Porsche Panamera GTS: limuzyna na tor i na spotkanie

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/autoswiat.pl

Mimo dodatkowej pary drzwi Porsche Panamera wcale nie została stworzona do wożenia VIP-ów na tylnej kanapie. W wersji GTS to samochód dla bogatego klienta, w którego żyłach płynie wysokooktanowa benzyna.

Debiutująca w 2011 roku Panamera GTS idealnie wypełniła lukę (pod względem mocy), jaka dotychczas istniała pomiędzy modelami 4S (400 KM) i Turbo (500 KM). Mimo że nie jest wcale najmocniejsza (430 KM), stanowi najbardziej sportową odmianę w palecie modeli Panamera. Wszystko za sprawą licznych detali, które nadają autu wyjątkowy charakter. Z zewnątrz GTS-a rozpoznamy m.in. po: szerszym zderzaku przednim z większymi wlotami powietrza i zintegrowanymi kierunkowskazami, matowych nakładkach na progach, obramowaniu szyb i dwóm podwójnym końcówkom wydechu w czarnym kolorze.

Panamera GTS to auto wyjątkowe
Także dla GTS-a zarezerwowano reflektory biksenonowe z czarnym wykończeniem oraz światła do jazdy dziennej w postaci czterech punktów LED umieszczonych w głównych reflektorach. We wnętrzu tę wersję wyróżniają m.in.: srebrna tarcza obrotomierza z logo GTS, podsufitka z czarnej alcantary oraz sportowe fotele z pamięcią ustawień i napisem „GTS”. Wersja GTS oprócz mocniejszego silnika ma seryjny napęd 4x4, skuteczniejsze hamulce (przednie tarcze większe o 20 mm), sportowy wydech i obniżone o 10 mm zawieszenie z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami (PASM) oraz pneumatyczną regulacją prześwitu.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Porsche sportowe walory potwierdza na torze
Dwie pary drzwi i prawie dwie tony masy średnio pasują do samochodu sportowego. Ale należy pamiętać, że Panamera to nie limuzyna do wożenia VIP-ów, lecz Porsche - auto stworzone z myślą o doskonałych osiągach i świetnym prowadzeniu. Sprawdzamy więc właściwości jezdne GTS-a w najlepszym do tego celu miejscu, czyli na torze testowym w Lipsku.

Fotel wyregulowany, pasy zapięte, dźwignia automatycznej skrzyni biegów PDK ustawiona w pozycji M. Zanim jednak ruszymy, musimy wykonać dwie czynności: wcisnąć przycisk "Sport Plus" i włączyć system Launch Control. Pierwszy uruchamia najbardziej sportowe nastawy silnika, skrzyni biegów, zawieszenia oraz systemu ESP, drugi to procedura startowa, pozwalająca na optymalne ruszenie.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Citroen DS5 - Wygląd przede wszystkim

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Wciskamy pedały hamulca i gazu do oporu, silnik wchodzi na wysokie obroty, puszczamy hamulec i... auto jak wystrzelone z procy nabiera prędkości. Gdy strzałka obrotomierza przekracza wartość 6 tys. obr./min, przyciskiem na kierownicy zmieniamy bieg na wyższy. Następuje brutalne szarpnięcie autem, po czym wskazówka obrotomierza na moment opada, by za chwilę gnać ponownie w górne rejestry. Zbliżamy się do zakrętu - zdecydowany nacisk na pedał hamulca sprawia, że 2-tonowe auto natychmiast wytraca prędkość.

Panamera zakręty pokonuje bardzo stabilnie
Na zakręcie GTS zachowuje się jak przyklejone do asfaltu, a na wyjściu z łuku dzięki napędowi na 4 koła bez obaw można wcisnąć pedał gazu do oporu. Gwałtownemu przyspieszaniu towarzyszy rasowy dźwięk widlastej "ósemki", wspomagany sportowym wydechem. Na co dzień pasażerowie z tyłu docenią dodatkową parę drzwi i indywidualne fotele, ale na komfort jazdy znany z BMW 7 czy Mercedesa S nie mają co liczyć - nie pozwala na to choćby utwardzone zawieszenie i mała ilość miejsca na stopy.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Skoro odmiana GTS nie jest najmocniejszą wersją w palecie tego modelu, to dlaczego Porsche uznaje ją za najbardziej sportową? Bo ma zadziorny charakter, podkreślony przez pakiet stylistyczny Sport Chrono, utwardzone zawieszenie i sportowy układ wydechowy. Porsche pozostało wierne tradycji - drapieżne odmiany GTS zawsze były napędzane silnikami wolnossącymi.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Citroen DS5 - Wygląd przede wszystkim

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne