Porsche Panamera Sport Turismo (2017): pierwsze kombi w historii marki
Spodziewane od dawna pierwsze kombi w historii Porsche zostało zaprezentowane podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Nie ma jednak mowy o pudełkowatym kształcie – Panamera Sport Turismo kryje praktyczne wnętrze pod sportowym nadwoziem.
Wystarczy rzut oka na Porsche Panamerę Sport Turismo, aby poczuć się spokojnym o możliwości tego samochodu. Wyglądem przypomina on limuzynę i linia dachu została poprowadzona tak, że na pierwszy rzut oka nie widać, iż mierzące 5049 mm długości auto mieści bagażnik o pojemności 520 l (w wersji hybrydowej 425 l), który po złożeniu tylnych siedzeń (dzielonych 40:20:40) rośnie do 1390 l. Nie jest to może dużo więcej niż w limuzynie (o 20 l), ale możliwość załadowania po dach i kształt przestrzeni bagażowej czynią odmianę Sport Turismo bardziej praktyczną.
Kolejną cechą wyróżniającą Panamerę w wersji kombi jest tylna kanapa w układzie nazwanym 2+1. Ma być to kompromis pomiędzy sportowymi fotelami a możliwością zajęcia miejsc przez trzy osoby. Opcjonalnie mogą być jednak zamontowane dwa siedzenia kubełkowe, które może są mniej praktyczne, ale zapewniają lepsze trzymanie podczas szybkiej jazdy.
Porsche chwali się pierwszym aktywnym spoilerem w tym segmencie. Ma on za zadanie poprawę osiągów przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Jego praca zależna jest od wybranego trybu jazdy. Jeśli jest to Sport lub Sport Plus, to zwiększony docisk pojawia się już przy 90 km/h, w innych sytuacjach zmiana kąta nachylenia następuje dopiero przy 170 km/h, aby poprawić stabilność samochodu. Drugą funkcją dachowego spoilera zmieniającego swój kąt jest minimalizowanie hałasu po otwarciu panoramicznego dachu.
W ofercie znajdzie się pięć wersji napędowych Porsche Panamery Sport Turismo. Podstawowa odmiana 4 oferuje moc 330 KM i jej ceny rozpoczynają się od 448 330 zł. Kolejnymi opcjami są 462-konna wersja 4 E-Hybrid (od 512 930 zł) i 4S o mocy 440 KM (od 558 530 zł). Czyni to hybrydę ciekawą propozycją. Więcej natomiast trzeba zapłacić za wysokoprężną odmianę 4S Diesel oferującą 422 KM – jej ceny rozpoczynają się od 578 450 zł. Topową odmianą jest wersja Turbo o mocy 550 KM i cenie przynajmniej 774 100 zł.
Wszystkie modele posiadają standardowo napęd na cztery koła, a w wersjach z literą „S” montowane jest też adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie. Do tego można liczyć na takie rozwiązania jak tylna skrętna oś czy cały zestaw elektronicznych systemów poprawiających bezpieczeństwo i wygodę (jak choćby adaptacyjny tempomat.
Porsche Panamera Sport Turismo pojawi się na europejskich rynkach 7 października 2017 roku. W innych częściach świata klienci będą musieli poczekać miesiąc dłużej.