Porsche 911 obchodzi 50-te urodziny

Porsche 911 od pięciu dekad jest sercem marki. Mało który samochód może poszczycić tak długą historią i ciągłością. Przedstawiamy dzieje tego kultowego modelu

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 7Pierwsze 911 - Narodziny Legendy - 1963 r.

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwsza "dziewięćsetjedenastka" pojawiła się w 1963 r. jako następca Porsche 356, początkowo nosząc nazwę "901". Chłodzony powietrzem 6-cylindrowy silnik auta typu boxer generował moc 128 KM i pozwolił na rozpędzenie do ok. 210 km/h. Istniała również możliwość wyboru wersji 4-cylindrowej Porsche 912 a od 1966 r. odmiany 911 S o mocy 158 KM, która jako pierwsza posiadała kute felgi aluminiowe Fuchs. Pod koniec tego roku zadebiutował kabriolet 911 Targa z modelem ze stali nierdzewnej. Półautomatyczne Sportomatic z 4-biegową skrzynią dołączyło do serii w 1977 r. Z biegiem czasu 911 stawało się jeszcze potężniejsze - pojemność skokowa silnika wzrosła początkowo do 2,2 l (1969 r.) a następnie do 2,4 l (1971 r.). 911 Carrera RS 2,7 z 1972 r. z jednostką o mocy 207 KM i masą poniżej 1 000 KM jest uosobieniem marzeń wielu osób do dziś - jego charakterystyczny "ducktail" był pierwszym na świecie tylnym spoilerem montowanym w aucie seryjnym.

/ 7Druga generacja - Seria G - 1973 r.

Obraz
© zdjęcie producenta

Dziesięć lat po premierze dokonano metamorfozy 911. Model G był produkowany aż 16 lat, od 1973 do 1989 r. Posiadał duże osłony harmonijkowe mające ochronić pasażera podczas zderzenia. W celu zapewnienia bezpieczeństwa zastosowano też zintegrowane zagłówki oraz 3-punktowe pasy. Kamieniem milowym w historii 911 była prezentacja pierwszego 911 Turbo z 3-litrowym silnikiem (256 KM) i ogromnym spoilerem tylnym w 1974 r. Kolejny skok wydajności nastąpił w 1977 r. dzięki wyposażonemu w intercooler 911 Turbo 3,3 (296 KM). W 1983 r. wolnossące 911 Carrera (3,2 l/228 KM) zastąpiło SC. W 1982 r. pojawiła się również wersja cabrio. Wprowadzone na rynek w 1989 r. 911 Carrera Speedster nawiązywało do legendarnego 356 z lat 50-tych.

/ 7964 - Klasyczna nowoczesność - 1988 r.

Obraz
© zdjęcie producenta

W 1988 r. Porsche wypuściło 911 Carrera 4, które to zostało radykalnie odświeżone względem poprzednika - 85 proc. elementów było nowych. Chłodzony powietrzem silnik boxer 3,6 generował 247 KM. Z zewnątrz auto różniło się niewiele - aerodynamicznymi zderzakami z poliuretanu i automatycznie otwieranym tylnym spoilerem. Metamorfozę zanotowało jednak wnętrze. Samochód wyposażono w ABS, Tiptronic, wspomaganie kierownicy i poduszki powietrzne. Poruszał się na przeprojektowanym podwoziu z lekkimi wahaczami aluminiowymi oraz sprężynami śrubowymi. Rewolucyjnym modelem była wersja Carrera 4 z napędem na wszystkie koła. Poza wersjami Carrera Coupe, Cabriolet oraz Targa od 1990 r. klienci mogli zamawiać odmianę Turbo napędzaną silnikiem 3,3, który został zastąpiony przez jednostkę 3,6 (355 KM) w 1992 r.

/ 7Ostatnie modele chłodzone powietrzem - 1993 r.

Obraz
© zdjęcie producenta

911 z wewnętrznym numerem projektowym 993 charakteryzowało się zintegrowanymi zderzakami dodającymi elegancji. Jego przednia część była zawieszona niżej niż w przypadku wcześniejszych modeli, co było możliwe dzięki przejściu z okrągłych na polieliptyczne reflektory główne. Model posiadał nowozaprojektowane podwozie z aluminium, koła z ramionami pustymi w środku z tego samego materiału. W wersji Targa zastosowano elektryczny szklany dach, który wsuwał się pod tylną szybę. Samochody produkowane od 1993 do 1998 r. były ostatnimi z silnikami chłodzonymi powietrzem.

/ 7Chłodzenie cieczą zamiast powietrzem - 1997 r.

Obraz
© zdjęcie producenta

966, które zjeżdżało z linii produkcyjnej w latach 1997 - 2005 było punktem zwrotnym w historii 911. Auto było zupełnie nowym pojazdem, jednak zachowało przy tym klasyczny wygląd swoich poprzedników. Zastosowano w nim chłodzone cieczą silniki typu boxer, osiągające moc 296 KM. Obniżeniu do 0,30 uległ współczynnik oporu. Linia 996 była wynikiem dzielenia pewnych cech z popularnym modelem Porsche Boxter - najbardziej widoczną cechą zewnętrzną były reflektory ze zintegrowanymi migaczami. We wnętrzu kierowcy spotkali się z zupełnie nowym kokpitem. Wraz z 996 Porsche rozpoczęło bezprecedensową ofensywę produktową przy pomocy całej serii nowych wersji. W 1999 roku, 911 GT3 stało się jedną z perełek tej generacji, podtrzymując tradycję Carrera RS. 911 GT2, pierwszy samochód wyposażony w ceramiczne hamulce w standardzie, został wprowadzony do sprzedaży jako pojazd do sportów ekstremalnych od jesieni 2000 roku.

/ 7Klasyka i innowacja - 2004 r.

Obraz
© zdjęcie producenta

W lipcu 2004 r. zaprezentowano nową generację modeli 911 Carrera i 911 Carrera S, nazywanych 997. Wizualnym powrotem do starszych modeli były owalne reflektory przednie z oddzielnymi reflektorami. Samochody były wyposażane w silniki o pojemności odpowiednio 3,6 l (321 KM) oraz 3,8 l (350 KM). Podwozie Carrera S posiadało aktywne zawieszenie PASM w standardzie. W 2006 r. wprowadzono wersję 911 Tubo, pierwszy samochód seryjny z silnikiem benzynowym, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. W 2008 r. model unowocześniono, poprzez zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa i dwusprzęgłowej skrzyni. Wtenczas rodzina 911 składała się aż z 24 wersji.

/ 7Udoskonalenie przez doświadczenie - 2011 r.

Obraz
© zdjęcie producenta

Obecna wersja modelu nosi oznaczenie 991. Całkowicie nowe zawieszenie z dłuższym rozstawem osi, szerszym rozstawem kół, większymi oponami i ergonomicznie zoptymalizowanym wnętrzem sprawia, że wrażenia z jazdy są bardziej sportowe. Pod maską pracuje jednostka o pojemności 3,4 l zaś za zmniejszenie masy własnej pojazdu odpowiada hybrydowa, stalowo - aluminiowa konstrukcja. Nowością są Porsche Dynamic Chassis Control i pierwsza na świecie 7-biegowa, manualna skrzynia biegów.

Źródło: Porsche

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła