Porsche 911 obchodzi 50-te urodziny
Porsche 911 od pięciu dekad jest sercem marki. Mało który samochód może poszczycić tak długą historią i ciągłością. Przedstawiamy dzieje tego kultowego modelu
Pierwsze 911 - Narodziny Legendy - 1963 r.
Pierwsza "dziewięćsetjedenastka" pojawiła się w 1963 r. jako następca Porsche 356, początkowo nosząc nazwę "901". Chłodzony powietrzem 6-cylindrowy silnik auta typu boxer generował moc 128 KM i pozwolił na rozpędzenie do ok. 210 km/h. Istniała również możliwość wyboru wersji 4-cylindrowej Porsche 912 a od 1966 r. odmiany 911 S o mocy 158 KM, która jako pierwsza posiadała kute felgi aluminiowe Fuchs. Pod koniec tego roku zadebiutował kabriolet 911 Targa z modelem ze stali nierdzewnej. Półautomatyczne Sportomatic z 4-biegową skrzynią dołączyło do serii w 1977 r. Z biegiem czasu 911 stawało się jeszcze potężniejsze - pojemność skokowa silnika wzrosła początkowo do 2,2 l (1969 r.) a następnie do 2,4 l (1971 r.). 911 Carrera RS 2,7 z 1972 r. z jednostką o mocy 207 KM i masą poniżej 1 000 KM jest uosobieniem marzeń wielu osób do dziś - jego charakterystyczny "ducktail" był pierwszym na świecie tylnym spoilerem montowanym w aucie seryjnym.
Druga generacja - Seria G - 1973 r.
Dziesięć lat po premierze dokonano metamorfozy 911. Model G był produkowany aż 16 lat, od 1973 do 1989 r. Posiadał duże osłony harmonijkowe mające ochronić pasażera podczas zderzenia. W celu zapewnienia bezpieczeństwa zastosowano też zintegrowane zagłówki oraz 3-punktowe pasy. Kamieniem milowym w historii 911 była prezentacja pierwszego 911 Turbo z 3-litrowym silnikiem (256 KM) i ogromnym spoilerem tylnym w 1974 r. Kolejny skok wydajności nastąpił w 1977 r. dzięki wyposażonemu w intercooler 911 Turbo 3,3 (296 KM). W 1983 r. wolnossące 911 Carrera (3,2 l/228 KM) zastąpiło SC. W 1982 r. pojawiła się również wersja cabrio. Wprowadzone na rynek w 1989 r. 911 Carrera Speedster nawiązywało do legendarnego 356 z lat 50-tych.
964 - Klasyczna nowoczesność - 1988 r.
W 1988 r. Porsche wypuściło 911 Carrera 4, które to zostało radykalnie odświeżone względem poprzednika - 85 proc. elementów było nowych. Chłodzony powietrzem silnik boxer 3,6 generował 247 KM. Z zewnątrz auto różniło się niewiele - aerodynamicznymi zderzakami z poliuretanu i automatycznie otwieranym tylnym spoilerem. Metamorfozę zanotowało jednak wnętrze. Samochód wyposażono w ABS, Tiptronic, wspomaganie kierownicy i poduszki powietrzne. Poruszał się na przeprojektowanym podwoziu z lekkimi wahaczami aluminiowymi oraz sprężynami śrubowymi. Rewolucyjnym modelem była wersja Carrera 4 z napędem na wszystkie koła. Poza wersjami Carrera Coupe, Cabriolet oraz Targa od 1990 r. klienci mogli zamawiać odmianę Turbo napędzaną silnikiem 3,3, który został zastąpiony przez jednostkę 3,6 (355 KM) w 1992 r.
Ostatnie modele chłodzone powietrzem - 1993 r.
911 z wewnętrznym numerem projektowym 993 charakteryzowało się zintegrowanymi zderzakami dodającymi elegancji. Jego przednia część była zawieszona niżej niż w przypadku wcześniejszych modeli, co było możliwe dzięki przejściu z okrągłych na polieliptyczne reflektory główne. Model posiadał nowozaprojektowane podwozie z aluminium, koła z ramionami pustymi w środku z tego samego materiału. W wersji Targa zastosowano elektryczny szklany dach, który wsuwał się pod tylną szybę. Samochody produkowane od 1993 do 1998 r. były ostatnimi z silnikami chłodzonymi powietrzem.
Chłodzenie cieczą zamiast powietrzem - 1997 r.
966, które zjeżdżało z linii produkcyjnej w latach 1997 - 2005 było punktem zwrotnym w historii 911. Auto było zupełnie nowym pojazdem, jednak zachowało przy tym klasyczny wygląd swoich poprzedników. Zastosowano w nim chłodzone cieczą silniki typu boxer, osiągające moc 296 KM. Obniżeniu do 0,30 uległ współczynnik oporu. Linia 996 była wynikiem dzielenia pewnych cech z popularnym modelem Porsche Boxter - najbardziej widoczną cechą zewnętrzną były reflektory ze zintegrowanymi migaczami. We wnętrzu kierowcy spotkali się z zupełnie nowym kokpitem. Wraz z 996 Porsche rozpoczęło bezprecedensową ofensywę produktową przy pomocy całej serii nowych wersji. W 1999 roku, 911 GT3 stało się jedną z perełek tej generacji, podtrzymując tradycję Carrera RS. 911 GT2, pierwszy samochód wyposażony w ceramiczne hamulce w standardzie, został wprowadzony do sprzedaży jako pojazd do sportów ekstremalnych od jesieni 2000 roku.
Klasyka i innowacja - 2004 r.
W lipcu 2004 r. zaprezentowano nową generację modeli 911 Carrera i 911 Carrera S, nazywanych 997. Wizualnym powrotem do starszych modeli były owalne reflektory przednie z oddzielnymi reflektorami. Samochody były wyposażane w silniki o pojemności odpowiednio 3,6 l (321 KM) oraz 3,8 l (350 KM). Podwozie Carrera S posiadało aktywne zawieszenie PASM w standardzie. W 2006 r. wprowadzono wersję 911 Tubo, pierwszy samochód seryjny z silnikiem benzynowym, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. W 2008 r. model unowocześniono, poprzez zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa i dwusprzęgłowej skrzyni. Wtenczas rodzina 911 składała się aż z 24 wersji.
Udoskonalenie przez doświadczenie - 2011 r.
Obecna wersja modelu nosi oznaczenie 991. Całkowicie nowe zawieszenie z dłuższym rozstawem osi, szerszym rozstawem kół, większymi oponami i ergonomicznie zoptymalizowanym wnętrzem sprawia, że wrażenia z jazdy są bardziej sportowe. Pod maską pracuje jednostka o pojemności 3,4 l zaś za zmniejszenie masy własnej pojazdu odpowiada hybrydowa, stalowo - aluminiowa konstrukcja. Nowością są Porsche Dynamic Chassis Control i pierwsza na świecie 7-biegowa, manualna skrzynia biegów.
Źródło: Porsche
ll/moto.wp.pl