Wakacyjne wyjazdy często wiążą się z szybką i nerwową jazdą. Jak się jednak okazuje oszczędność czasu jest tylko pozorna.
Auto Klub Dziennikarzy Polskich wraz ze Szkołą Jazdy Renault przeprowadził test. Wykazał on, że na trasie 285 km samochód mierzący się z drugim autem jadącym wg zasad ekojazdy przyjechał na miejsce zaledwie 8 minut i 8 sekund krótszym.
Założenie badania był0o takie, że kierowcy jadą przestrzegając przepisów, natomiast jeden z nich koncentruje się na jak najszybszym dotarciu do celu zaś drugi - na jeździe w stylu eko. Trasa pierwszego zajęła 4 godziny, 19 minut i 35 sekund. Drugi z nich pokonał ten dystans w 4 godziny, 27 minut i 43 sekund, zużywając jednak przy tym aż o 19 proc. paliwa mniej.
Poza oszczędnością paliwa ekojazda zmniejsza poziom hałasu oraz przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Maleje również ryzyko wypadku, między innymi dlatego że eko-kierowca musi dużo uważniej obserwować drogę.
Niemal 80 proc. Polaków uważa że stosuje się do zasad eko-jady, prawda jest jednak taka że większość z nich łamie jej podstawowe zasady. Aż 93 proc. nie wie, że zużycie paliwa podczas jazdy może się zwiększyć nawet o 40 proc. gdy auto nie jest prowadzone płynnie, natomiast 42 proc. błędnie uważa, że ciśnienie w oponach trzeba sprawdzać rzadziej niż raz w miesiącu.
Oto zasady ekojazdy:
Prowadź płynnie - staraj się utrzymywać stałą prędkość (powyżej 40 km/h).
Odpowiednio zmieniaj biegi - redukuj je, gdy obroty spadają do ok. 1 000/min zaś zmieniaj na wyższy przy 2 000 obr/min. w silnikach benzynowych i 2 400 obr/min. w jednostkach dieslowskich.
Przyspieszaj umiejętnie - do prędkości 60 km/h staraj się przyspieszać dynamicznie, powyżej - umiarkowanie.
Zwalniaj na podjazdach i utrzymuj stałą prędkość na zjazdach.
Nie rozgrzewaj silnika, nawet zimą. Ruszaj zaraz po jego uruchomieniu i wyłączaj, gdy postój trwa dłużej niż minutę.
Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu i nie przewoź w samochodzie zbędnych rzeczy, które tylko go obciążają.
Szkoła Jazdy Renault/ll