Jeszcze kilkanaście lat temu wydawało się, że firma Porsche, której rajdowymi sukcesami można by obdzielić kilku producentów, nigdy nie zdecyduje się na premierę modelu odbiegającego od swojego charakteru. W 2002 roku pojawił się jednak terenowy Cayenne, a przed dwoma laty pięciodrzwiowa Panamera. Mimo początkowego zdziwienia obydwa modele zyskały uznanie w oczach zwolenników marki. Teraz Porsche przedstawia nowe wcielenie Panamery. Podwyższona moc i bezkompromisowy luksus to jej główne atuty.
Do tej pory najmocniejszą odmianą Panamery był model Turbo o mocy 500 KM. W nowym Turbo S zastosowano znany silnik V8 biturbo o pojemności 4.8 l, który dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań - między innymi tytanowo-aluminiowych łopatek w sprężarce – rozwija teraz moc 550 KM. Wzrósł również jej moment obrotowy – z 700 Nm do 750 Nm. Użytkownik nowej Panamery będzie mógł dodatkowo zwiększyć moment obrotowy do 800 Nm. By zmienić charakterystykę pracy silnika, wystarczy wybrać odpowiedni tryb jego pracy - "Sport" lub "Sport Plus".
Zastosowane w nowej Panamerze Turbo S zmiany sprawiły, że auto osiąga prędkość 100 km/h w 3,8 sekundy. Samochód rozpędza się do maksymalnej prędkości 306 km/h. Lepsze parametry nowości Porsche, zdaniem producenta, nie oznaczają jednak zwiększenia spalania. Średnie spalanie samochodu to 11,5 litra na 100 km. Dodatkowo spada ono do 11,3 litra przy zastosowaniu 19-calowych obręczy i całosezonowych opon zaprojektowanych specjalnie do Panamery przez firmę Michelin.
Doskonałe osiągi Panamery Turbo S idą w parze z dbałością Porsche o zapewnienie jej posiadaczom bezpieczeństwa. Nowa Panamera standardowo wyposażana będzie w system Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), ograniczający niebezpieczeństwo dachowania. Zmniejsza on przechylanie się samochodu podczas pokonywania zakrętów, co dodatkowo zwiększa komfort podróżowania. Pewność prowadzenia zwiększa też system Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), różnicujący moment obrotowy przekazywany na poszczególne koła tylnej osi w zależności od sytuacji drogowej.
Karoseria nowej Panamery Turbo S jest niemalże bliźniacza do sprzedawanych obecnie odmian tego modelu. W samochodzie zastosowano nowe, 20-calowe obręcze oraz wkomponowany w nadwozie tylny spojler, który wysuwa się podczas szybkiej jazdy. Sportowy charakter nowości Porsche podkreśla dobór materiałów zastosowanych we wnętrzu. Samochód w standardzie wyposażony jest w dwukolorowe, skórzane wykończenie.
Porsche Panamera Turbo S w czerwcu trafi do salonów. Na rynku niemieckim cena pojazdu nieznacznie przekroczy 167 tysięcy euro.
tb/mw