-turbo o maksymalnym momencie obrotowym 427 Nm. Układ pracował sekwencyjnie - pierwsza turbosprężarka tłoczyła powietrze przy niskich prędkościach obrotowych, a druga włączała się przy wysokich, co pozwalało zniwelować efekt turbodziry. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 5,1 s, zaś prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. W Suprze znalazły się bardzo nowoczesne wówczas rozwiązania, takie jak aktywny spoiler czy chłodnica dyferencjału.

Następcą Supry będzie produkcyjna wersja koncepty FR-1. Jednak na tym nie kończą się sportowe pomysły Toyoty. Ostatnio japońska marka pokazała mniejszy koncept S-FR. Jego bardzo lekkie nadwozie posiada lekkie zaokrąglenia i masywnie wyglądający przód z wydłużoną maską. Podobnie jak w Maździe RX-VISION postawiono na proste wykończenie wnętrza. Zamontowany z przodu silnik napędza tylną oś przy współpracy z 6-biegową, manualną skrzynią. Innym sportowym samochodem "córki" Toyoty - Lexusa, który zadebiutował w tym roku w Tokio, jest wyczynowy RC F w wersji GT3. Stworzony z myślą o wyścigach torowych samochód został obniżony do 1270 mm, poszerzony do 2000 mm i "odchudzony" do 1250 kg. Za napęd odpowiada znana z seryjnego RC F jednostka wolnossąca V8. Dzięki modyfikacjom jej moc przekroczyła 540 KM.

ll

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury