Trwa ładowanie...

Porsche Panamera GTS: limuzyna na tor i na spotkanie

Porsche Panamera GTS: limuzyna na tor i na spotkanieŹródło: Auto Świat/autoswiat.pl
dx6ja5q
dx6ja5q

Mimo dodatkowej pary drzwi Porsche Panamera wcale nie została stworzona do wożenia VIP-ów na tylnej kanapie. W wersji GTS to samochód dla bogatego klienta, w którego żyłach płynie wysokooktanowa benzyna.

Debiutująca w 2011 roku Panamera GTS idealnie wypełniła lukę (pod względem mocy), jaka dotychczas istniała pomiędzy modelami 4S (400 KM) i Turbo (500 KM). Mimo że nie jest wcale najmocniejsza (430 KM), stanowi najbardziej sportową odmianę w palecie modeli Panamera. Wszystko za sprawą licznych detali, które nadają autu wyjątkowy charakter. Z zewnątrz GTS-a rozpoznamy m.in. po: szerszym zderzaku przednim z większymi wlotami powietrza i zintegrowanymi kierunkowskazami, matowych nakładkach na progach, obramowaniu szyb i dwóm podwójnym końcówkom wydechu w czarnym kolorze.

Panamera GTS to auto wyjątkowe
Także dla GTS-a zarezerwowano reflektory biksenonowe z czarnym wykończeniem oraz światła do jazdy dziennej w postaci czterech punktów LED umieszczonych w głównych reflektorach. We wnętrzu tę wersję wyróżniają m.in.: srebrna tarcza obrotomierza z logo GTS, podsufitka z czarnej alcantary oraz sportowe fotele z pamięcią ustawień i napisem „GTS”. Wersja GTS oprócz mocniejszego silnika ma seryjny napęd 4x4, skuteczniejsze hamulce (przednie tarcze większe o 20 mm), sportowy wydech i obniżone o 10 mm zawieszenie z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami (PASM) oraz pneumatyczną regulacją prześwitu.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Porsche sportowe walory potwierdza na torze
Dwie pary drzwi i prawie dwie tony masy średnio pasują do samochodu sportowego. Ale należy pamiętać, że Panamera to nie limuzyna do wożenia VIP-ów, lecz Porsche - auto stworzone z myślą o doskonałych osiągach i świetnym prowadzeniu. Sprawdzamy więc właściwości jezdne GTS-a w najlepszym do tego celu miejscu, czyli na torze testowym w Lipsku.

dx6ja5q

Fotel wyregulowany, pasy zapięte, dźwignia automatycznej skrzyni biegów PDK ustawiona w pozycji M. Zanim jednak ruszymy, musimy wykonać dwie czynności: wcisnąć przycisk "Sport Plus" i włączyć system Launch Control. Pierwszy uruchamia najbardziej sportowe nastawy silnika, skrzyni biegów, zawieszenia oraz systemu ESP, drugi to procedura startowa, pozwalająca na optymalne ruszenie.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Citroen DS5 - Wygląd przede wszystkim

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Wciskamy pedały hamulca i gazu do oporu, silnik wchodzi na wysokie obroty, puszczamy hamulec i... auto jak wystrzelone z procy nabiera prędkości. Gdy strzałka obrotomierza przekracza wartość 6 tys. obr./min, przyciskiem na kierownicy zmieniamy bieg na wyższy. Następuje brutalne szarpnięcie autem, po czym wskazówka obrotomierza na moment opada, by za chwilę gnać ponownie w górne rejestry. Zbliżamy się do zakrętu - zdecydowany nacisk na pedał hamulca sprawia, że 2-tonowe auto natychmiast wytraca prędkość.

dx6ja5q

Panamera zakręty pokonuje bardzo stabilnie
Na zakręcie GTS zachowuje się jak przyklejone do asfaltu, a na wyjściu z łuku dzięki napędowi na 4 koła bez obaw można wcisnąć pedał gazu do oporu. Gwałtownemu przyspieszaniu towarzyszy rasowy dźwięk widlastej "ósemki", wspomagany sportowym wydechem. Na co dzień pasażerowie z tyłu docenią dodatkową parę drzwi i indywidualne fotele, ale na komfort jazdy znany z BMW 7 czy Mercedesa S nie mają co liczyć - nie pozwala na to choćby utwardzone zawieszenie i mała ilość miejsca na stopy.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Skoro odmiana GTS nie jest najmocniejszą wersją w palecie tego modelu, to dlaczego Porsche uznaje ją za najbardziej sportową? Bo ma zadziorny charakter, podkreślony przez pakiet stylistyczny Sport Chrono, utwardzone zawieszenie i sportowy układ wydechowy. Porsche pozostało wierne tradycji - drapieżne odmiany GTS zawsze były napędzane silnikami wolnossącymi.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Citroen DS5 - Wygląd przede wszystkim

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj